fbpx

Kolory są nieodłącznym elementem życia ludzi na całym świecie. Zwykle rozmowa o kolorach sprowadza się do efektów oraz odczuć wizualnych, niekiedy kolory potrafią być tematem żartów (zwłaszcza, gdy swoją wiedzę o rodzajach kolorów konfrontują kobiety i mężczyźni). Jednak wbrew powszechnej opinii, kolory odgrywają dużo ważniejszą rolę w naszym świecie. Uczeni dowiedli, że każdy kolor może zupełnie inaczej wpływać na ludzkie odczucia i emocje a także działania. Nie trzeba było długo czekać, aby psychologia kolorów przełomem wkroczyła do agencji marketingowych a także firm, które zajmują się marketingiem w sieci.

 

Skoro kolory w różny sposób oddziałują na człowieka – można je wykorzystać w kampaniach marketingowych a także na stronach, aby zachęcić potencjalnych klientów do zakupu. Oczywiście każda moneta ma dwie strony, w tym przypadku nieodpowiedni dobór kolorów może sprawić, że zniechęcimy internautę do podejmowania określonych przez kampanię marketingową działań. Dlatego dziś skupimy się na psychologii kolorów i zastanowimy się, jak wybierać i łączyć kolory podczas budowy stron internetowych, aby te przynosiły same korzyści, zarówno dla internautów, jak i właścicieli portali.

 

 

Dobór kolorów – o co chodzi z psychologią kolorów?

Na wstępie warto zaznaczyć, że dobór kolorów w kampanii marketingowej czy też barw związanych ze stroną internetową nie powinien zależeć od prywatnych i kulturowych odczuć. Kolor, który nam się podoba wcale nie musi podobać się większości ludzi, a chcąc odnieść sukces i stworzyć czytelną stroną o jasnym przekazie marketingowym musimy kierować się dobrem ogółu. Z psychologią kolorów jest jeden, poważny problem – nie jest ona poparta żadnymi konkretnymi i dokładnymi statystykami. Przykład? Rynek USA i kolor żółty – statystyki podają, że kolor żółty w USA znajduje się na blisko 75% opakowaniach produktów. Wiele osób okrzyknęło tam kolor żółty kolorem szczęścia i kreatywności. Oczywiście są to tylko biznesowe teorie, niepoparte żadnymi dowodami. Ten przykład doskonale pokazuje meritum problemu z psychologią kolorów – jest ona ważna i wzbudza ogromne zainteresowanie, ale znikoma ilość potwierdzonych faktów sprawia, że temat ten jest niezwykle trudny i kontrowersyjny.

Kolejnym faktem, który potęguje problemy z psychologią kolorów jest zjawisko utożsamiania się z pewnymi barwami. Dotyczy to prywatnych preferencji – każdy z nas lubi kolor, który kojarzy mu się pozytywnie z daną chwilą, miejscem lub przedmiotem. Przykład? Fioletowy kolor elewacji uczelni, z którą mamy wiele miłych wspomnień lub zielony kolor bluzki naszego wybranka lub partnerki, który zapamiętaliśmy z pierwszej randki. Dla nas kolory te będą priorytetowe, co nie oznacza, że w świecie masowego przekazu spełnią swoją rolę i sprawdzą się jako kolory, które nie męczą i sprzedają.

 

 

Kolory na stronach – wybieramy optymalne połączenia

Wchodząc na międzynarodowe portale aukcyjne lub strony wielkich korporacji możemy zauważyć tendencję do unikania czerni oraz jaskrawych kolorów. To nie przypadek – za kolorystykę na stronach należących do największych przedsiębiorstw na świecie odpowiada sztab, który przez cały czas działania danego portalu analizuje konwersję i kolorystyczne odczucia użytkowników, którzy odwiedzili dany portal.

Od razu zaznaczamy, że nie ma jednego koloru lub jednego zestawienia, które zawsze zagwarantuje największą konwersję na stronie. Jednak na podstawie doświadczeń oraz obserwacji tysięcy stron internetowych możemy wysnuć pewne wnioski i kolorystyczne porady, które przydadzą się webmasterom tworzącym własne strony. Oto one:

 

  • Białe tło i jaskrawe kolory – stosowanie białego tła to standard, gdyż ten odcień pozwala najlepiej dopasować strategię kolorów do marketingowych potrzeb danej firmy. Na białym tle dużo lepiej wyglądają żółte czy niebieskie buttony (przyciski). Internauci automatycznie je zauważają i skupiają się tylko na nich, a o to właśnie chodzi właścicielom stron. W końcu button może dotyczyć zakupu danego produktu lub usługi.

 

  • Unikajmy czerni i połączeń ciemnych kolorów – czarne i ciemne tła sprawiają, że strona staje się nieczytelna i męcząca. Zastosowanie ciemnego tła i kontrastującego koloru tekstu sprawi, że internauci nie będą w stanie wczytać się w wartość merytoryczną portalu, opuszczając go po kilku sekundach. Dlatego tak rzadko spotyka się połączenia czarnego tła z czerwonymi lub białymi elementami strony.

 

  • Kolorami zaznaczaj ważne obszary na stronie – na białym lub innym jasnym tle internauta od razu zauważy kolorową ramkę lub tekst w innym, kontrastowym odcieniu. Dzięki temu zabiegowi wzrok internautów skupi się na części strony, w której znajduje się najważniejsza treść lub oferta.

 

 

Znaczenie kolorów

 

Czerwony – uwydatnia elementy na pierwszy plan. Często stosowany jak przycisk Call to action czyli zachęca do podejmowania szybkich decyzji. Na stronach kolorem tym oznaczamy najważniejsze elementy. Ulubiony kolor stosowany w różnego rodzaju promocjach, rabatach, wyprzedażach nawołujący: kup mnie teraz, nie czekaj !

 

 

 

 

 

Zielonyoznacza spokój i harmonię. Sugeruje nam bezpieczeństwo oraz naturę dlatego tak często stosowany jest w produktach typu bio, eko. Kolor ten to również odprężenie.

 

 

 

 

 

Niebieski – pierwsze jego skojarzenie to stabilizacja, profesjonalizm, lojal­ność, mądrość, prawdomówność. Dlatego tak często wybierany jest w biznesie. Najczęściej stosowany kolor na stronach internetowych. Kojarzy się również ze zdrowiem, wodą, czystością, niebem i lekkością.

 

 

 

 

Żółty – kojarzy się ze szczęściem, ciepłem i radością, intelektem. Ożywia i rozjaśnia. sprzyja zapamiętywaniu.

 

 

 

 

 

Pomarańczowy – modny ostatnio kolor webdesignerów. Podkreśla energię determinację. Kojarzony z otwartością oraz przedsiębiorczością. Lubiany kolor wśród młodzieży.

 

 

 

 

 

Czarny – dostojność, elegancja, ekskluzywność. Na zachodzie kojarzy się ze śmiercią. Oznacza tajemniczość. Czarne kolory to również coś formalnego, władza, wyższość. Dlatego tak wiele samochodów jest czarnych 😉

 

 

 

 

 

Biały -barwa kojąca, czysta i dostojna. Pozwala pozbyć się negatywnych emocji przywołując optymizm i poprawiając samopoczucie.

 

 

 

 

 

Psychologię kolorów dotyczącą stron internetowych można zastosować do każdego rodzaju portalu. Nie ma znaczenia, czy to prywatny blog, czy też strona firmowa lub sklep online. Dobrze dobrane kolory pozwalają stworzyć czytelną stronę, która nie męczy internautów, pozwalając im na skupienie się na właściwej treści portalu. Magią psychologii kolorów jest fakt, że po dobrze dobranych barwach możemy sterować ruchem internautów na stronie i skłaniać ich do podejmowania zaplanowanych działań. Jeżeli zignorujemy temat i dobierzemy kolorystykę według własnych pobudek, szybko zrozumiemy, że strona nie ma szans na odniesienie sukcesu. Dlatego nie wolno lekceważyć tematu doboru kolorystyki strony www.