fbpx

Jako freelancer, promowanie swoich usług i własnej osoby jest kluczowe dla sukcesu w branży. Oto kilka sposobów, które możesz wykorzystać, aby zwiększyć swoją widoczność i zdobyć nowych klientów lub dać się znaleźć rekruterom.

Fundamenty pozyskiwania zleceń

Poniższe kroki powinny pomóc Ci rozpocząć karierę jako freelancer i zdobyć pierwsze zlecenia. Pamiętaj, że sukces w tej dziedzinie wymaga ciągłego rozwijania swoich umiejętności.

  1. Stworzenie portfolio, w którym zaprezentujesz swoje umiejętności i dotychczasowe projekty. To pomoże potencjalnym klientom zobaczyć, co masz do zaoferowania i jakiego rodzaju prac możesz dla nich wykonać. Twoja własna strona pozwala na prezentację usług w profesjonalny sposób i daje ci pełną kontrolę nad tym, jak jesteś postrzegany przez potencjalnych klientów.


  2. Promocja swoich usług na platformach freelancerskich, takich jak Upwork, Freelancer czy Fiverr. Możesz również założyć swoją stronę internetową i udostępnić link do niej w swoich profilach na serwisach społecznościowych. Daj tam świetny opis swoich usług i umiejętności oraz zadbaj o swoje portfolio.


  3. Zbuduj markę osobistą. Korzystanie z mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy LinkedIn, może pomóc Ci w budowaniu swojej marki i zwiększeniu zasięgu. Utwórz tam profil i dziel się swoimi umiejętnościami, pisz treści poradnikowe. Prędzej czy później ktoś Cię zauważy. Budowanie roli eksperta to klucz do sukcesu.


  4. Zadbaj o dobre opinie. Zbieraj dobre opinie od swoich dotychczasowych klientów i udostępniaj je w swoim portfolio lub na swoich kontach w mediach społecznościowych. Po ukończeniu zlecenia proś zawsze o feedback i ocenę klienta. Wykorzystaj wbudowane oceny na platformach freelancerskich oraz nie pomijaj też opinii w Google moja firma.


  5. Sieć kontaktów. Kontakty z innymi freelancerami, firmami i klientami są bardzo ważne w branży freelancingu. Umacnianie relacji z klientami pozwala szybko pozyskiwać nowe zlecenia. Dobre stosunki z innymi freelancerami działają jak wzajemna siatka poleceń. Programista szuka grafika, a sam nie czuje się dobrze w projektowaniu? Pisze do Ciebie. Ty szukasz programisty? Już wiesz do kogo napiszesz 😉


  6. Zaangażuj się w media społecznościowe. Media społecznościowe, takie jak LinkedIn, Facebook i Instagram, to świetne miejsce do promowania swoich usług i budowania marki osobiste. Odszukaj tematyczne grupy i udzielaj się w duskusjach, pomagaj. Nie reklamuj swoich usług, klienci sami przyjdą do Ciebie.

Jak stworzyć dobre portfolio?

  1. Określ swój cel: Najpierw musisz określić, jakiego rodzaju pracy szukasz i do jakiej branży chcesz się ubiegać. To pomoże ci zdecydować, jakie projekty powinny znaleźć się w twoim portfolio i jak je prezentować. Nie pokazuj wszystkiego co udało Ci się stworzyć. Jeśli szukasz zleceń z zakresu projektowania UI, niekoniecznie musisz w swoim portfolio umieszczać wykonane ulotki.

    Portfolio tematyczne odsieje niepotrzebne zapytania. Jeśli jesteś fotografem i zależy Ci na pozyskiwaniu zleceń na sesje portretowe, to umieszczenie zdjęć natury i zwierząt, może zdezorientować oglądającego.

  2. Wybierz najlepsze prace, które pokazują twoje umiejętności i doświadczenie. Pamiętaj, że portfolio powinno być krótkie i skupiać się na twoich najważniejszych osiągnięciach. Więcej nie znaczy lepiej.


  3. Opisz swoje projekty. Każdy projekt powinien zawierać krótki opis, w którym wyjaśnisz, co robiłeś, jakie były wyzwania i jakie osiągnąłeś rezultaty.


  4. Stwórz estetyczne portfolio. Twój portfolio powinno być łatwe do przeglądania i estetycznie atrakcyjne. Nie ma nic gorszego niż mała miniaturka zrzutu ekranu, której nie da się powiększyć. Jeśli możesz, daj link do działających i wdrożonych projektów.