fbpx

Dbanie o wizerunek firmy to konieczność, do której dostosowują się nie tylko międzynarodowe korporacje, ale także mniejsze, krajowe bądź też lokalne firmy. Jak rozpocząć batalię związaną z budową wizerunku firmy? Od logo, które powinno być chwytliwe, przejrzyste, ciekawe i oczywiście zapadające w pamięci. Dobre logo to podwaliny pod dalszy branding i marketing związany z rozwojem firmy. Warto dodać, że kwestie logo oraz budowy wizerunku dotyczą wszystkich firm – nie ważne, czy prowadzimy warsztat samochodowy, piekarnię czy też inną firmę o zupełnie odmiennym profilu działania – bez dobrego logo stracimy szansę dynamicznego rozwoju firmy.

 

Logo to nie tylko problem firm – obecnie żaden projekt internetowy, żaden blog czy też inny artystyczny twór nie ma prawa istnieć. Dobrze zaprojektowane logo to same korzyści dla rozwijanej firmy/projektu. Jeżeli jednak zaniedbamy tą kwestię i stworzymy znak firmowy, który jest kiepskiej jakości, będzie nieczytelny, obraźliwy lub kompletnie niedopasowany do potrzeb odbiorców – zrujnujemy wizerunek marki już na starcie. Aby uniknąć takich nieprzyjemnych (i kosztownych) porażek, postanowiliśmy opublikować listę porad dla grafików zajmujących się tworzeniem logotypów. Porady są także dla właścicieli firm i projektów, dla których tworzone jest logo – znając podstawy, dużo łatwiej będzie nam zaakceptować dany projekt logotypu, zwrócić uwagę projektantom i uniknąć niepotrzebnych pomyłek.

 

 

Płaskie logo – śledząc trendy i logotypy największych firm na świecie możemy śmiało stwierdzić, że znaki markowe w 3D nie są w modzie. Dużo bardziej przejrzyste i łatwiejsze do zapamiętania a także identyfikacji są płaskie logotypy. Obecnie popularny trend material design wkradł się również do logotypów. Wystarczy spojrzeć na największe firmy, które również po rebrandingu logo poszły w ten styl.

 

 

Przyjazna typografia – jeżeli w logo znajduje się napis lub slogan firmy – należy zadbać, aby tekst był przyjazny dla użytkownika. Zbyt eleganckie i nieczytelne czcionki nie są mile widziane. Logo musi być czytelne, zwłaszcza, jeżeli będziemy się nim posługiwać na ulotkach, bannerach czy na stronie. Dlatego przed zaakceptowaniem projektu warto pokazać logo dla kilku osób, które ocenią czytelność czcionki (jej rodzaj i wielkość). Tutaj również można zauważyć trend material desing : prosta czcionka np. Roboto.

 

 

Minimalizm – trendy w 2016 roku bezpośrednio kierują się ku ograniczeniu kolorów czy grafiki w logotypach. Minimalizm jest w cenie – czasami wystarczy sam napis na białym tle. Takie logo jest proste, czytelne i łatwe do zapamiętania. Przykładem minimalizmu może pochwalić się marka Chanel, która zaprezentowała minimalistyczne logo na 2016 rok. Wprawdzie na maksymalny minimalizm mogą pozwolić sobie tylko największe i znane już marki, to jednak nie powinniśmy zapominać o zasadzie prostoty logotypu.

 

 

 

 

Artystyczne rysunki – trend z 2015 roku nadal jest w użyciu i ma się dobrze. Chodzi o ręcznie malowane artystyczne rysunki oraz odręczne czcionki. Proste, czytelne, utrzymane w kolorach kontrastowych projekty budzą podziw i jednocześnie spełniają wszystkie wymagania związane z prostotą, minimalizmem i jakością logotypu.

 

 

 

Unikanie pustego miejsca – jeżeli logo składa się z rysunku/grafiki oraz napisu, starajmy się, aby oba te elementy były stosunkowo blisko siebie. Zbyt duża odległość może wprowadzać w błąd i odwracać uwagę. Ponadto puste miejsce przesadnie powiększa logotyp na przestrzeni reklamowej, co również nie jest pożądane.

 

 

Różnorodność stylów – już w 2015 roku dało się zauważyć trend, który pozwala stosować w logotypach różne style. Retro połączone z prostą czcionką czy też miksowanie różnych wielkości napisów – jeżeli zrobimy to z wyczuciem, pamiętając o zachowaniu czytelności, zabieg ten z pewnością wzbogaci logotyp.

 

Zmiany w logotypach – doskonałym przykładem okresowych zmian może pochwalić się Google, które w zależności od dnia, potrafi zmieniać logotyp. Co więcej, Google zmienia swój wizerunek w zależności od lokalizacji, z której loguje się dany internauta. Zmiany są bardzo ważne w przypadku firm międzynarodowych. Jednak nawet mniejsze firmy mogą okresowo zmieniać swoje logotypy – na przykład w okresie świątecznym, dodając motywy prezentów, choinek czy innych dodatków znamionujących zbliżający się okres świąteczny. Takie czasowe zmiany w logotypach są dobrze odbierane przez internautów.