fbpx

Internet jest dziś co raz szybszy i dostęp do niego jest niemal w każdym miejscu. Dlatego też tak często rozmawiając z klientem odsyłamy go do różnych profili w mediach społecznościowych typu Facebook, LinkedIn, Twitter. Oczywiście są to świetne miejsca wspomagające kontakty biznesowe jak i pokazanie swoich umiejętności w postaci portfolio.  Jednak pamiętajmy, że internet może po prostu nie działać, klient może akurat nie mieć zasięgu, dostępu do wifi, a pilnie potrzebuje się z nami skontaktować. Dlatego też nie należy zapominać o jednej rzeczy, która nadal pozostaje niezmienna w kontaktach biznesowych. O prostym kartoniku, który wręczamy zazwyczaj pod koniec rozmowy – wizytówce. Z roku na rok zasady projektowania graficznego ulegają zmianie. Ale istnieje kilka zasad, które cały czas są aktualne jeśli chodzi o uniknięcie typowych błędów projektując wizytówkę.

Nie zasypuj

Częsty błąd początkujących projektantów nie tylko w tworzeniu wizytówek lecz również innych materiałach to zasypywanie powierzchni materiału reklamowego mnóstwem informacji. Owszem mamy do dyspozycji sporo miejsca i możliwość dopisania jeszcze jakiejś informacji jest bardzo kusząca. Pamiętajmy jednak że dobre projekty to nie tylko dobra grafika, dobry tekst lecz również przestrzeń. Dajmy swojemu projektowi odetchnąć,  zostawmy po prostu wolne miejsce. Na wizytówce powinny znaleźć się tylko najważniejsze informacje odnośnie kontaktu z nasza osobą lub firmą. Ma ona służyć jako przypomnienie adresu lub telefonu do Ciebie, ewentualnie adresu strony www lub adresu emailowego. Wizytówka to nie miejsce na przedstawienie oferty, cennik itd.

Profile społecznościowe

Mówiliśmy, że profile społecznościowe to świetne miejsca na przedstawienie się potencjalnemu klientowi. To właśnie tam klient może obejrzeć Twoje prace oraz poznać Ciebie jako specjalistę w branży. Jednak jeśli nie prowadzisz profilu dla swojej firmy to nigdy nie umieszczaj na wizytówce adresu do własnego prywatnego profilu.  No chyba, że chcesz by klienci oglądali co jadłeś na śniadanie, gdzie bawisz się w piątki oraz jak nazywa się Twój pies.

Zawsze aktualna

Po pierwsze wizytówka jak  sama nazwa wskazuje przedstawia Ciebie i ma za zadanie wywołać dobre skojarzenia z Twoją firmą lub osobą. Dlatego nigdy nie dawaj klientom wizytówek pogiętych, złożonych na pół, wymiętolonych gdzieś z dna kieszeni. Wizytówka ma być prosta jak Twoja koszula komunijna. Pamiętaj również, że jeśli zmieniły się Twoje dane np. numer telefonu to niestety musisz zlecić druk od nowa. Nie dopisuj długopisem nowego telefonu. Wygląda to bardzo nieprofesjonalnie, przecież druk wizytówek nie jest taki drogi.

Różnorodność

Zazwyczaj mamy jeden projekt wizytówki, zlecamy go do druku i obdarowujemy nim swoich klientów. Jednak pomyśl jak fajnie wyglądałoby oferowanie klientom z różnych branż wizytówek dopasowanych do ich profilu.  Powiedzmy, że prowadzisz firmę naprawiającą samochody w połączeniu z wynajem aut do ślubu.  Osobom przyjeżdżającym do warsztatu dajesz jeden projekt wizytówki, natomiast osobom chcącym wypożyczyć od Ciebie auto dajesz zupełnie inny projekt.

Wzmocnij markę

Jeśli zależy Ci na wzmocnieniu świadomości Twojej marki w umyśle klientów to zastosuj mały trik. Na głównej przedniej stronie wizytówki umieść na środku Twoje logo. Nie umieszczaj tam nic więcej. Natomiast z tyłu umieść wszystkie dane kontaktowe.

Czytelność

Wizytówka ma za zadanie w kilka sekund przypomnieć o Twoim istnieniu. Jeśli klient będzie musiał skupić swoją uwagę na rozszyfrowaniu co jest na niej napisane to na pewno nie będzie to dobry znak. Dlatego odpuść sobie fantazyjne kroje fontów. Używaj prostych czytelnych, zrezygnuj z fontów szeryfowych. Lepiej sprawdzą się fonty bezszeryfowe, ale wybierz coś innego niż Arial. Czytelność to również wielkość fontów. Nie nadwyrężaj wzroku swoich klientów dlatego stosuj fonty powyżej 8PT.

Nie komplikuj

W ostatnim czasie twórcy prześcigają się w pomysłach na projekty wizytówek. Powstają fantazyjne, trójkątne, okrągłe, metalowe, plastikowe wizytówki. Jednak pamiętaj, jeśli Twoja firma powinna uchodzić za poważną w branży lepiej zrezygnuj z tych udziwnień i postaw na prostotę. Wizytówka musi mieścić się w portfelu dlatego trzymaj się standardowych wymiarów.  Jeśli stworzysz projekt, który nie zmieści się  do portfela Twój klient prawdopodobnie zostawi taka wizytówkę gdzieś w domu i cały jej cel przepada. Natomiast jeśli Twoja branża może pozwolić się na odstępstwo od normy i jest bardziej na luzie to śmiało możesz zaproponować wizytówkę z bardziej zaokrąglonymi narożnikami, nasyconymi kolorami itd.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat projektowania materiałów biznesowych zapoznaj się z naszym kursem : Projektowanie grafiki biznesowej