fbpx

Projektowanie to proces rozwiązywania problemów. Chodzi o znalezienie najlepszego rozwiązania dla klienta, biorąc pod uwagę wiele czynników jak wytyczne klienta, czas oraz budżet. Wszystkie te czynniki mają wpływ na to, że cały proces przebiegnie zgodnie z planem lub zakończy się niepowodzeniem.

Jednak czasami niepowodzenie związane jest po prostu z błędem ludzkim Wszyscy w pracy popełniamy błędy i jak wiadomo nie myli się tylko ten kto nic nie robi. Dlatego też grafik jak każdy inny człowiek ma prawo do błędów. W tym artykule lekko z przymrużeniem oka pooglądamy sobie projekty, które niekoniecznie staną się perełką w portfolio projektanta.

Artykuł ten może być również lekcją dla grafików ponieważ widząc błędy innych możecie im przeciwdziałać w swoich projektach.

Chicago bull

Użytkownik Tweetera odkrył ostatnio w znanym na całym świecie logo dziwaczny detal. Patrząc z normalnej perspektywy wszystko się zgadza i projekt jest udany. Przedstawia groźnego byka. Ale jeśli odwrócisz to logo do góry nogami, to wyobraźnia postrzega zupełnie inny symbol. Robota trzymającego kraba.

Oczywiście odwracając logo w wielu znanych projektach można doszukać się czegoś dziwnego. Jednak mimo to, warto rozważyć ten projekt pod kątem płynącej lekcji. Jak widać warto pooglądać projekt z rożnej perspektywy.

Biorąc pod uwagę, że logo Chicago Bulls jest używane od 1966 roku, to wręcz nieprawdopodobne, że dopiero teraz ktoś zauważył ten detal. Tak naprawdę zauważenie tego jest możliwe gdy logo staje się jednokolorowe. Przy normalnych barwach nie jest to już takie łatwe.

Dlatego kolejna rada: pooglądaj sobie projekt nie tylko w pełnym kolorze ale również jako monochromatyczne

Karton soku Tesco

Ten projekt zaliczymy to kategorii co się zobaczy to się już nie od zobaczy. Z całego serca wierzymy autorowi tej grafiki, że nie miała ona mieć ukrytego drugiego dna ale po prostu nie da się tego nie zauważyć. Pewna intymna część ciała na opakowaniu maślanki to raczej nie jest ilustracja, której chciał producent. Jak widzimy na zdjęciu poniżej oryginalna ilustracja jeszcze nie jest tak wymowna i można na to machnąć ręką. Jednak znajduje się ona na kartonie, który ulega odkształceniu i pech (lub ręka ludzka) chciał, że odkształcenie powstało akurat w newralgicznym miejscu.

Jaka płynie z tego lekcja? Przeanalizuj dokładnie pod jaki nośnik tworzysz projekt. Może okazać się, tak jak tutaj, że opakowanie wpłynie na odbiór projektu.

Steve Jobs

W poprzednim przykładzie nawiązaliśmy do nośnika, na którym będzie znajdował się projekt. Ten przykład jest podobny. Projektanci gazet, czasopism a nawet ulotek powinni wyciągnąć wnioski z kolejnego błędu. Tutaj ewidentnie grafik nie przewidział, że zdjęcia Steve Jobsa rozciągnięte na dwie strony gazety stanie się zdeformowane. Jak widać znaczną część zdjęcia pochłonęło przełamanie stron gazety.

Drukując twarz na dwóch stronach można było przewidzieć, że gazeta nie jest płaska i załamanie może zaburzyć to zdjęcie. Tutaj projektant niestety tego nie przewidział, deformując twarz Steva Jobsa.

Lekcja: Projektując do druku pamiętaj o spadach, załamaniach, marginesach itd.

Torba BelleChic

Jak pokazuje ten przykład, za każdym razem, gdy pracujesz z typografią, najważniejsze jest, aby przekaz tekstu nie został źle zinterpretowany. Niestety, ta torba zaprojektowania dla sklepu z modą BelleChic stawia projekt ponad funkcjonalność.

Koncepcja wygląda dobrze, jednak ostateczny efekt już niekonicznie. Widzimy tutaj jak źle dobrany font w błyszczącym słowie – „glitter” – zaburzył całkowicie sens zdania. Tym sposobem font przemienił słowo „glitter” w niefortunny napis Hitler przez co projekt jest negatywny w odbiorze.

Kolejna lekcja płynąca z projektu: zadbaj przede wszystkim o czytelność i sens projektu. Uważaj z doborem skomplikowanych fontów, zwłaszcza jeśli mają to być materiały do druku.

Plakat filmowy ready player one

Tutaj damy Wam małe zadanie na początek. Rozwiązanie akapit niżej dlatego popatrz teraz na ten plakat i spróbuj znaleźć coś co poszło tutaj nie tak. Widzisz?

Rozwiązanie –> patrząc na ten fajnie wykonany plakat można odnieść wrażenie, że spinający się bohater ma nienaturalnie rozciągniętą nogę. Jakby nie patrzeć i szukać odpowiedniej perspektywy to noga wydaje się zbyt długa. Gdy patrzymy na księżyc czy też planetę w tle, to również wydaje się ona nienaturalnie rozciągnięta ale ten detal już pomińmy.

Graficy odpowiedzialni za ten projekt zapytani o ten błąd, twierdzą że tak miało być i długość nogi jest prawidłowa. Odpowiedzieli, że jest to film sf i projekt nie musi być zgodny z życiem realnym.

Lekcja: staraj się zachować równowagę między estetyką, a dokładnością. Tutaj projektant chciał zachować kompozycję kosztem dokładności naginając rzeczywistość.

Sok Hortex

Ostatni przykład jest bardzo świeży i pochodzi sprzed kilku tygodni. Dotyczy on firmy Hortex, która w projekcie soku użyła grafiki z symbolem wschodzącego Słońca. Symbol ten dla laików kojarzy się z Japonią i zapewne taki był zamiar grafika oraz firmy Hortex. Jednak ten znak ma inne znaczenie ponieważ symbolizuje imperialną Japonię, współpracująca z III Rzeszą. W efekcie czego symbol ten kojarzy się z II wojną światową.

Po interwencji grupy Koreańczyków, którzy wychwycili na polskich półkach ten sok, firma Hortex postanowiła wycofać ze sklepów produkty z tym znakiem. Koreańczycy twierdzą, że jest to „znak przypominający o ofiarach prac przymusowych oraz o kobietach pocieszycielkach, które były seksualnie wykorzystywane przez okupacyjne wojska japońskie”.

Jak twierdzi natomiast projektant feralnego opakowania, nie miał on świadomości że kolorystyka biało-czerwona z taką symboliką będzie negatywnie postrzegana. 

Lekcja: zawsze sprawdzaj znaczenie symboli, których używasz w projektowaniu, zwłaszcza jeśli są to projekty logo, opakowania, gazety.

A więcej o samym procesie projektowania logo dowiesz się z naszego kursu: Projektowania logo – praktyka oraz teoria