fbpx

WordPress uchodzi za dobrze pozycjonujący się system zarządzania treścią. Jednak  domyślnie nie zawiera żadnych funkcji ( no może oprócz przyjaznych odnośników ) wspomagających pozycjonowanie. Z pomocą każdemu kto chciałby poprawić nieco SEO WordPressa przychodzi wtyczka, która została najpopularniejszą i najczęściej instalowaną wtyczką do WordPressa. Seo Yoast posiada mnóstwo funkcji i ustawień, które na pierwszy rzut oka mogą przerażać. Jednak po oswojeniu się z wtyczką możecie być pewni, że zostanie ona jedną z  Waszych ulubionych wtyczek. W poniższym tekście przedstawiam przykład konfiguracji. Oczywiście nie należy sztywno trzymać się schematu i warto eksperymentować.

 

 

Tytuły i Meta Tagi – ogólne

 

  • przypisywanie tytułów – ta opcja pozwala nam zmienić tytuł danej strony. Zaznaczmy tę opcję wtedy gdy uważamy, że wtyczka źle określiła tytuł dla stron
  • separatory – to po prostu wybór znaku, który rozdziela nam tytuł <title>. Separator rozdziela nam tytuł strony, i nazwę witryny. Czyli na przykład będzie to wyglądać tak: Tytuł wpisu – edugrafia.pl
  • ustawienia meta dla całej strony – tutaj możemy zaznaczyć by podstrony w archiwach były noindex czyli nie były brane pod uwagę przez wyszukiwarki, następnie mamy możliwość włączenie słów kluczowych, które nie są już brane pod uwagę przez wyszukiwarki. Dalej możemy określić czy opisy strony mają pojawić się w katalogu Dmoz oraz Yahoo
  • uporządkuj tag – to ostatnia opcja. Tutaj możemy wyrzucić z sekcji <head> niepotrzebne znaczniki.

 

 

Tytuły i Meta Tagi – strona główna

Tutaj mamy możliwość zmiany tytułu i opisu dla strony głównej. Po kliknięciu w edytuj stronę zostaniemy przeniesiemy do strony, która aktualnie jest ustawiona jako strona główna. Następnie musimy ustawić jej odpowiedni opis oraz tytuł. Jest to bardzo ważna opcja ponieważ właśnie dobrze ustawiony tytuł i opis strony głównej ma bardzo duży wpływ na pozycje strony dla danych fraz.

 

 

Tytuły i Meta Tagi – typy treści / taksonomie

tutaj określamy rzecz bardzo ważną czyli jak ma wyglądać tytuł dla poszczególnych wpisów, stron itd. Pamiętajmy, że większą rangą otrzymują słowa kluczowe będące na początku tytułu niż te oddalone. Czyli ustawmy te parametry tak, by słowa kluczowe były zawsze jako pierwsze. Zmienne, które możemy tu wykorzystać znajdziemy na górnym pasku pomocy. Możemy tu również wybrać czy wyszukiwarka ma pokazywać datę wpisu  oraz parametr noindex dla poszczególnego typu stron czyli w skrócie by dany typ strony nie był indeksowany. To samo dotyczy zakładki taksonomie gdzie mamy określenie jak ma wyglądać tytuł dla kategorii, tagów itd. Parametry określamy za pomocą zmiennych typu %term_title%% %%page%%.  Zestaw zmiennych znajdziemy w dziale pomoc – zakładkę znajdziemy w prawym górnym rogu.

 

 

Tytuły i Meta Tagi – inne

ostatnia opcja w tej zakładce. Jak widzimy mamy tam domyślnie zaznaczoną opcją noindex dla archiwum dat. Możemy zaznaczyć tam opcje noindex jeśli nie prowadzimy bloga oraz jeśli na blogu pisze tylko jeden autor.

 

 

Społeczności

Tutaj ustawimy adres dla naszych serwisów społecznościowych. Warto zaznaczy tutaj opcję OpenGraph dla Facebooka. Opcja ta umożliwi nam wybór miniaturki w przypadku udostępnienia postu na Facebooku. Kolejna zakładki są związane z Twitterem oraz Google+.  Nie ma tutaj większej filozofii dlatego przejdziemy do następnej zakładki.

 

 

Mapa strony XML

Mapa strony to bardzo istotna rzecz w temacie seo. Dlatego skupmy uwagę na tym punkcie i zaznaczmy opcję “Zaznacz to pole, jeśli chcesz włączyć obsługę mapy strony XML.”  Mapa strony pozwala na szybszą indeksację stron przez wyszukiwarki. Jak sama nazwa wskazuje mapa strony tworzy schemat wszystkich stron naszego portalu. Na jej podstawie wyszukiwarki tworzą hierarchię i trafiają do każdej strony, tym samym wyświetlając ją w indeksie. W zakładce tej możemy również wykluczyć jakie strony mają zostać usunięte z mapy czyli nie mają być brane pod uwagę przez wyszukiwarki. Możemy również przesłać mapę do wyszukiwarki Yahoo oraz Bing.

 

 

Bezpośrednie odnośniki

Dzięki opcji “Usuń kategorię z odnośników” możemy usunąć nazwę kategorii z odnośnika. Przed tym zabiegiem link będzie wyglądał tak http://twojadomena.pl/nazwakategori/tytuł-przykładowego-wpisu. Po tym zabiegu tytuł będzie bardziej przyjazny http://twojadomena.pl/tytuł-przykładowego-wpisu.

  • Wymuś dodanie ukośnika we wszystkich adresach URL kategorii i tagów –  dodaje na końcu adresu ukośnik /
  • Usuwaj stopwords z przyjaznych linków – usuwa z adresów wszelkie zbędne krótki słowa np. przez, bo.
  • Przekieruj adres URL załącznika do adresu URL wpisu, do którego jest załączony – opcja ta powoduje przekierowanie na stronę wpisu gdy ktoś wejdzie w adres załącznika np. w adres obrazka. Wtedy zostanie automatycznie przekierowany do wpisu gdzie znajduje się dany obrazek.
  • Usuń zmienne ?replytocom – usuwa z komentarzy opcje odpowiedz.
  • Przekieruj brzydkie adresy URL do ładnych linków – zamienia “brzydkie linki typu twojadomena.pl/category=%46434-wpis454324 na bardziej przyjazny czyli twojadomena.pl/przykladowywpis. Należy jednak tutaj uważać ponieważ gdy nasza strona jest już jakiś czas w internecie, włączenie tej opcji może spowodować, że niektóre strony przestaną być aktywne.

To najważniejsze opcje jeśli chodzi o SEO. Przejdźmy zatem do stosowania wtyczki w praktyce czyli do edycji wpisu lub strony.

 

 

Ustawienia SEO – ogólne

 

W tej zakładce stworzymy sobie tytuł strony <title> oraz opis <description >.  Możemy również wpisać tu główne słowo kluczowe czyli słowo pod kątem któego wtyczka przeprowadzi analizę i okresli czy dana strona jest dobrze zoptymalizowana pod jego kątem. Znajdziemy tu informację czy dane słowo lub fraza znajdują się :

  • Nagłówek wpisu – czyli fraza na początku strony
  • Tytuł strony: – czyli fraza w <title>
  • Adres URL strony – zawarta fraza w adresie URL
  • Treść – fraza w treści strony/wpisu
  • Meta opis – fraza w <description>

Jeśli spełnimy kilka z tych warunków możemy być pewnie, że wtyczka uzna daną stronę za przyjazną SEO i oznaczy ją zielonym przyciskiem. Należy jednak wsiąść poprawkę na analizę słów. Wtyczka bowiem nie rozróżnia odmian fraz i muszą być one sztywno wpisane, by wtyczka podświetliła je na zielono. A jak wiemy Google lubi gdy frazy są odmienione.  Przypuśćmy, że w tytule strony mamy buty, w opisie but, w treści natomiast butami. Wtyczka nie zinterpretuje odmian tych fraz i wykaże, że strona jest źle zoptymalizowana.

 

 

Ustawienia SEO – analiza

W tej zakładce możemy poczytać rady, które wtyczka nam daje. Według wtyczki zastosowanie się do wypisanych rad da nam większe szanse na zoptymalizowany wpis. Wszystko było by pięknie gdyby wtyczka uznawała odmiany słów…Ale znajdziemy tam również kilka cennych sugestii jak np. prawidłowe ustawienie atrybutu alt dla obrazków. Czy też sugestie dotycząca długości tytułu i opisu.

 

 

Ustawienia SEO – zaawansowane

  • Meta indeksowanie – wybieramy czy dana strona będzie brana pod uwagę przez Googla. index =tak noindex=nie
  • Meta podążanie za linkami – określa dodanie atrybutu nofollow czyli podążanie za linkami
  • Uwzględnij w mapie strony – określa czy strona ma być brana pod uwagę w mapie strony XML
  • Priorytet w mapie strony – określa hierarchię w mapie strony
  • Kanoniczny URL – informuje wyszukiwarkę o kanonicznym adresie tzw.<link rel=”canonical> Stosujemy go wtedy gdy treści na stronie są powielone, pozwala to uniknąć kary od Googla za duplikowanie treści
  • Przekierowanie 301 – przekieruje adres na inny

 

 

Ustawienia SEO – społeczności

Możemy ustawić inny tytuł, opis oraz grafikę do udostępniania postu na facebooku.