fbpx

Jedną z rzeczy, która zastanawia freelancerow oraz właścicieli agencji interaktywnych to pytanie o sposób rozliczania się z klientami. Pamiętajmy, że ceny nie mogą być wymyślane na poczekaniu ponieważ może okazać się, że kolega klienta z którym rozmawiamy, dostał zupełnie inna wycenę za ten sam projekt. Każdy szanujący się freelancer powinien mieć wypracowany schemat za pomocą, którego jest w stanie podać wycenę. Dwa najczęstsze typy określania cen to stawka za godzinę pracy oraz stawka za gotowy projekt lub wykonanie zlecenia.

Jeśli nie wiesz jaki typ określania ceny wybrać to specjalnie dla Ciebie stworzyliśmy przewodnik, który pomoże Ci dokonać wyboru, jaki model rozliczenia będzie dobry dla Twojej działalności.

 

 

Stawka za projekt

Stawki za projekt są ustalane na podstawie ukończonego dzieła. Do tego typu można zaliczyć :

  1. Określenie cen za wykonanie konkretnego zadania np. projekt ulotki za 100 zł.
  2. Cena za wykonanie zlecenia np. 1000 zł za dotarcie na szczyt wyszukiwarki na hasło “fryzjer Katowice”.

 

Zalety

  • Tego typu rozliczenie jest chętniej wybierane przez klientów ponieważ nie muszą oni pilnować freelancera, by czasem nie przedłużał wykonania usługi.
  • Ty jako freelancer również skupiasz się na projekcie ponieważ chcesz go szybciej ukończyć i wystawić fakturę za ukończenie pracy.
  • Ceny są łatwe do zrozumienia, a klienci z góry wiedzą dokładnie, za co mają zapłacić.
  • Blokuje to klienta w negocjowaniu ceny przy zapłacie. Cena z góry była ustalona i klient ją zaakceptował.
  • Można ustalić cenę w oparciu o zakres czynności, które musisz wykonać nad projektem gdzie zaznaczasz co do Ciebie należy w danej kwocie, a czego nie będziesz robił. Często klienci  podczas wykonywania zlecenia dodają nowe elementy. Wtedy albo się zagadasz i automatycznie podnosisz stawkę albo nie zgadzasz się pozostając przy tym co było ustalone na początku.
  • Ustalasz budżet na podstawie klientów. Pozwoli to inaczej wycenić wykonanie strony dla dużej firmy prawniczej, a inaczej dla osiedlowego warzywniaka.
  • Skupiasz się na pracy, a nie na pokazywaniu klientowi co chwile tego co zrobiłeś. Przy stawce godzinnowej klient chce wiedzieć co chwila jak idą prace i za co płaci.

 

Wady

  • Niektórzy klienci po prostu nie lubią płacić w ten sposób. Wola płacić Tobie jakby mieli pracownika na etat czyli za godzinę.
  • Stawkę za projekt ciężej negocjować niż stawkę godzinową.
  • Możesz źle określić czas jaki będziesz musiał poświęcić na projekt. Może się okazać, że projekt nie jest jednak taki łatwy jak Ci się wydawało przy wycenie.
  • Musisz mieć solidne portfolio do pokazania klientowi. Nikt nie zgodzi się na dobrą stawkę za projekt jeśli nie będziesz mógł pokazać klientowi wykonanych przez Ciebie projektów.
  • Ceny mogą odstraszać klientów ponieważ już na wstępie podajesz dużą sumę w porównaniu do stawki za godzinę.
  • Przy wykonywaniu projektu masz mniejszy kontakt z klientem ponieważ nie jesteś tak kontrolowany jak przy stawce godzinowej. W efekcie czego może się okazać, że klient jednak trochę inaczej widział ten projekt.

 

Ten model rozliczenia dobry będzie dla:

  • Grafików wykonujących pojedyncze projekty np. ulotki, foldery, logo.
  • Dla osób, które mają zaufanie do klienta lub wiedzą, że klient na pewno zapłaci. Może okazać się tak, że klient zleci ci projekt loga, ty go wykonasz, a kontakt z klientem się urwie.
  • Dla osób, które mają dobre referencje oraz bogate portfolio
  • Pamiętaj, że klient wybierając ten model daje Ci zaufanie i fakt, że nie będzie Cię tak często kontrolował, zatem musisz mieć dużo samodyscypliny by oddać projekt w terminie.

 

 

Stawki godzinowe

Ten model rozliczeń jest mniej popularny i niezbyt lubiany przez klientów, którzy nie wiedzą ile czasu trzeba poświęcić np. na zaprojektowania strony czy wypozycjonowanie strony. Niektórzy klienci jednak preferują tylko ten model rozliczeń ponieważ lubią płacić za czas, który faktycznie został poświęcony pracy. Wybierany jest też przez klientów, którzy nie wiedza ile dokładnie powinna kosztować dana usługa. Wybierają go klienci, którzy lubią mieć kontrole nad postępami prac. Bardzo fajnie sprawdza się w przypadku współpracy stałej i długofalowej, gdy klient nie chce cały czas tracić czasu na ustalenie ceny za projekt.

 

Zalety

  • Stawki godzinowe są elastyczne jeśli chodzi o ciągłe zmiany w projekcie, dodawanie nowych zleceń. Nie musisz podnosić ceny projektu ponieważ automatycznie wydłuża się czas.
  • Ten model pozwala opublikować z góry jaka jest Twoja stawka za godzinę pracy, dzięki czemu klient może porównać je z innymi.
  • Stawka godzinowa zazwyczaj lepiej wygląda na początku rozmowy z klientem ponieważ jest o wiele niższa niż cena za projekt.
  • Jest to również idealny sposób rozliczenia gdy współpracujesz z kimś długofalowo. Nie musisz wyceniać z osobną każdego zadania dla klienta, który zatrudnił Cię do wielu zadań.
  • Pozwala na proste rozliczenie w sytuacji gdy wykonujemy zlecenie, gdzie trudno jest określić finał projektu np. szkolenie, porady, doradztwo, serwisowanie.
  • Możesz w ten sposób rozliczać projekty, których wykonanie zależy od czasu np. usługa pozycjonowania gdzie umawiasz się z klientem, że przez 30 godzin miesięcznie będziesz pracował przy stronie by podnieść jej pozycje.

 

Wady

  • Często w stawkę godzinową ciężko wliczyć koszty dodatkowe typu dojazd do klienta, telefony, dodatkowe materiały.
  • Przy współpracy długofalowej często podniesienie stawki za godzinę może może być szokiem dla klienta.
  • Ciężko przekonać klienta, że Twoja stawka godzinowa wynosi 150 zł, a Pana Romka z konkurencji 90 zł.
  • Klient może Cię zacząć traktować jako swojego pracownika na etacie i wymyślać cały czas nowe zadanie, czasem nie związane z projektem.
  • Klienci przy tym modelu rozliczenia prawie zawsze zapyta Cię jak długo potrwa praca nad projektem.
  • Możliwość usłyszenia od klienta “dlaczego tak wolno?”
  • Klient często oczekuje od Ciebie dyspozycyjności w godzinach Twojej pracy.

 

Ten model rozliczenia dobry będzie dla:

      • Prac długoterminowych np. usługa pozycjonowania
      • Dla klientów, którzy cały czas wprowadzają nowe zmiany.
      • Dla usług, których ciężko ocenić koniec projektu np. opieka nad stroną, zmiany treści na stronie, serwis.

 

 

 

Podsumowanie

Na początku Twojej kariery warto przetestować wszystkie modele rozliczeń i wybrać ten, który odpowiada Twojej działalności najlepiej. Bardzo często freelancerzy stosują pomieszania tych dwóch modeli w zależności jakie zlecenie otrzymują. W przypadku projektów – rzeczy z wyraźnym początkiem i końcem, takim jak stworzenie strony internetowej, zaprojektowanie grafiki, napisanie artykułu sprawdzi się pierwszy model. Natomiast w przypadku prac, w których ciężko jest ocenić czas potrzebny na projekt czyli wszelkie prace konserwacyjne, prace długofalowe, zmiany na stronie, serwis informatyczny, pozycjonowanie – tutaj sprawdzi się drugi model.