fbpx

Dzisiaj opowiem Wam o paru zasadach, dzięki którym praca z Photoshopem będzie o wiele sprawniejsza i szybsza. I nie mówimy tutaj o wydajności samego programu ale o częstych błędach przez, które Ty lub Twoi klienci tracą czas. Jeśli często przekazujesz plik psd klientom lub po prostu zdarza Ci się powracać do projektu to wprowadzenie tych zasad na pewno podniesie reputacją Twojej osoby w oczach klientów, a tobie samemu usprawni pracę.

 

 

Nazywaj swoje warstwy

Jest to jedna z podstawowych zasad pracy z Photoshopem. Jeśli pracujesz nad rozbudowanymi projektami to wyobraź sobie sytuacji, że Twój klient otrzymujesz plik z szablonem strony w formie psd gdzie wszystkie warstwy nazwane są “Kopia warstwy”. Klient straci mnóstwo czasu na odszukania interesującej go warstwy. Tobie również znacznie ułatwi ro prace i poruszanie się po warstwach. Dlatego jeśli tworzysz wektorowy kształt to nazwij odpowiednio warstwę np. “kwadrat”. Jeśli retuszujesz fotografię to również nazwij odpowiednio warstwy w zależności od tego co jest robione na warstwie np. rozmycie skóry.

 

 

Puste warstwy

Kolejny punkt to pozostawianie w projekcie niepotrzebnych warstw. Dając klientowi puste warstwy lub warstwy z wyłączoną widocznością, które na dodatek nie są opisane to dajesz mu niezłą zagadkę. Klient nie będzie wiedział czy warstwy tam mają być czy może je usunąć. Jestem również pewien, że Ty po dłuższym czasie również zapomnisz do czego służyła dana warstwa. Nie zaśmiecaj więc swojego projektu.

 

 

Odpowiednia nazwa

Zapisując projekt bardzo często przyjdzie Ci zapisać go w kilku wersjach. Na urządzenia mobilny, na potrzeby internetu, na potrzeby druku. Jeśli nazwiesz plik w stylu “szablon1″, szablon2″, szablon3” to po upływie czasu nie będziesz wiedział, który plik jest do czego. Tak samo Twój klient będzie zielony, który plik może wysłać do drukarni, a który umieścić na stronie. Sprawa dotyczy również zapisywania wielu wersji roboczych, wielu wariantów. Przypuśćmy, że robisz logo i klient chce kilka wersji kolorystycznych lub kilka wersji z różnymi fontami. Zapisuj więc projekt odpowiednio do jego wyglądu np. “logo czerwone tło”, logo font roboto”.

 

 

Zastąp wiele masek jedną

Częsty błąd w pracy retuszerów. Przypuśćmy, że masz wiele warstw gdzie edytujesz skórę na twarzy. Nie musisz za każdym razem maskować z osobna warstwy. Wystarczy wszystkie te warstwy umieścić w jednej grupie i dodać do grupy maskę. Pozwoli to oszczędzić wiele czasu.

 

 

Utrata pracy

Nie ma nic gorszego niż utracenie projektu nad którym pracujesz kilka godzin. Dlatego po pierwsze często zapisuj projekt. Po drugie rób to z głową. Nigdy nie rób zmian na warstwie, która nie jest powielona. Załóżmy, że narysowałeś skomplikowany kształt. Teraz go kolorujesz i dodajesz cienie. Przed tym zabiegiem powiel warstwę, by zachować kształt w oryginalne, by w razie czego móc do niego powrócić w  pierwotnej wersji. Owszem Photoshop ma historię i umożliwia cofnięcie do wybranego kroku ale może okazać się, że po pewnym czasie historia po prostu nie będzie wystarczała. To samo dotyczy nadpisywania oryginalnych plików. Wyretuszowałeś zdjęcie i zapisujesz je zastępując jego oryginał. Jednak po pewnym czasie stwierdzasz, że retusz jednak byl zbyt mocny. Niestety nie posiadasz już oryginału zdjęcia.

 

 

Nie rozciągaj tekstu oraz obrazów

Często błąd początkujących użytkowników Photoshopa. Widziałeś kiedyś projekt gdzie zdjęcie lub tekst były nieostre, jakby rozmazane ? To prawdopodobnie efekt tego, że ktoś użył zbyt małego zdjęcia i po prostu je rozciągnął. Tak samo jest z tekstem. Chcąc go powiększyć rób to manipulując wielkością fontu, nigdy nie powiększaj go przez polecenie zniekształć.

 

 

Brak wyrównania

To już bardziej brak wiedzy z zakresu projektowania ale warto znać ten punkt. Pamiętaj, że wszystkie elementy w projekcie powinny przylegać do siebie w jakiś sposób względem siebie. Dlatego stosuj linie pomocnicze, które pokażą Ci czy element leży w tej samej linii poziomej lub pionowej tak samo jak inny element. Jeśli nie zachowasz tej zasady w Twoim projekcie zapanuje chaos.

 

 

Niektórych efektów się nie stosuje

Jeszcze parę lat temu ten punkt nie znalazł by się na tej liście. Dzisiaj trendy się zmieniły. Staraj się unikać takich efektów jak faza i płaskorzeźba, blask wewnętrzny i zewnętrzny, obrys. Stosowanie tych efektów jest domeną początkujących, którzy zachłysnęli się możliwościami Photoshopa. No chyba, że wiesz co robisz i znasz możliwości tych efektów. Pamiętaj jednak, że dzisiaj w projektach minimalizm jest kluczem do sukcesu.

 

 

Stosuj inteligentne filtry

Możliwości wykorzystania filtrów w Photoshopie są ogromne. Jednak co jeśli przesadziłeś z jakimś filtrem lub Twój klient stwierdził, że rozmycie na skórze mogło by być trochę mniejsze. Włączać projekt, a tam warstwa z rozmyciem niestety jest nie do zmiany. By uniknąć takiej sytuacji zawsze przed stosowaniem filtra włącz opcje obiekt inteligentny. Umozliwi on powrót do zmiany parametrów wykorzystanego filtra.

 

 

Wszystko na oddzielnych warstwach

Jeśli tworzysz tło i jakiś obiekt to każdy element musi znaleźć się na nowej, oddzielnej warstwie. Nic tak nie irytuje jak sytuacja gdy chcesz przesunąć jakiś element i nagle okazuje się, że na warstwie znajduję się ich więcej w efekcie czego przesuwasz wszystkie z tej warstwy. Unikaj również spłaszczenia i łączenia warstw w miarę możliwości – nigdy nie wiesz czy nie będziesz musiał powrócić do jakiejś warstwy.

 

 

Możliwość korekty koloru

Pracując z fotografią staraj się dokonać korekty barwnej w taki sposób, by nie była ona inwazyjna w zdjęcie. Dlatego zawsze stosuj warstwy dopasowania o ile to możliwe. Nigdy nie stosuj poleceń bezpośrednio na zdjęciu np. zmiana nasycenia koloru lub krzywe. Pamiętaj by pomagać sobie maskami warstw oraz maską przycinającą.