fbpx

Trendy projektowania stron cały czas się zmieniają. Jeszcze nie tak dawno wystarczyło umieścić  na stronie projekty w formie zdjęć i każdy był zadowolony. Dziś, by zachęcić klienta do współpracy potrzeba oryginalnego, przejrzystego portfolio. Poniżej przedstawiamy najnowsze trendy, które w 2017 roku wydają się być aktualne.

 

 

Jedna strona

Wszystko na jednej stronie to trend, który swoją wagę zawdzięcza popularności smartfonów. Umieszczenie danych o sobie, danych kontaktowych oraz projektów na głównej stronie ułatwia przeglądanie naszego portfolio z urządzeń mobilnych.  Dzięki temu nie musimy klikać pomiędzy stronami chcąc zobaczyć wybrany projekt.

 

 

Jeden efekt przewijania

Jeszcze nie tak dawno wszelkiego rodzaju efekty typu parallax były bardzo popularne. Dziś ten trend odchodzi nieco w zapomnienie i lepiej postawić na jeden bardziej subtelny efekt przewijania. Całość ma chodzić płynnie bez niepotrzebnych komplikacji oraz nasze oko ma nadążać za przewijaniem strony. Zobaczcie na to portfolio oraz zastosowane efekty przewijania. Praktycznie całość jest statyczna i tylko czasem możemy dostrzec bardzo fajne efekty przewijania, które w ogóle nie przeszkadzają w odbiorze treści.

 

 

Minimalizm

Dziś już graficy nie muszą prześcigać się w konkursie, które portfolio ma lepszą grafikę. Twoje umiejętności klient może ocenić na podstawie prac w portfolio. Pamiętaj jednak, że  minimalizm wcale nie musi być nudny. Spójrz na poniższe przykłady, gdzie doskonale ograniczono ilość grafiki oraz informacji, jednak całość robi naprawdę przyjemne dla oka wrażenie i zachęca do zapoznania się z zawartością strony.  To portfolio jest bardzo proste. Całość tworzymy jakby wzór wizytówki autora. Na początku wydaje się to trochę zbyt ascetyczne ale gdy pojawią się animowana grafika wszystko zupełnie się zmienia i portfolio nabiera humorystycznego akcentu. Az chce się napisać do autora portfolio.

 

 

 

Ograniczenie zdjęć

Portfolio kojarzy nam się przede wszystkim ze zdjęciami i grafikami autora. Jednak zobaczcie jak może wyglądać portfolio gdy ograniczymy je praktycznie do samego tekstu. Jest to trochę ryzykowany zabieg ponieważ część klientów może nie załapać naszej koncepcji, ale gdy jest to dobrze zrobione to warto spróbować. Poniższe przykłady pokazują portfolio w formie napisów filmowych. cecilehenryon.com  oraz  alessandroscarpellini.it Co o tym sądzicie ?

 

 

Monochromatyczność

Dobra grafika to przede wszystkim kolor. Jednak kolejny trend, trochę znów na przekór łamie ten schemat i pokazuje prace w czerni i bieli. Monochromatyczna strona jest bardzo estetyczna, nic nie rozprasza uwagi, przekazuje elegancję oraz jakość i na pewno taka witryna wyróżnia się na tle pozostałych. Dla przykładu mamy tu portfolio polskiego artysty widman.ski oraz francuskiego producenta david-robert.fr Jednak monochromatyczność nie musi kojarzyć się tylko z kolorem czarno białym. Tutaj zastosowano biało niebieskie kolory rodem z biosa: petertait.com Taki kolor nie pasowałby do portfolio fotograficznego, ale już dla programisty, tak jak w tym wypadku jak najbardziej. Kolejny przykład znów wykorzystuje krzykliwe kolory oraz zestawienie dwóch kolorów tym razem żółtego oraz czarnego. Wszystko ponownie utrzymane jest w prostym interfejsie z dawnych lat headofffice.com

 

 

 

Odejście od siatki

Do tej pory układ siatki w formie tzw. grida jest bardzo popularny. Jednak jak już się przekonaliśmy na powyższych przykładach autorzy portfolio uwielbiają łamać schematy dlatego kolejny trend to rozproszenie układu grid w chaotyczny kolaż. Jak to może wyglądać zobaczycie na portfolio tego fotografa: terringphoto.com oraz tej Pani wills.world

 

 

 

Infografiki

Tak, ten punkt musiał się tutaj znaleźć ponieważ infografiki jak wiadomo cały czas są bardzo popularne. Ludzie je uwielbiają, chętnie dzielą się nimi w mediach społecznościowych dlatego tez twórcy stron chętnie wykorzystują je jako układ witryny. Z ich pomocą świetnie przedstawimy różnego rodzaju wykresu, przedstawiające poziom naszych umiejętności w tworzeniu grafiki, programowaniu itd.

 

 

Duże fonty

Kolejny trend, który można zauważyć to stosowanie dużych, wyraźnych fontów. Być może trend ten podyktowany się trochę wzrostem oglądania stron na smartfonach gdzie małe fonty po prostu nie są czytelne. Do tego bardzo często fonty dobierane są w sposób kontrastowy czyli czarne z białym, pomarańczowe z niebieskim. Całość ma być bardzo czytelna.  Zobaczcie jak może to atrakcyjnie wyglądać na poniższych przykładach : joshsender.com  oraz  actnormal.co

 

 

 

Ramka

Zobaczcie na przykładzie tego portfolio jak jeden zabieg może zmienić estetyczny odbiór całej witryny. Dodano tu po prostu jedną ramkę wokół całej strony, która dodaje elegancji. Projekt bez tej ramki mógłby być za bardzo minimalistyczny. Ramka zamyka całość i dopełnia cały wygląd.

 

 

Efekty nawigacji

Zmiana myślenia o standardowej nawigacji zlokalizowanej na górnym pasku to kolejny trend, do którego będziemy musieli się przyzwyczaić.  Przykład tej nawigacji pogon.co pokazuje jak można ciekawie ukryć i umieści element nawigacyjny znajdujący się z boku podczasze oglądania strony. Gdy najedziemy na nawigację, menu po prostu wyskakuje z lewej części strony, a gdy oglądamy stronę chowa się w bok, dając więcej miejsca na podziwianie prac.

 

Chcesz stworzyć własne portfolio ? Zobacz jak zrobić je w WordPressie razem z kursem WordPress portfolio dla grafika i fotografa.