fbpx

Poszukiwanie idealnych par fontów, to często trudny proces, przez który przechodził chyba każdy projektant stron internetowych. W idealnym świecie wszystko do siebie pasuje, dobrze więc, by tak też było z fontami. Jeśli nie wiesz jak dobrać fonty, które się wzajemnie uzupełniają, a tym samym będą pasować do projektów stron internetowych, wysyłam Ci 12 gotowych schematów.

Francois One oraz Open Sans

Francois One to przeróbka tradycyjnych bezszeryfowych gotyckich krojów pisma. Ten font wykorzystasz zarówno w projekcie na stronie internetowej jak i w składzie ebooka.

Prostym uzupełnieniem nagłówka będzie Open Sans, czyli font, który zna chyba każdy projektant. Stanowi on jeden z popularniejszych webfontów w internecie. Posiada aż 6 grubości, a do tego otrzymujesz do za darmo (na licencji Apache 2.0), również z polskimi znakami.

Montserrat oraz Domine

Jako tekst główny font „Domine”, który był projektowany, testowany i optymalizowany pod kątem tekstu podstawowego w Internecie. Sprawdza się idealnie przy 14 i 16 pikselach lub nawet tak małych, jak 11, 12 lub 13 pikseli. Nieszkodliwy dla oczu podczas czytania długich tekstów.

Domine to doskonały wybór dla witryn gazet lub magazynów, w których tekst jest głównym tematem. Jest przyjazny w wyglądzie, ponieważ łączy w sobie klasyczne elementy znanych krojów, używanych od ponad 100 lat z nowoczesnością.

Jako nagłówek font Monstserrat, który jest bardzo widoczny, tworząc tym samym wyraziste nagłówki. Dobrze wpasowuje się w nagłówki przy większej ilości tekstu.

Jaapokki

Tym razem nie para, a pojedynczy, dosyć oryginalny font. Jaapokki to krój fińskiego designera, który zwie się Miko Nuuttila. Posiada trzy rodzaje odmian: podstawowa o klasycznym wyglądzie liter i dwie trochę dziwne alternatywy, ale dające ciekawe możliwości przy tworzeniu napisów. Fonty mają polskie znaki i są darmowe również do użytku komercyjnego.

Bree Serif oraz Lora

Bree serif, to bardzo neutralny font, idealny przy nagłówkach. Wydany w 2008 roku, gdzie odniósł natychmiastowy sukces ze względu na swoją oryginalność, czarujący wygląd i wszechstronność.

Jako proste i czytelne uzupełnienie, polecam font Lora. Współczesny, szeryfowy font mający korzenie w kaligrafii. Jest to krój pisma tekstowego o umiarkowanym kontraście, dobrze dopasowany do tekstu podstawowego. Lora jest zoptymalizowana pod kątem projektów web, jak i równie dobrze sprawdza się w druku.

Oswald oraz Quattrocento

Oswald czyli nasz nagłówek, to kolejny, warty uwagi sans serif, dobry zarówno do zastosowań w materiałach reklamowych jak i projektach web. Powstał na licencji SIL Open Font więc można go swobodnie używać bez żadnych opłat. Wersja webowa dostępna jest na Google Fonts.


Jako tekst główny, font Quattrocento Roman, który stanowi krój klasyczny, elegancki. Jego szerokie kształty liter oraz duża wysokość x sprawiają, że jest on bardzo czytelny dla tekstu podstawowego, nawet przy małych rozmiarach.

Nunito oraz Lora

Nunito w nagłówku, jednak nadaje się też do stosowania jako zwykły tekst. To dobrze zbalansowana rodzina krojów pisma bezszeryfowego, o bardzo lekkim zaokrągleniu, które tworzy przyjazny odbiór projektu.

Po raz drugi już, font Lora w naszym zestawieniu. Nic dziwnego, ponieważ Lora to świetnie wyważony, współczesny font.

Big John oraz Slim Joe

Big John / Slim Joe to geometryczny, nowoczesny i prosty,a do tego bezpłatny font, dostępny w grubych i bardzo cienkich gramaturach.

Ze względu na to, że font Big John i Slim Joe posiadają dwie skrajne grubości: Light i Bold, sprawdza się świetnie jako nagłówek i tekst główny.

Niestety fonty nie posiadają polskich znaków. Weź pod uwagę tez to, że możesz je stosować tylko z wykorzystaniem dużych liter, przez co nie sprawdzą się na dłuższa metę, w całym projekcie. Bardziej jako drobne wyróżnienie akapitu.

Playfair Display oraz Raleway

Font Playfair czerpie inspirację z okresu XVIII wieku, kiedy czcionki zastępowano ostro zakończonymi stalowymi piórami. To, wraz z rozwojem druku, doprowadziło do tego, że popularne stały się formy literowe o wysokim kontraście z delikatnymi liniami.

Do tego równie elegancki, bezszeryfowy Raleway, który stanowi idelane połączenie do powyższego nagłówka.

Butler oraz Roboto

Butler, to darmowy, elegancki krój. Można powiedzieć, że jest on podobny do powyższego Playfair.

Idealnym połączeniem tej elegancji, będzie stanowić znany każdemu Roboto, który jest prostym czytelny oraz nowoczesny.

Bevan oraz Pontano Sans

Bevan to bardzo gruby, geometryczny font. Idealny do bardzo ważnych nagłówków. Raczej nie będzie pasował jako zwykły tekst.

Z kolei Pontano Sans, to minimalistyczny i lekki Sans Serif. Pontano jest przeznaczony głównie do użytku jako czcionka ekranowa, ale można jej również używać jako czcionki tekstowej.

Tiempos oraz Averta

Tiempo nigdy nie był stosowany jako popularny font przy nagłówkach. Jednak od kiedy na stronie Slack’a pojawił się po raz pierwszy, projektanci zaczęli używać go o wiele częściej. Nic dziwnego, ponieważ wygląda bardzo ciekawie, zwłaszcza obok jasnych ilustracji.

Tiempo doskonale łączy się z fontem Averta. Oczywiście równie dobrze połączy się z każdym innym fontem typu sans.

Bookman oraz Hanken Grotesk

Bookman to krój szeryfowy. Jego początki sięgają lat siedemdziesiątych, przez co widoczny jest charakterystyczny styl retro, który uwydatniają naprzemienne ozdobne kreski.

Hanken Grotesk jest też znany pod swoją dawną nazwą – HK Grotesk. Został przemianowany na Hanken Grotesk, ponieważ oczekuje na zatwierdzenie w katalogu czcionek Google. Zawiera wszystkie niezbędne grubości: lekki, zwykły, średni, lekko pogrubiony, pogrubiony) z dopasowaną kursywą. Niektórzy twierdzą, że jest to jedna z najlepszych darmowych rodzin czcionek, jakie kiedykolwiek stworzono, i jest w 100% bezpłatna zarówno do użytku osobistego, jak i komercyjnego.

.

Jeśli spodobały Ci się porady z tego artykułu, to zapraszam Cię do zapoznania się z naszym ebookiem “przeprojektowani”, gdzie znajdziesz mnóstwo wiedzy z zakresu projektowania Ui/Ux.