fbpx

Pastele to jedne z odcieni, które nie do końca wiadomo w jakich momentach projektowania graficznego warto wykorzystać. W tym poradniku opowiemy nieco o pastelach oraz jaką niosą za sobą moc,  jak nam się kojarzą, jaka jest ich historia i kiedy warto z nich korzystać.

 

 

Podstawy koloru pastelowego

Kolor pastelowy definiowany jest jak każdy inny odcień czyli posiada odpowiednią ilość nasycenia w każdej barwie. W praktyce kiedy myślimy o pastelach zazwyczaj mamy na myśli tylko część pastelowej palety i są to barwy między zieloną, fiołkową, koralową, a pudrową. O wiele rzadziej myślimy o pastelach w szarości i bieli. A jak widać na poniższej grafice paleta barw jest kompletna. Kolejną kwestią jest intensywność nasycenia koloru gdzie zazwyczaj definiujemy odcień pastelowy jako nieco wyblakły, o mniejszym nasyceniu pigmentu. Dlatego też pewnie te odcienie kojarzą nam się z jasnymi barwami. Mają niskie lub średnie nasycenie, miękki, stonowany odcień i brak silnej zawartości chromatycznej. Nazywa się je często miękkimi, neutralnymi, kojącymi, mlecznymi, zamglonymi. Nigdy nie są odważne, wyglądają łagodnie i są kojące dla oczu.

 

 

Moda przemija i wraca średnio co 30 lat. Tak samo jest i z kolorami. W latach pięćdziesiątych w Ameryce niemal wszystko było pastelowe. Ludzie nie tylko nosili pastelowe ubrania, ale także ozdabiali całe domy, od płytek łazienkowych po urządzenia kuchenne. Można powiedzieć, że jest to symbol niewinności oraz optymizmu tamtej epoki. Wszyscy przecież znamy ubranie w stylu pin up gdzie dominował pudrowy róż. Następnie ich wielki powrót przypada na lata 80-te gdzie przeżyły drugą młodość w projektowaniu ubrań. Kojarzycie program Miai Vice (1984 – 1990) ? Gdzie główny bohater, tajny detektyw James Crockett, dosłownie nosił coś w pastelowej kolorystyce w niemal każdej scenie. A może kojarzycie charakterystycznego różowego Cadillaca z tamtego okresu  ? Też był zazwyczaj pastelowy.

 

Współcześnie pastele znowu wracają do łask w projektowaniu graficznym, urządzaniu mieszkań oraz przemyśle odzieżowym. Nic więc dziwnego, że chętnie są wykorzystywane na stronach internetowych, w aplikacjach czy projektach logo. Są jasne, dają poczucie przestrzeni i naładowane są pozytywnymi emocjami.

 

 

 

Kiedy wykorzystywać ?

Odcień ten nierozłącznie kojarzy się ze świętami Wielkanocnymi oraz wiosną. Większość kurczaków, zajączków i jajek jest utrzymana w pastelowym tonie. Istnieje teoria, że pastelowe barwy są obecne w tym okresie ponieważ ich niskie nasycenie, sugeruje, że kolory dopiero budzą się do życia po zimowym spoczynku, przed w pełni nasyconym kolorami latem. Inna teoria mówi, że w dawnych czasach po prostu gdy malowano jajka, ciężko było uzyskać ciemniejszy barwnik, który daje większe nasycenie.

 

Kolejna kategoria, która kojarzy się z tym odcieniem to słodycze. Okazuje się, że barwy pastelowe są chętnie wykorzystywane w przemyśle cukierniczym. Już w 1930 roku barwiono żelki właśnie w odcieniach pasteli. Dlatego, tak ważną informacją dla projektantów są emocje jakie wywołuje ten odcień, a są to optymizm, niewinność oraz radość.

 

Barwy pastelowe to również domena kobiet. Okazuje się, że płeć piękna woli o wiele bardziej jaśniejsze odcienie niż żywe, intensywne, które znów wolą mężczyźni. Wszelkiego rodzaju produkty dla kobiet począwszy od lakierów do paznokci po ubrania oraz dodatki są utrzymane w kolorystyce pastelowej. Czy widziałeś kiedyś faceta, który ma portfel w kolorze jasnej turkusowej pasteli ? Dla kobiet natomiast jest to idealny kolor. Ich zastosowanie działa dobrze na stronach z modą damską.

 

Pastelowe kolory przekazują delikatną i przyjazną atmosferę na stronie internetowej lub projekcie graficznym, wywołując w ten sposób spokojne uczucia, dodają światło i nieco zabawny ton. Nie ma krzykliwości odcieni w pastelowej kolorystyce, dlatego też realizacje projektu przy zastosowaniu pasteli nigdy nie wydają się przesycone. Podsumowując, wyciszone kolory to miękkość i wyrafinowanie, które nadają projektowi jaśniejszy i bardziej wyrafinowany wygląd.