fbpx

Silniki renderujące to ważny element programów typu Cinema 4d, 3ds Max, Maya, Sketchup. To od niego zależy jak szybko uzyskamy fotorealistyczną scenę oraz czy będzie ona bogata w detale. Dzisiaj tak naprawdę rządzą na rynku dwa silniki : V-ray oraz Mental-Ray. Każdy z nich ma swoich zwolenników i przeciwników. 

Bitwa Mental Ray VS V-Ray rozpoczęła się wiele lat temu i wtedy V-Ray wygrywał niemal każde porównanie, ponieważ jego konkurent Mental-Ray miał bardzo powolny rozwój na przestrzeni ostatnich 5 lat. Jednak dziś funkcje tych dwóch najważniejszych silników zrównały się ze sobą, a różnice zatarły na tyle, że nie można jednoznacznie wskazać faworyta. Przed wyborem warto jednak poznać główne cechy najpopularniejszych silników oraz ich mniej znanych alternatyw.

Mental-Ray

Stosowany jest na rynku już ponad 28 lat. Wykorzystywany jest do fotorealistycznych scen, renderingu całego filmu, efektów wizualnych. Korzystały z niego między innymi takie produkcje jak The, Hulk, Matrix Reaktywacja, Gwiezdne Wojny: Część II – atak Klonów, Pojutrze i Posejdon. Silnik został wykupiony w grudniu 2007 roku przez firmę NVIDIA, która wniosła trochę świeżości do nieco zastygłego produktu. Otrzymał między innymi możliwość wykorzystania mocy CUDA.

  • posiada rewolucyjny mechanizm cieniujący
  • dostarcza bardziej szczegółowych i realistycznych obrazów
  • mimo braków takiej ilości tutoriali jak poprzednik, jest o wiele łatwiejszy w nauce
  • obsługuje również wszelkie natywne funkcje Maya (futerkowych, x-gen, płyny, volumetrics, cząstki, FXS optyczne, etc …), gdzie V-ray często opiera się tylko na ich części
  • jest tańszy od V-ray

V-Ray

V-Ray jest obecnie najbardziej znanym i stosowanym silnikiem.  Jest rozwijany przez Chaos Group,bułgarską spółkę z siedzibą w Sofii, powstałą w 1997 roku.  V-Ray jest używany w mediach, rozrywce i branżach projektowych, takich jak filmy, wzornictwo przemysłowe, branża gier wideo oraz w projektach architektonicznych. Krótko mówiąc znajdzie zastosowanie w każdej branży. Co ważne silnik dzięki ogromnemu wachlarzowi wtyczek użyjemy niemal w każdym programie 3d. Ponadto, obsługuje możliwość rozdzielnego renderingu. Początkującym użytkownikom może przysporzyć nieco kłopotów, ponieważ jego interfejs jest nieco skomplikowany. Jednak w internecie znajdziemy mnóstwo tutoriali do niego.

  • unikalne shadery, efekty specjalne (takie jak plastry architektoniczne)
  • posiada własne okno renderowania zewnętrzną
  • szybszy gdy działa z pełną mocą
  • posiada o wiele więcej tutoriali do nauki

Redshift

Pierwszy na świecie w pełni akcelerowany przez GPU, stronniczy renderer. Przy jego pomocy w bardzo szybkim czasie uzyskasz zadowalający render. Redshift ma funkcje i bezkompromisową jakość renderera CPU, ale przy prędkościach renderowania GPU. 

W przeciwieństwie do innych rendererów GPU, Redshift jest rendererem stronniczym, który pozwala użytkownikowi dostosować jakość poszczególnych technik, aby uzyskać najlepszą równowagę wydajności / jakości dla swojej produkcji.

Sprawdź nasz najnowszy kurs Cinema 4d w którym nauczysz się korzystać z możliwości szybkiego renderingi w Redshift.

Maxwell Render

Jest silnikiem renderującym typu phisical based renderer.  Najbardziej godne uwagi w tym silniku to fakt, że uchodzi za jeden z najbardziej realistycznych silników. Posiada wiele przydatnych funkcji, wśród których wyróżnia się możliwość dostosowania kamery nawet po rozpoczęciu procesu renderingu (choć wydłuża to czas renderingu). Posiada wtyczki dla programów takich jak ArchiCAD, Cinema 4D, Maya, Modo, Rhinoceros, SketchUp, SolidWorks. Kolejny plus to niezwykła łatwość obsługi, która już po pierwszym uruchomieniu zapewnia nam swobodę poruszania się. Dlatego często wybierany jest przez osoby, które chcą w szybkim czasie, bez uczenia się, stworzyć ciekawy projekt. Niestety, żeby nie było za kolorowo to musimy wymienić i jego minusy. Na pewno największym z nich jest jego powolność. Przy skomplikowanym projekcie oraz wolniejszym komputerze rendering może potrwać kilka dni.

Corona render

Ten silnik zyskuje w szybkim tempie nowych zwolenników doganiając popularnego V-ray’a. Znajdziecie wtyczki dla Cinema 4D, 3ds Max, Maya. Jest to dosyć młody program, ale bardzo obiecujący. Obecnie szybkość działania jest na bardzo dobrym poziomie, a mimo to twórcy silnika za priorytet ustalili sobie pracę nad poprawieniem szybkości działania. Ponadto, obsługuje technologię rozdzielnego renderingu. Mimo młodego stażu silnik świetnie radzi sobie nawet w skomplikowanych projektach. Kolejny niewątpliwy plus to nauka tego silnika jest dosyć prosta. Corona Renderer służy do wizualizacji architektonicznych, prototypów produktów, animacji i dlatego jest popularny wśród architektów, projektantów, artystów i  speców od efektów wizualnych.

iRay

Ten silnik również jest właśnością INVIDII. Co do wtyczek, to znajdziemy integracje z z 3ds Max, CATIA, Maya, Bunkspeed, Cinema 4D. W przeciwieństwie do Mental Ray, iRay opiera się na zachowaniu materiałów i świateł. Jest szczególnie popularny wśród projektantów ze względu na jego przyjazny dla użytkownika interfejs. Inną cechą tego inteligentnego oprogramowania – jest oparty na czasie. Oznacza to, że można zaprogramować czas trwania procesu renderowania. Możliwe jest również wybranie określonego czasu i zatrzymanie renderingu gdy jesteśmy zadowoleni z wyników. Opcja taka może być przydatna gdy szybko potrzebujemy projekt, a nie zależy nam na wysokiej jakości sceny.

Lumion

Wykorzystywany głównie przez architektów, urbanistów, projektantów przy wizualizacjach architektonicznych. Jest dosyć łatwy i zrozumiały w nauce poprzez swój przyjazny interfejs. Lumion zawiera ogromną zawartość biblioteki do renderingu wody, drzew, ludzi oraz całego otoczenia wokół budynków. Dzięki temu Twoja wizualizacja nabierze życia. Jeśli więc chcesz stworzyć ciekawe sceny budynków oraz krajobrazu to przetestuj ten silnik.

KeyShot

Jest to samodzielny silnik renderowania i jest kompatybilny z Windows i Mac (32-bit, 64-bit). Co najważniejsze, KeyShot nie mogą być włączone do aplikacji do modelowania 3D, ale mogą być z nią powiązane. Jest kompatybilny z ponad 40 rodzajami plików, wśród których są te najbardziej znane CAD – Autodesk Inventor, alias, SolidWorks, CATIA, Rhino, IGES, STEP, OBJ i FBX. KeyShot to neutralny silnik, który znajdzie zastosowanie niemal w każdej kategorii, służy do projektowania produktów, wizualizacji architektonicznych, animacji, inżynierii. Jeśli chodzi o reklamy, można zobaczyć go w reklamach dla Michelina. Rendering odbywa się w czasie rzeczywistym, więc jego prędkość jest jedną z najwybitniejszych cech. Ze względu na przyjazny interfejs użytkownika, przepływ pracy jest stosunkowo łatwy.