fbpx

Jeśli chodzi o branding, to kolor jest jednym z najbardziej wpływowych aspektów tożsamości firmy. Kolor głęboko wpływa na emocje ludzi i często decyduje o tym jak będzie odbierana Twoja firma.

Aby w pełni zrozumieć, jak potężną moc może mieć kolor, oto kilka statystyk na temat psychologii koloru:

  • Ludzie dokonują podświadomej oceny produktu w czasie krótszym niż 90 sekund,a większość tych osób opiera tę ocenę wyłącznie na kolorze
  • 85% konsumentów wymienia kolor jako główny powód zakupu konkretnego produktu
  • badania wskazują, że rozpoznawalność marki można zwiększyć nawet o 80% dzięki efektywnemu wykorzystaniu kolorów w elementach brandingu

W tym artykule przedstawię kilka znanych firm i pokażę Ci, że to jak są postrzegane często jest związane z ich firmowymi barwami. Niezależnie od tego, czy jesteś projektantem, marketerem czy konsumentem znajomość potęgi psychologii koloru może pomóc Ci podejmować lepsze decyzje. Jeśli natomiast chcesz dowiedzieć się więcej o projektowaniu grafiki zapraszam Cię po nasz kurs Photoshop – projektowanie grafiki internetowej.

 

 

Nie zawsze czarne jest czarne, a białe jest białe

Oczywiście, zawsze są wyjątki od reguły, tak i w tym wypadku niektórzy ludzie mogą postrzegać barwy zupełnie inaczej niż tego chcę dana firma. Jako przykład weźmy kulturowe wychowanie: kolor czerwony jest często kojarzony z szczęściem i dobrobytem w całej Azji, podczas gdy reprezentuje miłość, pasję lub nawet niebezpieczeństwo w zachodnich społeczeństwach.

Natomiast biel jest w naszej kulturze barwą czystości i niewinności (białą szatę mamy na chrzcie, w białej sukience dziewczynka idzie do Pierwszej Komunii Św.) i szlachetnych zamiarów. Jest barwą radości oraz mądrości. Natomiast w kulturze wschodniej zwłaszcza w Japonii kolor biały jest barwą żałoby.

Różnice te należy wziąć pod uwagę, kierując reklamy do odbiorców na podstawie lokalizacji geograficznych lub etnicznych w ramach strategii marketingowej.

 

 

Czerwony

Zacznijmy od oczywistego przykładu: giganta fast food McDonald’s. Jego logo jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie, a jego bijące w oczy czerwone tło dominuje nad jego brandingiem. Czerwona barwa pojawia się w ich reklamach, na produktach, ścianach restauracji. Dlaczego czerwony został tak mocno skojarzony z tą siecią fast foodów ? Powszechnie uważa się, że czerwień jest najbardziej apetycznym kolorem. Kojarzy się z jedzeniem. Być może takim stanem rzeczy jest fakt że, czerwień kojarzy się z biciem serca. A jak wiadomo przez żołądek do serca. Kolor ten kojarzony jest też z energią, co znów można przełożyć na fakt, żeby mieć energię trzeba jeść.

Tak naprawdę McDonald’s to nie jedyna sieć, w której dominuje czerwień. Popatrz na jakikolwiek znaną sieć fast food lub pizzerie. Zazwyczaj dominuje tam właśnie ten kolor. Nic dziwnego ponieważ czerwień to skojarzenie z szybkością, a ta cehca idealnie wpasowuje się do fast foodów.

 

Zielony

Postrzeganie koloru zielonego jest zazwyczaj zależne od jego odcienia. Zazwyczaj jasne, ciepłe żółto-zielone są energetyzujące, świeże i zdrowe. Głębsze błękitno-zielone są bardziej relaksujące. Ziemiste zielone, to produkty naturalne lub ekologiczne.

Ten kolor omówimy na przykładzie Starbucksa czyli największej na świecie kawiarni. Pomyślisz zapewne skąd w brandingu kawiarni barwa zielona. Wszak z jaką barwą kojarzy Ci się macchiato z potrójnym cukrem. Na pewno nie może być zakwalifikowane jako zdrowe co zazwyczaj kojarzy się z zielonym. Ale już jako relaksujące rozpoczęcie dnia od kubka kawy jak najbardziej. Firma używa zieleni i brązu, by uspokoić klientów i stworzyć domowy klimat. Kawiarnia nie postawiła wyłącznie na kolor brązowy jak większość konkurentów ponieważ konsumenci często kojarzą brąz jako brudny, ziemisty. Tymczasem zamysłem kawiarni były skojarzenia czyste i świeże.

Powróćmy jeszcze na chwilę do McDonalda. Być może zauważyłeś, że jego zwykłe czerwone tło zostało jakiś czas temu zastąpione ziemistą zielenią. To zasługa małego rebrandingu w 2009 roku, który został wprowadzony w całej Europie w celu “promowania bardziej ekologicznego wizerunku: firmy. McDonald’s ogłosił wtedy, że chcą tym sposobem pokazać prawidłowe wykorzystanie zasobów naturalnych. Restauracja podkreśla tym samym naturalne i etyczne pozyskiwanie składników.

 

Niebieski

Podobnie jak zielony, różne odcienie niebieskiego niosą różne znaczenia. Ciemny, niebieski został mocno zaadoptowany przez firmy technologiczne i motoryzacyjne, aby podkreślić inteligencję, pewność i niezawodność. Jaśniejsze odcienie są powszechnie stosowane w branży medycznej, kosmetycznej i zdrowia, aby wskazać czystość. Ogólnie rzecz biorąc, im jaśniejszy kolor w stronę białego, tym bardziej kliniczny jest produkt.

Warto tutaj zwrócić uwagę na kolejny fakt jakim jest rzadkość występowania koloru niebieskiego w znakowaniu żywności. Niebieski jest postrzegany jako środek tłumiący apetyt, który rzadko występuje w naturalnych produktach spożywczych.

Logo NASA jest przede wszystkim niebieskie. Jako amerykańska agencja kosmiczna NASA jest pionierem w dziedzinie badań kosmosu i odkryć naukowych. Ten rodzaj innowacji oraz ciągłych badań nieuchronnie dotyczy wielu niewiadomych. Dlatego też NASA musi być postrzegana jako marka godna zaufania, uczciwa. Opierając się na tych cechach, niebieski to idealne dopasowanie do NASA – przywołujący profesjonalizm i spokojną inteligencję.

Przeprowadzone badania wykazały, że kolor niebieski okazał się obniżać ciśnienie krwi i stymulować poczucie zaufania, porządku i czystości. Jest to jeden z powodów, dla których instytucje finansowe i firmy internetowe skłaniają się ku niebieskiemu brandingowi. W rzeczywistości, niebieski to najczęściej używany kolor w tożsamości firmy na całym świecie.

 

Żółty

Żółty to zabawny, ciepły, optymistyczny kolor. W psychologii kolorów znaczenie koloru żółtego obraca się wokół słońca. Wywołuje uczucie szczęścia, pozytywności, optymizmu. Ten wesoły kolor jest świetny dla marek, które mogą sprostać słonecznemu usposobieniu, takich jak Ikea, Subway i Snapchat.

Jednak kolor żółty co raz częściej wybierają sprzedawcy elektroniki jak np. sklep Euro RTV AGD. Gdy do tego dodać prosty bezszeryfowy font w kolorze czerwonym na żółtym tle to już mówi wiele o wartościach marki – dobrej obsłudze klienta i wesołej obsłudze. Kolor żółty pomaga stworzyć połączenie pozytywnych odczuć zakupowych

Kolor żółty jest używany przez marki takie jak Ferrari oraz Ikea. Wiele osób marzy o prowadzeniu Ferrari. Luksusowa marka kojarzy się z poczuciem szczęścia, latem i beztroskim stylem życia. Marka Ikea używa również żółtego koloru w swoim brandingu. Co ma wspólnego kupowanie mebli ze szczęściem? Czy chodzi o szczęście podczas zakupu mebla ? Nie do końca. Wielu ludzi, którzy właśnie kupili swój pierwszy dom lub przeprowadzają się po raz pierwszy, wyruszy do Ikei, by kupić produkty, które zapewnią im dom. Szczęśliwy, upragniony dom. Ten kamień milowy jakim jest często zakup własnego domu jest zwykle wypełniony szczęściem i optymizmem.

 

Multikolor

Na koniec rzućmy okiem na logo, które używa wielu kolorów. Idealnym przykładem jest tutaj Google. Oprócz tego, że jest jedną z najpotężniejszych wyszukiwarek na świecie, Google ma mnóstwo innych usług: analitykę internetową, Google Apps, Adwords itd. Firma kojarzona jest z nowatorskimi przedsięwzięciami, takimi jak samochody samojezdne, innowacyjne wynalazki, a ostatnio nawet podbój kosmosu.

Trzeba przyznać, że wachlarz usług firmy jest tak duży, że nie sposób wrzucić ją do jednego worka. Google kolorowe logo pasuje za sprawą jego wieloaspektowej i niekonwencjonalnej tożsamości. Ruth Kedar, który był jedną z osób odpowiedzialną za kolory wyjaśnia ten wybór w taki sposób: “Było wiele różnych propozycji kolorów, a skończyło się na kilku kolorach podstawowych. Zamiast tego, aby wzór był zgodny, wprowadziliśmy kolor wtórny niebieski oraz czerwony ,co spowodowało, że Google nie przestrzega zasad “.

Marki z wielokolorowymi logo często chcą się komunikować, że są multifunkcyjne. Podczas gdy monochromatyczne marki komunikują “prestiż, powagę, neutralność i koncentrację”, kolorowe logotypy pokazują, że marka ma “poczucie luzu, otwartości, nieformalności i kreatywności”.

Wielokolorowe oznaczenia są również używane w zabawkach, ubraniach, jedzeniu oraz innych produktach dla dzieci. Jeśli kiedykolwiek przechadzałeś się po markecie z dzieckiem, łatwo to zauważyć – jasne i wielokolorowe opakowanie przyciąga uwagę dziecka! Dotyczy to również rodziców. Rodzice mają tendencję do zapamiętywania produktów i marek dla swoich dzieci, gdy są bardziej kolorowe.