fbpx

Trendy zmieniają się w każdej dziedzinie. W zależności od branży i działalności ludzkiej, trendy potrafią zmieniać się z różną szybkością. Skupmy się jednak na trendach dotyczących świata webmasterów i projektowania stron. Te śmiało możemy zaliczyć do jednych z najszybciej zmieniających się w całej nomenklaturze trendów. Dlaczego się tak dzieje? Internet już zajmuje wysoką pozycję w hierarchii dóbr, z których korzysta społeczeństwo na całym świecie. Co więcej, jest to jedno z najszybciej rozwijających się mass-mediów. Nic dziwnego, że z roku na rok przed oczy internautów trafiają coraz to nowe strony, budowane w różnych stylach i przy użyciu innych, coraz to nowszych technologii.

Co będzie popularne w 2016 roku? Poniżej zamieszczamy listę porad i tricków dla projektantów stron, którzy chcą być na czasie ze swoją wiedzą, oferując nowoczesne strony swoim klientom.

 

 

Material design – trendy projektowania stron w 2016 roku rozpoczyna styl od Google, który zdominował świat grafiki. Material design to nic innego, jak zbiór zasad, które definiują rozwój webmasterstwa na przyszłe lata. Material design idzie w stronę podziału stron na bloki, stosowania różnych mediów i kolorów, a także eliminacji przestarzałych skryptów flash czy też pojawiających się nagle przycisków akcji. Ma być nowocześnie, responsywnie i oczywiście ciekawie. Na jednej z ostatnich konferencji prasowych Google bliżej przedstawiło swój zamysł – oto przykład strony zbudowanej przez giganta z Mountain View – https://design.google.com/#resources

 

 

 

Unikaj sidebarów – w 2016 roku przeważać będą strony pozbawione bocznych pasków. Osławione sidebary zostaną zastąpione stronami utrzymanymi w stylu one page. Zdaniem ekspertów, strony one page są o wiele bardziej przejrzyste i zwiększają wartość UX, czyli użyteczność i konwersję strony.

 

 

 

Inteligentne menu – unikanie bocznych pasków strony i podziału portalu na bloki, gdzie znajduje się treść główna i menu wywołało wiele spekulacji. Jak bez sidebarów zapewnić użytkownikowi dostęp do najważniejszych podstron? Poprzez inteligentne menu. W świecie webmasterów często używa się wyrażenia pływające menu, czyli takie, które stale podąża za użytkownikiem. W ten sposób internauta ma stały dostęp do paska menu, z którego może przejść na dowolną podstronę. Co więcej, menu nie powinno zawierać mnóstwa linków – nowe treny zalecają, aby menu czy nawigacja po stronie zawierała tylko najważniejsze odnośniki. Dopiero po przejściu na daną podstronę, użytkownik powinien otrzymać możliwość przejścia w głąb strony.

 

 

Większe czcionki – kolejna ważna porada dotyczy czcionek. Te powinny być dużo większe. Uczeni dowiedli, że większa czcionka przykuwa uwagę, co w świecie internetu przekłada się na zwiększony współczynnik konwersji (duża czcionka jest także o wiele wygodniejsza). Eksperci zalecają także kolorowanie nagłówków (wybierając kolory czytelne i pasujące do ogólnego layoutu strony), aby jednoznacznie podkreślić ich znaczenie.

 

 

 

RWD jako standard – wprawdzie o RWD, czyli responsywności strony, możemy przeczytać w zaleceniach material design, nie sposób pominąć tej kwestii w poradach dla webmasterów. RWD to nie opcja – to standard. Nowe, jak i istniejące w sieci strony powinny być przyjazne dla urządzeń mobilnych. Nie warto kłócić się z tym faktem – więcej zyskamy, gdy od początku założymy obsługę RWD dla tworzonej strony zwłaszcza, że jest to jeden z rankongowych czynników wpływających na pozycje strony.

 

 

Wyższa jakość mediów – XXI wiek nie wybacza błędów, a tym bardziej nie toleruje kiepskiej jakości zdjęć, materiałów video czy też treści. Dlatego budując strony, należy zadbać o to, aby publikowane zdjęcia były dobrej jakości, podobnie jak treści czy video. Duża różnorodność mediów w połączeniu z nowoczesnym stylem da efekt portalu, na który internauci będą chcieli wracać. Zwiększające się szybkość i przepustowość łącz internetowych sprawia, że internet w naszych domach jest co raz szybszy. Dlatego też co raz częściej na stronach można zobaczyć dużej rozdzielczości zdjęcia w tle, elementy wideo zamiast grafiki. Rok 2016 to rok treści przekazywanej w formie wideo.

 

 

 

Podsumowanie

Trendy w tworzeniu stron na 2016 rok to rozwój material design a także podążanie ścieżkami responsywności. Co ważne – niedostosowanie się do zmian w świecie internetu sprawi, że internauci szybko opuszczą daną stronę, a w najgorszym wypadku nie pozwoli na wypromowanie strony w wynikach wyszukiwania (Google nie bez powodu promuje material design – pojawiły się plotki, że strony niedostosowane do zmian będą miały obniżane pozycje w wynikach wyszukiwania).