fbpx

Efekt izolacji występuje, gdy występuje wiele podobnych do siebie obiektów, a jeden z nich się wyróżnia.

Pamiętamy rzeczy, które się wyróżniają dlatego efekt izolacji ma duże znaczenie jeśli chcesz w projekcie zwrócić na coś uwagę. Wiedząc o tym, projektanci sugerują i wstępnie wybierają opcję, która jest dla nich najbardziej pożądana i która zapewni najlepszą konwersję.

 Zobaczysz teraz jak można wykorzystać efekt izolacji w projektach.

Jeśli użytkownik ma do wyboru szereg podobnych do siebie alternatyw, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że wybierze tą która się wyróżnia, ponieważ wizualnie wygląda ona na najbardziej atrakcyjną. Możesz to wykorzystać np. przy tabelach cenowych, gdzie masz podobne do siebie plany subskrypcji. Wyróżnij plan, który z punktu widzenia sprzedaży jest najbardziej atrakcyjny.

Masz do wyboru mnóstwo możliwości wyróżnienia tabeli począwszy od koloru, jej powiększenia po dodanie cienia.

Efekt ten możesz zastosować również, chcą zwrócić uwagę na jakieś zdanie w rozbudowanym tekście. W tym momencie masz do dyspozycji najczęstsze wyróżnienia w postaci pogubienia czy podkreślenia fontu. Jednak zobacz co się stanie jeśli całkowicie odseparujesz zdanie na które chcesz zwrócić uwagę. Dodatkowo pogrubisz i powiększysz font.

Podobnie mając dłuży nagłówek, możesz zwrócić uwagę na wybrane słowa, stosując po prostu inny kolor.

Efekt izolacji może przybrać różna formę, niekoniecznie tak dosadną jak w poprzednich przykładach.

Występuje on również gdy stan elementu w projekcie różni się od innych np. etykieta PROMOCJA na karcie produktów.

Poniższy przykład pokazuje efekt izolacji w postaci wyróżnienia stanu ikony.

Kolejny przykład to gdy chcesz, aby użytkownik poczuł kolor Twojego produktu lub marki jako żółty.

Zamiast kolorować cały projekt tym kolorem, spróbuj zastosować tylko małe akcenty koloru, w niewielkich ilościach np. pokoloruj tylko przyciski, separatory, lub jakiś mały element. Tym samym pamiętaj, by reszta strony była szara, monochromatyczna.

Mimo, że na stronie dominuje ciemny odcień, to użytkownik zapamięta żółty kolor, jako wyróżniający Twoją markę.

I ostatni przykład, to gdy dasz użytkownikowi długi formularz do wypełnienia. Daj punkty etapowe i zmień kolor lub kształt bieżącego kroku, aby umożliwić użytkownikowi łatwe śledzenie postępów.

Dzięki temu użytkownik zwiększy uwagę na obecnym etapie, tym samym zmniejszając ją na innych, nieaktywnych.

Jeśli wszystkie kroki posiadały by ten sam kolor lub kształt, to użytkownicy mogą zostać łatwo rozproszeni i zignorować liczbę kolejnych kroków.

Jeśli spodobały Ci się porady z tego artykułu, to zapraszam Cię do zapoznania się z naszym ebookiem “przeprojektowani”, gdzie znajdziesz mnóstwo wiedzy z zakresu projektowania Ui/Ux.