fbpx

Tak naprawdę infografiki są z nami od wieków. Jednak w ostatnich latach zostały ona zauważone na nowo i cały czas są w centrum zainteresowania przez co stanowią świetny sposób komunikacji złożonych informacji. Jak nie wpaść w pułapkę projektowania i jakich błędów należy unikać ? Przygotowaliśmy dla Was listę kilku krótkich porad, które znajdą zastosowanie w projektach infografik. A po więcej wiedzy zapraszamy oczywiście do naszego kursu wideo na temat tworzenia infografik.

 

 

Dominacja grafiki

Sztuką przekazania informacji w projekcie jest mieszanka zwięzłości słów z dobraną grafiką. Znaki graficzne są neutralne i za ich pomocą możemy komunikować się w każdym kraju. Znaki graficzne szybciej wchodzą do naszego mózgu. Dlatego powinny one przeważać w Twoim projekcie. Grafika nie powinna być uzupełnieniem dla słów, lecz słowa powinny być uzupełnieniem dla grafiki. Jeśli w Twoim projekcie występuje zbyt duża liczba tekstu lub bloki tekstowe zawierają zbyt dużo słów to postaraj się zamienić słowa w formę obrazkową.

 

 

Odpowiednie przekazanie liczb

Przekazuj liczby zawsze w formie cyfrowej. 10% – a nie dziesięć procent. Chyba widzisz wizualną różnicę w takim zapisie ?

 

 

Kontrast to podstawa

Użyj kontrastu, by zwrócić uwagę na najważniejsze dane. Jeśli jakieś dane są naprawdę ważne, możesz powtórzyć je kilkukrotnie w projekcie, by zostały one zapamiętane. Ludzie lubią powtórzenia.

 

 

Projekt musi ze sobą współgrać

Styl powinien być prosty i spójny – ogranicz liczbę czcionek, trzymaj się jednego stylu graficznego  i stosuj wybrany schemat kolorów. Upewnij się, że istnieją wyraźne wizualne połączenia między różnymi sekcjami w twoim projekcie. Dobry projekt infografiki  zawiera równowagę elementów wizualnych, tekstowych z niezbędną wolną przestrzenią. I nie mówimy tutaj tylko o spacjach między tekstami. Twój projekt musi oddychać, zostaw więc mu pustą przestrzeń.

 

 

Sprawdź poprawność danych

Kluczem do dobrego przekazania danych w infografice jest zawsze mieć dobre i sprawdzone informacje. Podając jakieś dane stara się cytować źródło skąd pochodzą, co podniesie wiarygodność w oczach czytelników. Pokazują dane na wykresie pamiętaj, żeby ich łączna suma zamknęła się w 100%, a nie powiedzmy w 154%.

 

 

Opowiedz historię

Dobry projekt infografiki upraszcza, a zarazem wyjaśnia historię lub problem w 100%. Infografika jest jak dobra opowieść. Powinna prowadzić czytelnika od jednego wątku do drugiego, gdzie wszystkie wątki są połączone ze sobą. Jednocześnie musi pobudzić widza do myślenia, a nie tylko rzucić kilka danych w formie grafiki. Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: Jaka jest historia, którą próbujesz opowiedzieć ? Nigdy nie próbuj poruszać kilku lub co gorsza kilkunastu tematów w jednym projekcie. Skoncentruj uwagę Twojego widza na jednym zagadnieniu i wyjaśnij mu je od A do Z. Nie rozpraszaj jego umysłu niepotrzebnymi danymi.

 

 

Stwórz przyciągający tytuł

Wydobądź esencję z danych przedstawionych w Twojej infografice i stwórz z niej chwytliwy tytuł. Infografika nie przyciągnie żadnej uwagi jeśli nie zrobi tego jej tytuł lub nagłówek. I tutaj na przekór temu co mówiliśmy, by w infografice rządziła grafika, tak tytuł to zawsze forma tekstowa, nie wizualna.

 

 

Prosty przekaz

Jak wszystko w życiu, infografiki są lepsze, gdy są proste. Przekazując dane rób to w formie wizualnej bez komplikowania. Niektórzy projektanci niepotrzebnie dodają mnóstwo nieistotnych informacji do projektu przez co komplikują i zmniejszają odbiór projektu.

 

 

Ustal swoją grupę docelową

Wymyślając infografikę musisz wiedzieć, czego oczekuje Twoja publiczność. Pamiętaj, że nie zawsze Twoja infografika musi trafiać do wszystkich. Skup się przede wszystkim na Twojej grupie odbiorców i to pod nią projektuj, dobieraj grafikę oraz tekst. Twoim celem nie jest stworzenie infografiki dla całego świata lecz dla wybranej grupy. Najlepsze projekty to takie, które spełniają wymagania grupy docelowej. A jak wiadomo ciężko dogodzić wszystkim.

 

 

Nie przesadzaj z wielkością

Nie przesadzaj z długością Twoich infografik. Jeśli Twój projekt ciągnie się w dól jak makaron i końca nie widać to prawdopodobnie gdzieś w połowie Twój czytelnik został zmęczony i już nie pamięta o czym czytał na początku. Maksymalna długość to 5000 pikseli.