fbpx

Jeśli masz swoją stronę internetową i chcesz, aby ludzie do Ciebie pisali musisz zadbać o stronę z kontaktem oraz odpowiednim formularzem kontaktowym. Odpowiedni to tutaj bardzo istotne słowo, bowiem zdziwiłbyś się jak wiele stron nie posiada prawidłowo wykonanego formularza, który znacząco ułatwia kontakt. Przedstawiamy więc 11 sposobów na zbudowanie formularza kontaktowego i sprawienie, aby kontakt był prosty, przyjemny i przynosił obu stronom wiele korzyści.

 

 

Długość pól

Wielkość pól wejściowych powinna odpowiadać oczekiwanej długości odpowiedzi. Innymi słowy, większość ludzi ma osiem lub mniej liter w swoim imieniu. Nie twórz więc pola “imię” na długość 50 liter. Natomiast pole z podaniem adresu lub informacjami do faktury powinno być o wiele większe i skonstruowane w taki sposób, żeby po wpisaniu paru akapitów były one widoczne bez przewijania. Pola powinny być opisane odpowiednimi etykietami, tak żeby nikt nie miał wątpliwości jakie pole jest do czego. Formularz nigdy nie powinien być podzielony na wiele kolumn – jeden wiersz to optimum.

 

 

Spraw, aby formularz był prosty do znalezienia

Potencjalny klient pragnący się z Tobą skontaktować nie może zastanawiać się nawet chwili  jak to zrobić. Formularz musi więc być łatwy do odnalezienia, a po kliknięciu w dział kontakt przed oczami osoby po drugiej stronie ekranu powinien pojawić się on w wersji estetycznej, zachęcającej do kontaktu i przede wszystkim nie może być skomplikowany.

Choć jest to kuszące, unikaj nazywania formularza kontaktowego w menu nawigacyjnym w sposób niejasny i mylący. Zabawa w chowanego jest tutaj nie na miejscu, Potencjalny kontaktujący  powinien od razu widzieć gdzie się kierować. Słowo “kontakt” eliminuje więc niejasności, na które internauci nie mają czasu. Pomimo tego, że wiele osób korzysta dziś z mediów społecznościowych, pod żadnym pozorem nie wolno odsyłać klienta do kontaktu innego niż przez formularz – zawsze powinien mieć możliwość kontaktu przez formularz kontaktowy znajdujący się na stronie oraz inne alternatywne formy.

 

 

Zadbaj o nowoczesny wygląd strony i formularza kontaktowego

Wbrew pozorom wygląd strony oraz formularza może mieć większe znaczenie niż się wydaje. Chodzi przede wszystkim o fakt, aby strona ta nosiła znamiona nowoczesności, aby nie kojarzyła się z wieloma latami wstecz. W takim wypadku bowiem potencjalny klient może mieć wrażenie, że nasz biznes już nie działa albo nie nabierze zaufania do naszej firmy. Klient, nie powinien mieć wątpliwości co do wiarygodności biznesu, bowiem może to spowodować zaniechanie kontaktu i wybranie innej firmy.

Jak nie popełnić błędów w projektowaniu strony i formularza?

  • unikaj bezosobowego projektowania czyli formularzy, które na każdej stronie wyglądają tak samo – skup się na osobowości swojej marki i dodaj ją do wyglądu strony
  • zbyt sterylnie wyglądająca strona może dać użytkownikom błędne wyobrażenie o Twojej firmie

 

 

Responsywność 

Jak wskazują statystyki, ponad 50% wyświetleń stron pochodzi z urządzeń mobilnych, więc sprawdź czy Twój formularz jest przyjazny dla urządzeń mobilnych i elastyczny. Upewnij się też osobiście, korzystając z takiego urządzenia że każde pole, każdy przycisk działa poprawnie. Częstym błędem jest brak widoczności wszystkich pól na smartfonach lub fakt, że pola nie skalują się wraz z wpisywaniem tekstu tylko wychodzą po za ekran. Pamiętaj również, żeby zawsze umieszczać przycisk akcji. Potwierdzenie enterem nie wystarczy, ponieważ na smartfonie o wiele szybciej jest kliknąć w przycisk przystosowany wielkością do wielkości opuszka palca.

 

 

Zadbaj o tekst na stronie kontaktowej

Jak powie Ci każdy specjalista od reklamy – odpowiednie słowa zainspirują konkretne działanie. Dobre słowa na powitanie to znak dla potencjalnych klientów, zapewniający ich, że rzeczywiście Twoja firma ma im coś do zaoferowania. Pozwala to także dobrze zaprezentować swoją markę i zatrzymać klienta na dłużej.

Formularz kontaktowy powinien zawierać odpowiednie informacje. Powiedz odbiorcom, jak i dlaczego powinni się z Tobą skontaktować. Czy Twoje dane kontaktowe są dostępne tylko dla potencjalnych klientów? Czy mogą się z Tobą skontaktować, by wyrazić opinię? Czy akceptujesz zapytania biznesowe? Kiedy usłyszą od ciebie odpowiedź? Czy na stronie kontaktowej oprócz formularza widnieją dane Twoje firmy oraz mapka z dojazdem ?

Pamiętaj! Nawet proste zdanie typu “Hej! Skontaktuj się ze mną, używając tego formularza “może zachęcić użytkowników do kontaktu. Użyj odpowiednich słów, aby wyraźnie przekazać zaproszenie do rozmowy swoim odbiorcom.

 

 

Pomyśl o opcji reCAPTCHA

Z uwagi na przesycenie funkcjonujących w sieci spamerskich robotów, warto jest zainstalować funkcje, która odróżni je od prawdziwych ludzi. W związku z tym przy dodawaniu komentarzy czy właśnie wysyłaniu zapytania poprzez formularz pojawi się okienko wymagające dodania odpowiedzi. Czy aby na pewno warto?

Tak, CAPTCHA mają jakiś cel i na pewno będzie przychodzić Ci na maila o wiele mniej spamu, ale gdy weźmiesz pod uwagę, że aż 8,66% użytkowników błędnie wprowadza swoją pierwszą CAPTCHA musisz się zastanowić, czy warto. Niecierpliwi użytkownicy mogą zrezygnować z wypełniania formularza kontaktowego, jeśli pierwsza próba się nie powiedzie lub nie potrafią odszyfrować CAPTCHA – w takiej sytuacji warto pomyśleć o opcji reCAPATCHA. Podczas gdy captcha dobrze radzą sobie z filtrowaniem spamu, internauci ich nie lubią. Badania pokazują, że mają one negatywny wpływ na współczynniki konwersji – zabierają około trzech procent łącznej liczby konwersji.

Jak zabezpieczyć formularz przed atakami robotów?

Zapobieganie atakom bezpieczeństwa i spamowi jest zdecydowanie ważne, ale spróbuj  alternatywy, takich jak reCAPTCHA, która po prostu oczekuje od użytkownika by zaznaczyć pole potwierdzające, że jest człowiekiem. W erze wprowadzenie RODO ten problem częściowo znika ponieważ na większości stron przy formularzu kontaktowym powinien pojawić się checkbox, który trzeba zaznaczyć w celu potwierdzenia zgody na przetwarzanie danych osobowych.

 

 

Twór krótkie formularze kontaktowe

Formularz powinien zachęcać do kontaktu, w związku z tym nie powinien być zbyt mocno rozbudowany. Zdarzają się formularze kontaktowe z ponad 5 obowiązkowymi polami do wypełnienia – to nigdy nie jest dobry pomysł. Lepiej jest ograniczyć się do maksymalnie 3 konkretnych pól.

Zwykle wypełnienie formularza nie powinno zająć więcej niż 1-2 minuty, dlatego staraj się uwzględnić jak najmniejszą liczbę pól. Jeśli pole nie służy celowi komunikacji, prawdopodobnie go nie potrzebujesz. Upewnij się jednak, że Twój formularz pozwoli odwiedzającym dokładnie wyjaśnić, czego potrzebują. Tak naprawdę wystarczy umieścić pole z podaniem maila oraz pole na wpisanie wiadomości. Błędem jest również wymuszanie na użytkownikach podania pól obowiązkowych, które tak naprawdę nie muszą być obowiązkowe np. numer telefonu.

 

 

Uważaj na tak zwanych morderców komunikacji

O co chodzi? Możesz dodać w formularzu takie pola, które będą zmuszać kontaktującego się do zawahania albo sytuacji, w której nie ma pojęcia jak ma odpowiedzieć. Wtedy istnieje duże prawdopodobieństwo, że zrezygnuje z kontaktu i opuści Twoją stronę.

Formularz kontaktowy powinien więc zawierać proste do wypełnienia pola, takie jak:

  • Numer telefonu (najlepiej niech jest to pole opcjonalne)
  • Adres mailowy
  • Pole tekstowe

To samo dotyczy wszystkich potencjalnie inwazyjnych pól, które są obowiązkowe. Formularz powinien być jak najbardziej bezproblemowy, oraz zakończony kontrastowym przyciskiem CTA, który zachęca użytkowników do przesłania formularza.

 

 

Numer telefonu

Jeśli wybrać jedno pole, którego szczególnie nienawidzą podawać klienci to ich numery telefonów. Badania pokazują, że prośba o numer telefonu prowadzi do porzucenia bardzo dużej liczby prób kontaktowych. Numer telefonu to nie tylko dodatkowe pole, ale użytkownicy nie chcą podawać tych informacji. W czasach gdy telemarketerzy atakują klientów ofertami, podanie numeru telefonu w kolejnym miejscu może oznaczać obawę przed nasileniem się niechcianych połączeń.

Jeśli koniecznie musisz poprosić o numer telefonu, daj użytkownikowi wybór. Zgodnie badaniami zmiana pola numeru telefonu z obowiązkowego na opcjonalny powoduje zmniejszenie liczby rezygnacji z 39 procent do zaledwie 4 procent.

 

 

Nie bądź dokładny

Nie bądź drobiazgowy przy tym jak klient wpisuje dane w formularzu. Nie ma nic bardziej frustrującego dla użytkownika niż wypełnianie formularza, a następnie zwrot informacji, że dla przykładu data urodzenia musi być oddzielona kreskami, a nie kropkami.  Takie zjawisko często występuje w momencie podawania kody kreskowego lub numeru NIP. Kolejny przykład to podanie numeru telefonu gdzie niektóre formularze wymagają numeru kierunkowego zapisanego dodatkowo w nawiasie oraz cyfr oddzielonych myślnikami.

Po prostu pozwól ludziom wypełnić formularz bez względu na to w jakiej formie wpiszą dane! Komunikaty o błędach zabijają współczynniki konwersji i jeśli Twój formularz wyda komunikat, że numer telefony wpisany jest w niepoprawnej formie to istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient nie wpisze go ponownie, tylko szybko opuści stronę.

 

 

Podaj alternatywne opcje kontaktowe

Formularze to świetny sposób na łatwe zbieranie informacji, ale nigdy nie powinny być jedyną metodą kontaktu. Jak wspomniano wcześniej, nie wolno nam odsyłać klienta tylko do portali społecznościowych, lecz powinna być to alternatywa, aby każdy miał możliwość wyboru najbardziej odpowiadającej mu opcji. Podaj numer telefonu, oraz adres mailowy wpisany słownie. Te elementy muszą być klikalne co oznacza, że po kliknięciu automatycznie powinno nastąpić połączenie telefoniczne lub odesłanie do skrzynki mailowej.