fbpx

Jak w każdym zawodzie, tak i w pracy grafika jest mnóstwo żargonów, skrótów, które dla przeciętnego Kowalskiego nic nie znaczą. Jednak pracując w branży grzechem było by nie znać chociażby jednego z tych pojęć. Są to podstawowe, a zarazem kluczowe pojęcia gdzie ich znajomość nie raz, nie dwa będzie Ci przydatna podczas projektowania. Poniżej przedstawiamy kluczowe terminy wraz z krótkimi wyjaśnieniami co pozwoli Ci zrozumieć ich znaczenie.

Typy obrazów

Rastrowe – obrazy rastrowe (czasem określane jako obrazy bitmapy) składają się z tysięcy pikseli, które określają kolor i formę. Do obrazów rastrowych zaliczymy  przede wszystkim fotografie. Dlatego też program Photoshop został stworzony z myślą właśnie o obrazach rastrowych ponieważ przeznaczony jest w głównej mierze do edycji zdjęć. Ponieważ obrazy rastrowe składają się ze skończonej ilości pikseli, zmiana rozmiaru może być trudna i źle wpływać na jakość obrazu. Można to zauważyć gdy chcemy powiększyć kilkukrotnie małe zdjęcie. Z czasem jego piksele będą co raz bardziej widoczne, a jakość zdjęcia co raz gorsza.

Wektorowe – obrazy wektorowe oparte (zazwyczaj utworzone w programie Adobe Illustrator ) składają się z punktów, z których każdy został zdefiniowany według  współrzędnych X i Y. Te punkty określają ścieżki tworząc dany kształty, a wewnątrz tych kształtów można dodać kolor wypełnienia. Dzięki takiej budowie wektory nie tracą na jakości przy zmianie ich wielkości. Dlatego możemy je swobodnie skalować do dowolnych formatów. Wybierz ten format obrazu gdy tworzysz grafiki, logo,  ulotki, plakaty. Nigdy nie wiesz czy np. nie będzie trzeba powiększyć logo do bardzo dużych wymiarów. W przypadku logo w formacie rastrowym nie będzie to możliwe. Jeśli logo będzie wektorowe zrobisz to bez problemu.

Tryby kolorów

Podczas pracy w programie Photoshop lub Illustrator, masz możliwość ustawienia trybu kolorów. Dwoma najpopularniejszymi trybami, które musisz znać to RGB oraz CMYK. Czym się różnią ?

CMYK – Jest to standardowy tryb kolorów dla projektowania dokumentów na potrzeby druku- czy jest to czasopismo, gazeta, ulotka, broszura, plakat – jeśli będzie drukowany to wybierz ten tryb kolorów. Zauważ, że w swojej drukarce również masz taki profil kolorów na który składają się cyjan, magenta, żółty oraz czarny. Skrót CMYK powstał jako złożenie pierwszych liter angielskich nazw kolorów. Końcowa litera K może oznaczać albo literę ostatnią słowa black, bądź skrót key colour (kolor kluczowy).  Ten profil kolorów można porównać do farbek plakatowych– niebieski z żółtym daje zielony, czerwony z niebieskim daje fioletowy itd.

RGB – Na ten zestaw kolorów składają się czerwony, zielony, niebieski. Wybierasz go zawsze wtedy gdy chcesz zapisać projekt do internetu, w formie cyfrowej np. pdf. Wszędzie tam gdzie dokument nie będzie służył jako druk. Stykamy się z nim patrząc na monitor, telewizor, telefon czy tablet, czyli na ekrany cyfrowe. RGB jest bardziej rozbudowany i posiada więcej informacji o kolorze niż CMYK.

SRGB – Profil powstały dopiero w 1996 roku, wymyślony przez HP oraz Microsoft. Jest standardem internetowym wprowadzonym przez konsorcjumW3c jako obowiązujące w HTML oraz CSS. Został on wymyślony, by na wszystkich urządzeniach, monitorach, tabletach obraz miał ten sam kolor. Wyobraź sobie sytuacje, że oglądasz na monitorze zielono biała sukienkę. Gdy dokonasz wydruku jej kolor nieco się zmieni.  Tutaj właśnie pomocny jest standard sRGB, który częściowo zniweluje różnice w kolorach. Oczywiście nie w 100% ale kolory na pewno będą zbliżone na różnych urządzeniach lub wydruku.

Rozdzielczość obrazu

DPI – Jest to skrót od „punktów na cal” i odnosi się do liczby punktów na cal na drukowanej stronie. Jednostka stosowana do określenia rozdzielczości obrazów generowanych przez drukarki, plotery, naświetlarki itp.  Standardem drukowanych dokumentów jest 300DPI.

PPI – Tutaj mamy z kolei liczbę pikseli przypadająca na cal. Należy pamiętać, że rozdzielczość PPI odnosi się tylko do grafiki rastrowej, ponieważ wektory nie działają w pikselach. Dla obrazów wyświetlanych na monitorach i wyświetlaczach standardem jest PPI 72-100.

Formaty plików

JPG – Najczęściej stosowany format zapisu grafiki rastrowej na świecie.  Stosowany przede wszystkim jako główny typ zapisu zdjęć do oglądania na monitorach. Jest to format stratny czyli po jego zapisie utracimy część informacji o pliku kosztem dosyć dobrej kompresji. Nadaje się do zapisu zdjęć gdzie mamy dużo przejść tonalnych, gradientów, informacji o kolorach.

PNG –  Bezstratny format zapisu grafiki. Pozwala na zapis grafiki z przeźroczystym tłem.  Plik ten nie nadaje się do zapisu animacji. Często wybierany format w zapisie logotypu na stronę internetową. Format ten powinniśmy wybrać zamiast formatu JPG tam gdzie chcemy uzyskać lepsza jakość grafiki lub grafikę z przeźroczystym tłem. Oczywiście kosztem objętości. Formatem PNG zapiszemy tylko obrazy w trybie RGB, nie ma możliwości apisu w trybie CMYK. Przez co format ten nie jest stosowany jako przeznaczony do druku.

GIF – Bezstratny format zapisu grafiki najczęściej stosowany na potrzeby internetu. W tym formacje możemy zapisać ruchomą grafikę. Zastosujemy go tam gdzie mamy jednolitą grafikę, dużo napisów bez płynnych przejść, gradientów.

BMP – Format odchodzący w zapomnienie, bardzo rzadko stosowany. Służący do zapisu grafiki bitmapowej. Grafiki w formacie BMP są duże objętościowo i nieskompresowane. W zamian posiadają dużo informacji o kolorach. Jednak obecnie nie wszystkie urządzenia wspierają ten format zapisu.

TIFF – Format zapisu grafiki rastrowej na potrzeby druku. Za jego pomocą można zapisać plik w trybie CMYK. Zdjęcia zapisane w tym formacie posiadają wysoką gamę kolorystyczną oraz jakość. Co ciekawe za pomocą tego formatu zapiszemy otwarte projekty czyli posiadające warstwy, efekty, filtry, przeźroczystość.

SVG – Tym formatem zapiszesz grafikę wektorową zarówno statyczną oraz animację. Służy przede wszystkim jako zapis grafiki wektorowej na potrzeby stron internetowych. Otwarty format, umożliwia zapis nie tylko standardowych obiektów czy kształtów charakterystycznych dla grafiki wektorowej takich jak: krzywe, wielokąty, elipsy, itp. ale również osadzanie obiektów rastrowych, tekstu czy filtrów.

EPS – Format zapisu grafiki wektorowej, który obsłuży większość znanych programów graficznych.

Siatka inaczej grid

Siatka pomaga projektować w programach graficznych. Jest to inaczej seria krzyżujących się pionowych i poziomych linii wykorzystywanych do organizowania i rozmieszczania elementów w projekcie. Bez względu na to w jakim programie pracujesz siatka pozwala utrzymać ład i porządek w projekcie, tworzyć równomierne odstępy i wyrównania.

Branding

Jest to proces kreowania tożsamość marki, który tworzymy  poprzez szereg elementów zarówno w formie wizualnej jak i w formie tekstowej.

Identyfikacja wizualna

Elementy dzięki którym Twoja firma jest rozpoznawalna. Mogą składać się na nią logo, kolory, kroje pisma. Wszystko powinno stanowić spójność i być powiązane ze sobą.

Wizualizacja

Proces pokazujący jak dany element sprawdzi się w praktyce. Za pomocą wizualizacji symulujemy środowisko, danego produktu. Przykładem może być wizualizacja wizytówki, nadruk na koszulce lub wizualizacja domu, który będzie dopiero wybudowany.

Packshot

Zdjęcie produktu, które oddaje jego cechy w 100%. Często na białym tle bez zbędnych dodatków, zdjęcie katalogowe.

Font oraz czcionka

Dla wprawionych grafików dwa różne pojęcia, doprowadzające do szewskiej pasji w sytuacji gdy ktoś zamiast font mówi czcionka.  Czym wiec różni się font od czcionki ?  Font to zestaw czcionek o określonych cechach zapisany w postaci elektronicznej, w jednym pliku. Czcionka to metalowy słupek w górnej części (główce) mający wypukły obraz znaku o określonym kroju i rozmiarze służący do odbijania na papierze. Jeśli więc nadal nie wiesz jakiego słowa używać możesz zapytać w bezpiecznej formie :  Jakiego kroju pisma użyłeś ?

Logo

Znak graficzny reprezentujący firmę, wydarzenie, rzecz. Warto wiedzieć, że na logo może składać się znak graficzny czyli sygnet oraz typografia.

Logotyp

Typograficzny element wchodzący w skład identyfikacji firmy. W skład logo wchodzi tylko napisana nazwa firmy.

Księga znaku

To spis elementów oraz zasad posługiwania się logotypem. Dołączana do zaprojektowanego logo. Zawiera takie informacje jak użyte kolory, krój fontu, sposób stosowania na rożnych powierzchniach, sposoby skalowania itd.

Spady

Pojęcia przydatne zwłaszcza dla osób projektujących na potrzeby druku. Dając plik do drukarni musimy pamiętac o zachowaniu spadów. To nic innego jak dodatkowy obszar dokumentu po jego bokach, który przeznaczony jest do zachowania granicy między cięciem, a projektem. Dzięki spadom wiemy, że drukarnia nie przytnie nam tego co najważniejsze w projekcie.