Większość projektów nie mogła by istnieć bez dobrze dobranego fontu. Dlatego też wszyscy projektanci powinni znać podstawy typografii oraz doboru fontów. Jak wiadomo postęp cały czas idzie do przodu i trendy cały czas się zmieniają. Tak samo jest w projektowaniu grafiki oraz typografii. Bardzo dawno temu gdy Comis Sans jeszcze nie był obciachem i wybór czcionek nie był tak duży, dobór fontów nie miał wielkiego znaczenia. Jednak obecnie gdy mamy nieskończone możliwości wyboru czcionek, można się pogubić. Dlatego zebraliśmy podstawowe trendy, które na dzień dzisiejszy są popularne.
Geometria
W tym roku można było zauważyć popularność fontów geometrycznych składających się na koła, kwadraty, trójkąty. Efekty zastosowania tych fontów można zauważyć w logo Pepsi, Adidas, Google. Prostota kształtów tych fontów jest charakterystyczna dla tych marek. Logo Pepsi to kształty ostre, natomiast Adidas to fonty na wzór koła. Google natomiast łączy te dwie cechy. Tak więc dobrze widoczne linie i ostre kąty zapewniające czytelność. Font do zastosowania : Moon
Responsywność
Dzięki szybkiemu rozwojowi technologi mobilnej, która obecnie wypiera stacjonarne desktopy trendy w projektowaniu stron musiały ulec zmianie. Chodzi tutaj przede wszystkim o grafikę, która dostosowuje się do rozmiaru ekranu oraz o kształty fontów, które muszą być widoczne i czytelne w każdym rozmiarze. Dlatego czytelność fontu na dużym i małym ekranie powinna być zawsze taka sama. Dobór typografii może wydawać się problem technicznym, który jest problemem webdesignera jednak już na poziomie projektowania fontu temat ten jest wyzwaniem. Projektant fontu musi pamiętać o zachowaniu czytelności. Font do zastosowania: Helsinki
Niestandardowe
W ostatnim czasie wiele firm postawiło na indywidualizm i stworzenie własnego kroju fontu. Widzieliśmy jak Amazon wprowadził Bookerly: krój serif zaprojektowany przez Dalton Maag do czytania na czytniku Kindle, który ma zniwelować zmęczenie oczu. Inny przykład to Apple ze swoim krojem Francisco, który zadebiutował w Apple Watch. Oczywiście i gigant Google zmienił coś w swoim autorskim kroju: spłaszczył go zgodnie z własnym wyznaczonym standardem projektowania “material design”. Dzięki takim narzędziom jak Prototypo lub Fontark projektowania czcionek staje się o wiele przystępniejsze.
Duże i odważne
Projektanci w tym roku byli o wiele odważniejsi i takie też były stosowane przez nich fonty. Co raz częściej wybierano fonty duże, grube, widoczne z daleka. Trend ten można zauważyć zwłaszcza w nagłówkach na stronach. Wydaje się tutaj przyświecać filozofia: jak mówić to głośno i wyraźnie dlatego też bardzo często nagłówki pisane są z dużych, pogrubionych liter. Font do zastosowania: Prototypo
Płaskie
Ten punkt nie powinien dziwić nikogo. Jak wiadomo jeden z panujących trendów w projektowaniu to Material Design. Jego główne cechy to minimalizm i prostota. Taka też powinno być typografia w tego typu projektach, czytelna i widoczna. Wszak wyświetlana jest nie tylko na monitorach ale małych ekranach smartfonów i tabletów. Podstawowy krój fontu obowiązujący w material design to Roboto. Rekomendowana skala hierarchii tekstu to wielkości rzędu 12, 14, 16, 20 i 34.
Akwarela
Kolejny zauważalny trend w 2016 roku to kroje w stylu akwareli. Akwarela to styl, który symuluje nam maźnięcia farbą na płótnie. Styl ten jest lekki oraz odprężający. Często projekty tego typu można zauważyć na koszulkach oraz torebkach. Stosowany również bardzo chętnie w branży ślubnej często w projektach zaproszeń ślubnych, dając im mniej oficjalny charakter oraz indywidualizm. Font do zastosowanie: Bakery
Ręczne
Odręczne fonty zawsze były lubiane tak więc można powiedzieć, że ten trend dalej jest aktualny. Fonty tego typu dodają profesjonalny charakter i zbliżają do projektu, sprawiają, że jest on przyjemniejszy w odbiorze. W tego typu projektach zanika oficjalny ton. Bardzo popularne ostatnio są również projekty naklejek, które możemy przykleić na ścianę w domu. Font do zastosowania: Bakery