Jako freelancer, promowanie swoich usług i własnej osoby jest kluczowe dla sukcesu w branży. Oto kilka sposobów, które możesz wykorzystać, aby zwiększyć swoją widoczność i zdobyć nowych klientów lub dać się znaleźć rekruterom.
Fundamenty pozyskiwania zleceń
Poniższe kroki powinny pomóc Ci rozpocząć karierę jako freelancer i zdobyć pierwsze zlecenia. Pamiętaj, że sukces w tej dziedzinie wymaga ciągłego rozwijania swoich umiejętności.
- Stworzenie portfolio, w którym zaprezentujesz swoje umiejętności i dotychczasowe projekty. To pomoże potencjalnym klientom zobaczyć, co masz do zaoferowania i jakiego rodzaju prac możesz dla nich wykonać. Twoja własna strona pozwala na prezentację usług w profesjonalny sposób i daje ci pełną kontrolę nad tym, jak jesteś postrzegany przez potencjalnych klientów.
- Promocja swoich usług na platformach freelancerskich, takich jak Upwork, Freelancer czy Fiverr. Możesz również założyć swoją stronę internetową i udostępnić link do niej w swoich profilach na serwisach społecznościowych. Daj tam świetny opis swoich usług i umiejętności oraz zadbaj o swoje portfolio.
- Zbuduj markę osobistą. Korzystanie z mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy LinkedIn, może pomóc Ci w budowaniu swojej marki i zwiększeniu zasięgu. Utwórz tam profil i dziel się swoimi umiejętnościami, pisz treści poradnikowe. Prędzej czy później ktoś Cię zauważy. Budowanie roli eksperta to klucz do sukcesu.
- Zadbaj o dobre opinie. Zbieraj dobre opinie od swoich dotychczasowych klientów i udostępniaj je w swoim portfolio lub na swoich kontach w mediach społecznościowych. Po ukończeniu zlecenia proś zawsze o feedback i ocenę klienta. Wykorzystaj wbudowane oceny na platformach freelancerskich oraz nie pomijaj też opinii w Google moja firma.
- Sieć kontaktów. Kontakty z innymi freelancerami, firmami i klientami są bardzo ważne w branży freelancingu. Umacnianie relacji z klientami pozwala szybko pozyskiwać nowe zlecenia. Dobre stosunki z innymi freelancerami działają jak wzajemna siatka poleceń. Programista szuka grafika, a sam nie czuje się dobrze w projektowaniu? Pisze do Ciebie. Ty szukasz programisty? Już wiesz do kogo napiszesz 😉
- Zaangażuj się w media społecznościowe. Media społecznościowe, takie jak LinkedIn, Facebook i Instagram, to świetne miejsce do promowania swoich usług i budowania marki osobiste. Odszukaj tematyczne grupy i udzielaj się w duskusjach, pomagaj. Nie reklamuj swoich usług, klienci sami przyjdą do Ciebie.
➡️ Sprawdź kurs na temat budowania relacji z klientami
Jak stworzyć dobre portfolio?
- Określ swój cel: Najpierw musisz określić, jakiego rodzaju pracy szukasz i do jakiej branży chcesz się ubiegać. To pomoże ci zdecydować, jakie projekty powinny znaleźć się w twoim portfolio i jak je prezentować. Nie pokazuj wszystkiego co udało Ci się stworzyć. Jeśli szukasz zleceń z zakresu projektowania UI, niekoniecznie musisz w swoim portfolio umieszczać wykonane ulotki.
Portfolio tematyczne odsieje niepotrzebne zapytania. Jeśli jesteś fotografem i zależy Ci na pozyskiwaniu zleceń na sesje portretowe, to umieszczenie zdjęć natury i zwierząt, może zdezorientować oglądającego. - Wybierz najlepsze prace, które pokazują twoje umiejętności i doświadczenie. Pamiętaj, że portfolio powinno być krótkie i skupiać się na twoich najważniejszych osiągnięciach. Więcej nie znaczy lepiej.
- Opisz swoje projekty. Każdy projekt powinien zawierać krótki opis, w którym wyjaśnisz, co robiłeś, jakie były wyzwania i jakie osiągnąłeś rezultaty.
- Stwórz estetyczne portfolio. Twój portfolio powinno być łatwe do przeglądania i estetycznie atrakcyjne. Nie ma nic gorszego niż mała miniaturka zrzutu ekranu, której nie da się powiększyć. Jeśli możesz, daj link do działających i wdrożonych projektów.