fbpx

Pierwszą rzeczą która reprezentuje Twoją osobę w kontakcie z potencjalnym pracodawcą jest Twoje CV. Może ono przyciągnąć uwagę Twojego pracodawcy lub odwrotnie, może go zniechęcić do podjęcia współpracy z Tobą. Dziwi więc fakt, że obecnie nadal większość kandydatów aplikujących na dane stanowisko nie stara się choć odrobinę wykazać kreatywnością tworząc swoje CV. Większość nadal używa jednego szablonu, znanego i oklepanego od lat i wkleja go do Worda. A może warto złamać ten schemat, wykazać się nieco większym zaangażowaniem i pokazać, że naprawdę zależy nam na danym stanowisku ? Jednym z pomysłów może być stworzenie CV w formie infografiki.

 

Dlaczego akurat w takie formie ? Ponieważ przede wszystkim jest to ciekawa prezentacja naszej osoby, po drugie jest czytelna i zapadająca w pamięć. Przecież właśnie o to nam chodzi, by pracodawca zapamiętał właśnie nas, a nie kilkunastu innych kandydatów z szarym CV z Worda. Poniżej zamieszczamy kilka porad, które mogą być owocne, jeśli zdecydujesz się na taką formę przedstawienia swojej osoby.

 

 

Sprawdź czy pasuje to do Twojej branży

Szef, który otrzyma CV w formie infografiki na pewno będzie zaskoczony. Jest to świeże i oryginalne. Jeśli aplikujesz na stanowisko gdzie Twoja kreatywność jest mile widziana, to nie masz się czego obawiać. Gdybyś był szefem agencji graficznej jaki dokument zrobiłby na Tobie większe wrażenie ? Czarno biały szablon z Worda czy kolorowa infografika ?  Istnieją jednak branże gdzie należy ostrożnie używać swojej kreatywności, gdzie nie każdy szef musi załapać Twoje inne spojrzenie na CV. Na pewno są to poważne branże takie jak medycyna czy finanse. Tutaj często nudna, tradycyjna, oficjalna forma tekstowa może wygrać z Twoją kreatywnością.

 

 

Pokaż wyniki

Infografika pozwala bardzo dobrze pokazać wyniki jakie do tej pory osiągnąłeś. Spróbuj pokazać je w formie liczbowej. Jeśli jesteś handlowcem możesz napisać ilu klientów do tej pory pozyskałeś, jeśli jesteś mechanikiem możesz napisać ile sprzętów do tej pory naprawiłeś, jeśli jesteś grafikiem napisz ile wykonałeś projektów. Na pewno będą to duże liczby, co wizualnie może uwydatnić Twoje doświadczenie.

 

 

Opowiedz historię

Infografika to idealne miejsce do opowiedzenia historii o Tobie. Stwórz ciekawą i treściwą narrację gdzie opowiadasz o swoim zdobytym doświadczeniu oraz umiejętnościach. Dla przykładu możesz użyć infografiki bazującej na osi czasu, by pokazać ścieżkę Twojej kariery według lat. Dzięki takiemu zabiegowi szef szybko zobaczy jak pniesz się w górę, bez zagłębiania się w tekst. Pamiętaj jednak by w opowiadaniu historii o sobie być elastycznym i jeśli aplikujesz do różnych branż to powinieneś dostosować swoją  historię dla danej branży.

 

 

Określ strukturę

Zdecydowałeś się na Cv w formie infografiki. Świetnie. Jedną z pierwszych rzeczy, które musisz zrobić to wybrać typ infografiki. Czy będzie to wykres słupkowy, wykres kołowy, mapa, a może infografika bazująca na osi czasu ? Wszystko zależy od tego jakie informacje chcesz najbardziej przekazać. Dla handlowca sprawdzi się mapa gdzie może pokazać w jakich miejscach na świecie udało mu się podpisać kontrakt. Dla programisty może przydatny być wykres słupkowy gdzie w słupkach pokaże procentowo umiejętność danego języka programowania. Oś czasu natomiast pokaże etapy Twojej kariery.

 

 

Dodaj elementy

Za pomocą niektórych elementów infografiki możesz jeszcze bardziej uwydatnić niektóre dane. Dla przykładu dane liczbowe sprawdzą się w branży marketingu gdzie pokażesz ilość nawiązanych kontraktów. Zastosowanie chmury tagów może być pomocne jeśli chcesz napisać Twoje umiejętności. Wykresy sprawdzą się w pokazaniu poziomu Twojej wiedzy na dany temat. Zamiast pisać słownie nazwy firm w jakich pracowałeś, możesz umieścić po prostu ich logo.  Umieść tekst w formie cytatów jeśli dostałeś od poprzedniego pracodawcy jakąś pochwałę w końcowym świadectwie pracy.

 

 

Nie komplikuj

Pamiętaj, że pracodawcy tak właściwie skanują Twoje Cv i czasem oglądanie trwa 3 sekundy. Dlatego Twój projekt musi być czytelny, prosty, zrozumiały, łatwy w odbiorze. Nie stosuj długich bloków tekstowych, nie zawalaj każdej wolnej przestrzeni grafiką lub tekstem. Pamiętaj, że w CV muszą koniecznie znaleźć się podstawowe dane jak dane adresowe, Twoje wykształcenie, umiejętności oraz to gdzie i kiedy pracowałeś.

 

 

Wybierz odpowiedni kolor

Pokusa pokolorowania projektu jest bardzo duża. Jednak rób to z głową i zgodnie ze psychologią kolorów. Więcej na ten temat znajdziesz w naszym kursie na temat tworzenia infografik. Kolor niebieski jest najpopularniejszym kolorem w biznesie, mówi nam o niezawodności i profesjonalizmie. Kolor czarny to wyrafinowanie i elegancja. Nawet jeśli jesteś kobietą to nie używaj w CV barwy różowej.  Bez względu na to jaki ma być Twój projekt, trzymaj się zasady ograniczenia barw do maksymalnie dwóch trzech kolorów.

 

 

Wezwanie do działania

Dobry projekt cechuje się tym, że posiada wezwanie do działania. Zaangażuj wiec Twojego przyszłego szefa i na końcu projektu daj mu nr telefonu. Jeśli jesteś grafikiem możesz dać linka z zaproszeniem do obejrzenia portfolio.

 

 

Ciekawe narzędzia do tworzenia CV

 

 

Rezumey

To polskie narzędzie tworzy schemat graficznego CV z danych dostępnych w serwisie Linkedin oraz Facebook. Wystarczy podać link do profilu.

 

 

Enhancv

Ciekawe narzędzie pozwala tworzyć estetyczne CV i zapisać je do pdf. Możemy dodawać do naszego projektu grafikę, wykresy.

 

 

Sumry

To narzędzie stworzy CV w formie osi czasu i przedstawi je za pomocą wygenerowanej strony internetowej, którą możemy podesłać naszemu pracodawcy lub wykorzystać jako portfolio.