fbpx

Czy wiesz że 93% konsumentów podejmujących decyzje dotyczące zakupów robi to w oparciu o wygląd, w tym jego kolor. Co więcej kolor, pomaga zwiększyć rozpoznawalność, co jest bezpośrednio związane z zaufaniem konsumentów oraz budowaniem wizerunku firmy. Kolor jest formą niewerbalnej komunikacji, może poprawić zrozumienie, przyczynić się do wzrostu zaufania oraz sprzedaży. Ponadto, ponieważ jest to element wizualny, jest on postrzegany i rozumiany przez mózg dużo szybciej niż tekst. Używanie zbyt wielu kolorów w banerach reklamowych może sprawić, że przekaz na reklamie będzie trudny w odbiorze. Dlatego zaleca się wybrać prostą paletę kolorów z maksymalnie dwoma, trzema kolorami.

Artykuł ten jest uzupełnieniem kursu wideo na temat projektowania grafiki na potrzeby internetu oraz bannerów.

Jak wybrać odpowiednie kolory dla swojej bannerowej reklamy

Jeśli na etapie tworzenia reklamy myślisz jaki wybrać kolor to prawdopodobnie coś w procesie tworzenia wizerunku twojej firmy poszło nie tak. Bo tak naprawdę gdy tworzysz reklamę powinieneś mieć już paletę kolorów jaką posługuje się Twoja marka. Wszak masz już  logo czy stronę internetową. To własnie na podstawie tych elementów wybierz paletę barw do reklamy. Wszystko po to żeby całość identyfikacji była spójna.

Istnieją dwie podstawowe zasady, których należy przestrzegać, jeśli chcesz żeby Twoje reklamy były udane.

  • Wybierz kolory odpowiadający przeznaczeniu twojej reklamy czyli do kogo ma trafić, kto jest twoja grupą docelowa
  • Wybierz kolory, które tworzą wystarczający kontrast w zestawieniu ze sobą.

Kolor jest formą komunikacji – możesz go użyć, aby stworzyć bardziej przekonującą i atrakcyjną reklamę. Pomyśl o przesłaniu, które chcesz przekazać w reklamie, o grupie docelowej oraz o emocjach  lub wartościach, które chcesz wywołać reklamą. Jeśli chcesz przekazać szczęście, wybierz jasne, ciepłe kolory. Jeśli chcesz powiedzieć, że jesteś odważny, lepiej wybrać czyste odcienie takie jak czerwone lub żółte. Kolejną kwestią, którą powinieneś mieć na względzie, jest kulturowe znaczenie koloru. Weź na przykład czerwony. Jest to szczęśliwy kolor w większości zachodnich kultur, ale w Japonii jest to kolor żałoby.

Kolor według płci

Badania wykazały, że kobiety i mężczyźni mają różne preferencje dotyczące koloru. Dlatego pomyśl do kogo skierowana jest twoja reklama. Jeśli skierowana jest z naciskiem na płeć czyli na przykład masz produkty typowo dla kobiet lub typowo dla mężczyzn to możesz posłużyć się kolorami, które preferuje płeć piękna i brzydka.

  • kolor niebieski oraz zielony lubiany jest zarówno przez mężczyzn oraz kobiety
  • kolor fioletowy lubiany jest przez kobiety natomiast w przypadku mężczyzn jest to jeden z nagoszyjnych kolorów jakie możesz wybrać
  • kobiety jak i mężczyźni nie lubią brązowego – jest to jeden z gorszych kolorów jaki możesz wykorzystać w reklamie
  • mężczyźni wole kolory czyste z dodatkiem czerni czyli wyraziste barwy
  • kobiety wolą domieszkę bieli czyli barwy pastelowe

Kolor według grupy wiekowej

Preferencje kolorów są nie tylko związane z płcią, ale są również zależne od wieku. Chociaż istnieje stała preferencja w stosunku do niebieskiego, który jest lubiany przez wszystkich. Nic więc dziwnego, że jest to najpopularniejszych kolorów używanych w projektowaniu.  Natomiast inne kolory nie maja już tak łatwo i preferencje ich odbioru zmeniają się wraz z wiekiem.

  • starsze osoby będą wolały kolory bardziej stonowane jak niebieski, fioletowy, zielony
  • młodsze osoby wolą jaśniejsze barwy jak czerwony, pomarańczowy, żółty.

Przycisk wezwania do działania CTA

Najlepiej oddziałują przyciski, gdy są zaprojektowane w jasnych, wyrazistych kolorach, nie pastelowych. Czyli mocny czerwony, pomarańczowy i żółty. Ciemniejsze kolory wpływają na obniżenie współczynnika konwersji. Jednak co raz częściej odchodzi się od czerwonego, który jest już na tyle oklepany, że często po prostu pomijany. Zamiast niego o wiele lepiej jest użyć barwy pomiędzy czerwienią, a pomarańczem. Pomarańcz na stronie internetowej może pobudzać aktywność, współzawodnictwo i zaufanie. To kolor często wykorzystywany przez zespoły sportowe i produkty dla dzieci. Jest to kolor impulsywny, energiczny i zabawny przez co nadaje się na przycisk CTA. Należy jednak uważać jeśli sprzedajesz ekskluzywne produkty ponieważ produkty oznaczone na pomarańczowo są często odbierane jako tańsze od innych.

Kontrast kolorów

Kontrast jest jedną z podstawowych zasad projektowania, można go wykorzystać do podkreślenia ważnych informacji i ułatwienia użytkownikom rozróżniania elementów. Zastosowane kolory w projektach nie będą skuteczne, jeśli kontrast pomiędzy nimi nie będzie wystarczająco silny. Dlatego zaleca się, aby wybrać kolory banera reklamowego, które mają duży kontrast między sobą, aby ułatwić rozpoznawanie elementów.

Powiedzmy, że twoje tło banera jest niebieskie. Jeśli dodasz przycisk wezwania do działania, który ma ciemniejszy odcień niebieskiego, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie zostanie  zauważony. Wybierz kolor, który zapewnia dobry kontrast, na przykład żółty lub pomarańczowy.

Zwróć uwagę na kontrast między kolorami w tekście. Niski kontrast kolorów może wyglądać pięknie, ale sprawia, że ​​tekst jest trudny do odczytania, a użytkownicy będą musieli wytężać wzrok, żeby odczytać wszystkie elementy. Z drugiej strony, wysoki kontrast kolorów sprawia, że ​​tekst jest łatwy do odczytania, ale nie przesadzaj, ponieważ po pewnym czasie zbyt wysoki może męczyć oczy. Jak myślisz dlaczego nie projektuje się już stron internetowych gdzie mamy czarne tło oraz żółty tekst ? Przecież kontrast jest bardzo mocny. No tak, ale męczy już po paru sekundach czytania.

Oto najlepsze wskazówki dotyczące banerów reklamowych, gdy mówimy o kontraście:

  • Białe tło i jaskrawe kolory – stosowanie białego tła to standard, gdyż ten odcień pozwala najlepiej dopasować strategię kolorów do marketingowych potrzeb danej firmy. Na białym tle dużo lepiej wyglądają żółte czy niebieskie buttony. Internauci automatycznie je zauważają i skupiają się tylko na nich, a o to właśnie chodzi właścicielom stron. Białe tło jest bardzo bezpieczne jeśli chodzi o zastosowanie go na banerze ponieważ łatwiej pod nie dopasować resztę kolorów. Jeśli więc boisz się barw, postaw na biały.
  • Unikajmy czerni i połączeń ciemnych kolorów– czarne i ciemne tła sprawiają, że reklama może stać się nieczytelna i męcząca. Zastosowanie ciemnego tła i kontrastującego koloru w tekście sprawi, że internauci nie będą w stanie wczytać się w wartość merytoryczną reklamy. Dlatego tak rzadko spotyka się połączenia czarnego tła z czerwonymi lub białymi elementami reklamy.
  • Kolorami zaznaczaj ważne obszary– na białym lub innym jasnym tle internauta od razu zauważy kolorową ramkę lub tekst w innym, kontrastowym odcieniu. Dzięki temu zabiegowi wzrok internauty skupi się na części reklamy, która jest najważniejsza.

Kolory według skojarzeń

Wybór koloru może być podyktowany również tym jakie skojarzenie oraz emocje chcesz wywołać reklamą. Kolor może podkreślić komunikat. Dla przykładu czarny może oznaczać strach i przerażenie ale równie dobrze może to być również jakość oraz zaufanie.

Żółty

Kolor ten kojarzy się z optymizmem, energią i słońcem, ale może również kojarzyć się z bogactwem gdy przechodzi w złoty. Zbyt dużo żółci może być ryzykowne, ponieważ może dać drażniący efekt dla oczu widza, dlatego zaleca się stosowanie go w umiarkowanej dawce. Żółty sam jest bardzo mocnym kolorem i należy go zrównoważyć z czarnym lub niebieskim. Używaj żółtego w branżach takich jak podróże, odkrywanie świata, przemysł, które mają na celu sprawić, by klienci szybko reagowali na decyzje dotyczące zakupów

Pomarańczowy

Wyróżnia się z tłumu i zachęca klientów do kreatywności, przyjaźni i entuzjazmu. Pomarańczowy budzi potrzebę, aby znów być młodym i cieszyć się młodością.  Podkreśla determinacje oraz energię, uważany za kolor lubiany przez młode pokolenie. Używaj pomarańczowych barw dla marek, których persona nabywcy jest młoda i chce być wyróżniona z tłumu lub tam gdzie trzeba wprowadzić pozytywną energię.

Czerwony

Jest to bardzo neutralny kolor i jego zastosowanie może oddziaływać bardzo rożnie. Z jednej strony to pasja, szybkość, miłość i ogień. Z drugiej strony jest aktywizujący, stymulujący, namiętny i potężny, a zatem jest kolorem, który budzi silne uczucia. Dlatego jego znaczenie ma wtedy gdy określisz jakie uczucie ma wywoływać twój przekaz w reklamie. Często wybierany przez silne marki – od usług lotniczych, mobilnych i telewizyjnych po bankowość, handel detaliczny i przemysł filmowy. Idealne połączenie w designie – czerwony i biały.  Tego typu zestawienie może dać bardzo silny przekaz reklamowy.

Fioletowy

Kolor królewskości, luksusu, mądrości, która również inspiruje do ambicji, kreatywności i magii, daje poczucie “wszystko jest możliwe”. Pierwsze spotkanie z marką, która stworzyła branding  w kolorze fioletowym w zasadzie zaprasza klientów do odkrywania niezwykłości i sięgania po więcej.

Fioletowy jest odważny i przekształca “niemożliwe” w “możliwe”, a zatem osobowość marki z takim kolorem powinna równie dobrze odnosić się do bogactwa, wielkości i przywództwa. Z drugiej strony fioletowy zawsze był kolorem  zaufania i wiarygodności. Jedną z firm, która ładnie operuje tym kolorem jest FedEx, który w swoich reklamach oferuje coś innego niż usługi spedycyjne. Ich przekaz w reklamach banerowych polega na odkrywaniu inspirujących, ambitnych historii, na budowaniu świadomości marki na temat kompetencji firmy, honoru, poświęcenia i wysiłku w ich pracy.

Różowy

W zależności od intensywności zastosowanego odcienia różowy może być zarówno wyrazisty, jak i troskliwy. Gdy marka wybiera intensywne odcienie różu, automatycznie kojarzy się z młodą energią. Przykładem może być tutaj firma T-mobile z przyciągającym wzrok intensywnym różowym. Natomiast bardziej pastelowe różowe odcienie mają dziewczęcy sentymentalny przekaz i są zwykle używane przez marki, które dla kobiet.  Słaby różowy to idealny kolor dla firm, których nabywcą są nastoletnie dziewczyny, a mocny róż to odważna barwa dla marki, która jest nietypowa, ale także troskliwa i mądra.

Brązowy

Brązowy kojarzy się z naturą, luksusem i tradycją, która jest stabilna przez dziesięciolecia. Związek między brązowym kolorem, a ziemią, może zaszkodzić osobowości marki, ale także przedstawia markę jako ugruntowaną i stabilną, która ma swoją wiedzę oraz tradycję. Popatrz na markę UPS, którą reprezentuje kolor brązowy. Z historią sięgająca ponad 100 lat UPS nadal utrzymuje stabilną pozycję. Używaj brązowego w markach, które koncentrują się na bogatej historii w branży: modzie, handlu detalicznym i usługach, które zapewniają zarówno luksus, jak i przyziemną obsługę.

Zielony

Kolor emocjonalny oznaczający wzrost, odrodzenie i naturę, dobrobyt i obfitość. Zieleń jest spokojna i zrelaksowana, a jej głębsze odcienie mogą oznaczać bogactwo i luksus. Jest to złożony kolor, który daje poczucie bezpieczeństwa lub intrygi. Ale najważniejsze jest to, że zieleń jest obowiązkowym elementem dla marek, które są naturalne, zdrowe, eko i mają kojarzyć się bliżej natury.

Niebieski

Kolor niebieski jest tak trudnym kolorem, że można go umieścić w kategorii wszystko ! Jest on stosowany praktycznie w każdej branży przez co stał się najpopularniejszym kolorem jakim posługują się firmy. nic dziwnego ponieważ jest kolorem zaufania i niezawodności. Daje poczucie siły, spokoju i pewności. Aby udowodnić stabilność marki niebieski jest stosowany w takich obszarach jak technologia: Samsung, IBM, SAP, Dell czy HP; w inżynierii – General Electric i Ford; dla bankowości i pokrewnych sektorów znajdujemy PayPall, American Express, City Bank, a nawet marki mediów społecznościowych takich jak Facebook, LinkedIn, Twitter. Niebieski kiedy jest używany w jaśniejszym odcieniu, zamienia się w spokój, współczucie oraz troskę.

Czarny

Technicznie, czarny nie jest kolorem, ponieważ jest to brak koloru. Ale wiele marek używa w swoim brandingu czarnego koloru połączonego z prostym czarnym logo. Może działać jako samodzielna barwa, ponieważ jest odważny, potężny, pewny siebie i wyrafinowany w połączeniu z tajemnicą, siłą, prestiżem i formalnością. Stanowi jedną z najbardziej czytelnych kombinacji: czarno-biała oraz jedną z najpotężniejszych – czarny i żółty. Marka, która stosuje czerń w strategii, przenosi elegancję, luksus i wysoką jakość. Teraz już wiesz dlaczego luksusowe samochody są zazwyczaj czarne.

Kolejny przykład firmy to  BlackBerry – która bezpośrednio odnosi się do pragnienia sukcesu przez użytkownika w życiu i w pracy. Dodatkowo marka w swoich reklamach wykorzystuje znane i ważne osoby, które używają ich telefonów jak np. Barack Obama. Dzięki temu daje zwyczajnemu obywatelowi odrobinę prestiżu i pewności siebie.

Biały

Biały zazwyczaj nie może być samodzielną barwą w brandingu, dlatego zwykle towarzyszy mu inny kolor. Biały może być używany w branży medycznej, przemyśle, farmacji i markach, które są potężne dzięki swojej prostocie – technologii oraz w IT. Zobacz na firmę Apple. W przypadku tej firmy łatwo było zapewnić czystość swoich produktów i usług na każdym kroku, w którym się znajdowali – w sklepach, na stronach internetowych, w swoich produktach oraz reklamach. Bez względu na region, w którym firma się reklamuje, paleta kolorów jest prosta i minimalistyczna – do pakowania produktów używa się białego i jasnoszarego. Proste białe tło, zarówno w reklamach bannerowych, jak i w sklepach, daje klientowi poczucie przestrzeni jednocześnie koncentrując wzrok na jednym produkcie.