fbpx

Projektowanie banerów reklamowych nie jest łatwe. Masz ograniczoną ilość miejsca, a w dodatku internauci niechętnie spoglądają na internetowe reklamy. Jak wykazują badania przeciętna osoba surfująca w sieci widzi reklamy banerowe około 1700 razy na miesiąc! Dlatego też zaprojektowania dobrego baneru nie jest wcale takie łatwe. W tym tekście przedstawimy Ci kilka wskazówek, które pomogą Ci ulepszyć Twoje projekty reklam wraz z omówieniem na przykładach.

 

 

Jedno zdanie

Postaraj się przedstawić swoją ofertę w jak najmniejszej ilości słów. Pamiętaj: masz ograniczoną ilość miejsca oraz ograniczony czas, w którym użytkownicy będą patrzyli na reklamę. Zbyt dużo tekstu sprawi, że Twoja reklama stanie się przytłaczająca, a czytanie zajmie klientom więcej czasu niż chcą na nią poświęcić. Musisz zrobić tak, aby ludzie zrozumieli, co promujesz już po samym spojrzeniu na reklamę.

 

Mamy tu tonę niepotrzebnego tekstu. Przekształcenie tekstu w jeden krótki nagłówek byłoby wielką poprawą.

 

Nie musisz podawać wszystkich informacji o tym, co reklamujesz. Wystarczy stworzyć interesujący nagłówek.

 

 

Prostota

Prostota jest kluczowa przy projektowaniu banerów reklamowych. W większości sytuacji projektowych minimalizm  jest bardziej skuteczny, niż przesycenie projektu różnymi elementami. Dotyczy to zwłaszcza banerów reklamowych, w których przestrzeń i czas oglądania są ograniczone do minimum. Ludzie nie zwracają dzisiaj zupełnie uwagi na internetowe reklamy, po prostu nauczyliśmy się je ignorować. Dlatego masz zaledwie kilka mili sekund, by widz zauważył Twoją reklamę. W przypadku gdy na Twoim bannerze będzie zbyt dużo elementów, uwaga widza zostanie rozproszona, w efekcie czego pominie Twoją reklamę. Ten projekt nie ma czym oddychać, każdy skrawek został zapełniony przez co nie wiadomo na czym się skupić.

 

Ten projekt nie ma czym oddychać, każdy skrawek został zapełniony przez co nie wiadomo na czym się skupić.

 

Tekst oraz elementy graficzne ograniczono do minimum przez co wiadomo jaki przekaz zawiera ta reklama.

 

 

Barwa

Jeśli chcesz tworzyć nowoczesne reklamy bannerowe wcale nie musisz być mistrzem projektowania graficznego. Dzisiaj tak naprawdę wystarczy podstawowa wiedza o kontrastowaniu kolorów oraz fontów. Ograniczenie palety  kolorów do dwóch kolorów pozwoli Ci tworzyć czytelne, minimalistyczne reklamy z jasnym przekazem. Dzięki skromnej palecie barw umożliwisz łatwiejsze i szybsze zrozumienie Twoich reklam. Najłatwiej jest użyć kolorów pobranych z Twojego logo, strony internetowej lub innych materiałów marketingowych. Takie postępowanie stworzy spójność dla Twojej marki. Zbyt wiele użytych kolorów na tak małej przestrzeni nigdy nie wygląda dobrze. Przycisk akcji zlewa się z resztą elementów. Ograniczenie palety do dwóch kontrastujących ze sobą kolorów sprawiło, że banner wizualnie bardzo przyciąga uwagę.

 

Zbyt wiele użytych kolorów na tak małej przestrzeni nigdy nie wygląda dobrze. Przycisk akcji zlewa się z resztą elementów.

 

Ograniczenie palety do dwóch kontrastujących ze sobą kolorów sprawiło, że banner wizualnie bardzo przyciąga uwagę.

 

 

Fonty

Używaj tylko jednej lub dwóch rodzajów fontów lub kilku odmian jednego fontu czyli pogrubienie, pochylenie itd. Nie używaj fontów szeryfowych, które na małej powierzchni reklamy są trudne do odczytania. Dodatkowo upewnij się, że używasz odpowiedniego odstępu między fontami, aby tekst nie był zatłoczony. Dotyczy to zarówno odstępów między literami czyli kerning oraz odstępów między wierszami. Ta reklama ma wiele różnych fontów, co sprawia, że ​​brakuje jej spójności. Posiada  również kilka wielkości liter, co sprawia, że ​​projekt wydaje się przesycony.

 

Ta reklama ma wiele różnych fontów, co sprawia, że ​​brakuje jej spójności. Posiada również kilka wielkości liter, co sprawia, że ​​projekt wydaje się przesycony.

 

Ta reklama wydaje się bardziej spójna za sprawą wyboru tylko jednego kroju fontu.

 

 

Zdjęcia

Jeśli zamierzasz używać zdjęć w reklamie, najlepiej jest trzymać się tylko jednego. Ze względu na małą przestrzeń, pokazywanie szczegółów może być trudne, szczególnie jeśli próbujesz pokazać wiele produktów. Na przykład, jeśli jesteś marką odzieżową, pokaż jedną sztukę odzieży z wybranej kolekcji zamiast całej kolekcji. Jeśli na Twoim banerze znajduje się postać nie pokazuj jej całej sylwetki ponieważ nie będzie czytelna. O wiele lepiej jest użyć zbliżenie np. tylko na tułów.

 

 

W tej reklamie pokazano wiele produktów. Dzięki temu widz ma trudności z odbiorem przekazu reklamy.

 

Ta reklama jest znacznie bardziej skoncentrowana, ponieważ zawiera informacje o jednym produkcie.

 

 

Call to action

Zawsze dołączaj wezwanie do działania w reklamie. Jeśli tego nie zrobisz, nawet jeśli ktoś będzie zaintrygowany Twoją reklamą, nie będzie realizował następnego kroku czyli kliknięcia w reklamę Ten banner nie zachęca żadnym elementem do kliknięcia w jego obszar. Widz potakuje go czysto informacyjnie i przewinie stronę dalej. Tutaj zastosowano przycisk do działania, który oczywiście wyróżnia się kolorem, dzięki temu nikt nie ma wątpliwości co dalej. Do tego format przycisku jest bardzo oryginalny ponieważ zamiast utartego napisu “kup teraz” zastosowano tekst “biorę”. Wygląda to naprawdę świetnie.

 

Ten banner nie zachęca żadnym elementem do kliknięcia w jego obszar. Widz potakuje go czysto informacyjnie i przewinie stronę dalej.

 

Tutaj zastosowano przycisk do działania, który oczywiście wyróżnia się kolorem, dzięki temu nikt nie ma wątpliwości co dalej. Do tego format przycisku jest bardzo oryginalny ponieważ zamiast utartego napisu “kup teraz” zastosowano tekst “biorę”. Wygląda to naprawdę świetnie.

 

 

Różne formaty = dostosowanie elementów

 

Jeśli tworzysz serię banerów o różnych formatach to nie umieszczaj w każdej kopi na siłę wszystkich elementów. Pamiętaj, że reklamy o mniejszym formacie nie pomieszczą tylu elementów co banner wielkości 1200×900. Czasem trzeba zrezygnować z umieszczenia logo czy tekstu na rzecz czytelności  i zachowania pustej przestrzeni. Mniejszym formatom często wystarczy nagłówek oraz przycisk akcji i nic więcej. Ten banner nie zachęca żadnym elementem do kliknięcia w jego obszar. Widz potakuje go czysto informacyjnie i przewinie stronę dalej. Popatrz na tą serię reklam. Jak widzisz formaty znacznie różnią się od siebie. Na pierwszy rzut oka wszystko jest spójne i wygląda tak samo. Ale gdy się przyjrzysz zauważysz, że w mniejszych formatach zrezygnowano z części tekstu oraz przycisku akcji.