fbpx

Elementy w logo, których należy unikać

Loga to jedna z najtrudniejszych rzeczy, które możesz wyobrazić sobie w projektowaniu graficznym. Tak naprawdę stworzenie logo zajmuje chwile i nie wymaga zbyt wielu umiejętności, w zasadzie każdy może je wykonać. Jednak zaprojektowanie dobrego logo wymaga znajomości wielu kategorii, w których znajdziesz między innymi psychologię, umiejętności artystyczne, cierpliwość.

Bardzo często projektanci tworząc na szybko wpadają w pułapkę wymyślania pomysłów, które są tak nadużywane, że projektów z podobnym pomysłem, elementem, fontem znajdziesz tysiące. Dzisiaj przyjrzymy się kilku trendom w logo, które są częstym motywem.

Częste symbole

Na początku coś bardzo oczywistego. Mam tutaj na myśli znane wszystkich znaki i symbole, którymi posługują się najbardziej rozpoznawalnej firmy na świecie. Kiedy myślisz Nike widzisz przed oczami symbol łyżwy, gdy myślisz Adidas widzisz trzy paski. Dlatego jeśli przyjdzie Ci do głowy użycie podobnych symboli w swoim logo to zastanów się dwa razy. Po pierwsze te symbole tak mocno przywarły do tych marek, że nie masz szans przebić ich rozpoznawalności. Po drugie chyba nie chcesz mieć kłopotów z prawnikami dużych koncernów?

Łuki

Każdy chyba zna logo, w którym głównym motywem jest symbol na kształt łuku. McDonalds, Amazon, W ciągu ostatnich 10 lat powstało setki nowych projektów właśnie z takim symbolem. Oczywiście koncepcja łuku nie jest zła. Ma on wiele znaczeń jak np. ruch, postęp, wyższość nad konkurencją. Jako symbol jest bardzo elastyczny. Jednak jest on tak nadużywany, że bardzo trudno jest dzisiaj stworzyć projekt na podstawie łuku, które będzie rozpoznawalny.

Helvetica

W tym punkcie uczepimy się fontu. Tak naprawdę większość projektantów to kiedyś zrobiła i nie ma w tym nic złego. Na pewno niejednokrotnie szukając fontu do swojego logo wpisałeś nazwę za pomocą fontu Helvetica i stwierdziłeś, że wygląda świetnie. Jednak to że coś jest atrakcyjne, nie oznacza, że stworzy dobre, rozpoznawalne logo. W foncie Helvetica tak naprawdę ciężko jest stwierdzić o co chodzi w projekcie i co on symbolizuje. Mimo tego, że wygląda świetnie!

Helvetica to całkiem udany krój pisma. Wszystko, co miłośnicy tego fontu mówią o tym kroju pisma, jest prawdą: jest wszechstronny, przejrzysty i nadaje się idealnie jako samodzielny font. Jednak jeśli nie ma głębszego sensu jego zastosowania w logo, może stworzyć stereotypowy, mało rozpoznawalny projekt. Oczywiście możesz go zastosować, jednak wcześniej upewnij się, że projekt będzie posiadał o wiele bardziej rozpoznawalny element niż font Helvetica.

Jako ciekawostkę należy tutaj przytoczyć pewien fakt związany z firmą GAP. Nie tak dawno, marka chciała odświeżyć swój wizerunek za sprawą redesignu logo. Jednak zmiana okazała się wielkim niepowodzeniem ponieważ klienci nie zaakceptowali nowego logo, a projektanci na całym świecie negatywnie wyrażali się o nowej koncepcji. Zauważ, że w nowym logo użyto właśnie fontu Helvetica. Jednak koniec końców firmie wyszło to na dobre ponieważ od tamtej chwili stare logo jest jeszcze bardziej rozpoznawalne.

Comic Sans….nie! to Papyrus

O foncie Comic Sans raczej nie trzeba pisać, prawda? Ale jeśli już jesteśmy przy fontach to znienawidzony Comic Sans zyskał nową alternatywę wśród młodych grafików. Jest nim font Papyrus. W grupie fontów, które masz na komputerze istnieje wiele banalnych i złych krojów, których nie należy stosować. Wśród nich jest Papyrus.

Losowe kropki

Jaki może być sens zastosowania losowo rozmieszczonych kropek w projekcie logo? Można to tłumaczyć różnorodnością, atrakcyjnością oferty lub tym, że projektant nie miał zupełnie pomysłu.

Co bardziej kreatywni projektanci ułożą te kropki w jakiś symetryczny wzór, ale rezultat i tak jest ten sam. Ten symbol nic nie oznacza. Przekażą projektu staje się nie jasny, brak w nim sensu. Dodatkowo projektów z kropkami znajdziesz miliony. Wiesz dlaczego? Ponieważ większość początkujących grafików zabierając się za logo otwiera od razu program graficzny i wybiera narzędzie do tworzenia kształtów. Pierwsze co przychodzi pod rękę jest symbol wektorowego koła.

Dlatego nie popełniaj tego błędu. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zacząć przygodę projektowania logo i dlaczego program graficzny to ostatni etap projektowania to zapoznaj się z naszym nowym kursem tworzenia logo.

Chmurka, czat, dymek

Większość stworzonych projektów stworzonych z myślą o serwisach społecznościowych zawiera w sobie dymek czatu. Prawie wszystkie nowo powstałe loga dla portali randkowych posiadają w sobie kształt serca.

Dymek czatu jest pod wieloma względami doskonałym sposobem na reprezentowanie mediów społecznościowych. Serce to również świetny symbol portalu randkowego. Jednak jako unikalny identyfikator Twojej firmy już niekoniecznie. Po prostu jest to tak oczywisty symbol, że jego rozpoznawalność ginie wśród gąszczu podobnych projektów. Projekt będzie wyglądał jak setki innych na rynku.

Nakładające się na siebie litery

Dymek czatu opisany powyżej jest dosyć świeżym zjawiskiem w porównaniu z motywem, który przewija się już od kilku ładnych dekad. Zanim jeszcze zaczęto projektowanie w formie cyfrowej.

Mówimy tutaj o motywie gdzie dwie litery nakładają się na siebie. Baardzo częste zjawisko w firmach chcących uchodzić za poważne jak np. firmy prawnicze.

Pomyśl. Otrzymujesz do wykonania projekt dla firmy prawniczej, której nazwa składa się z dwóch pierwszych liter L lub K. Na pewno jednym z pierwszych pomysłów, które przyjdzie Ci do głowy to nałożenie tych liter na siebie. Zrezygnuj jednak z tej koncepcji, ponieważ w tym pomyśle nie ma nic odkrywczego i nie wpadłeś na ten pomysł jako pierwszy. Na pewno wymyślisz coś lepszego.

Zbuduj silne logo

Przyjrzyj się teraz wszystkich elementom, które znajdziesz powyżej. Jaka jest ich wspólna cecha? Otóż wszystkie te pomysły są łatwe i szybkie do odtworzenia. Zazwyczaj te motywy są pierwszym pomysłem jaki przyjdzie Ci do głowy.

Dlatego problemem wielu projektantów chcących stworzyć dobre logo jest fakt, że są leniwi i mają tendencję do uciekania się do sprawdzonych pomysłów, które najszybciej przychodzą do głowy.

Jako świetny przykład przyjrzyj się teraz bardzo znanemu projektowi logo należącym do firmy Starbucks.

To naprawdę dziwaczne logo, które jest wyjątkowe i bardzo rozpoznawalne. Niecodzienny symbol syreny, symetria kształtów oraz kolory zaowocowały świetnym projektem. Gdyby projektant tego znaku posłużył się pierwszą myślą, to z pewnością zamiast tego zobaczyłbyś ikonkę z kubkiem kawy. Ale czy wtedy logo było by rozpoznawalne na całym świecie? Czy Nike lub Adidas odniosłoby wizerunkowy sukces gdyby w logo znalazł się symbol buta?

Morał jest taki, że za każdym razem, gdy musisz stworzyć logo dla silnej marki, spróbuj zainwestować trochę czasu w swoje dzieło. Szanse są takie, że im więcej czasu spędzisz na procesie wymyślania koncepcji i dopracowywaniu swojego pomysłu, tym bardziej będzie on wyjątkowy.


Previous Article

Wpadki w znanych projektach graficznych oraz płynące z nich lekcje

Next Article

Katalog ofert Black Friday 2019 w branży kreatywnej