fbpx

Nagłówki to jeden z silniejszych czynników dzięki któremu tekst przyciąga naszą uwagę. Dobrze napisany nagłówek lub tytuł pozwala zaciekawić czytelnika i sprawić, że będzie on chciał przeczytać więcej tekstu lub obejrzeć całość projektu. Pisząc nagłówek musimy sprawić, by przede wszystkim był on czytelny i widoczny z dalszej odległości. Pomoże nam w tym odpowiednio dobrany font. Jak wiadomo sprawa z doborem fontów nie jest taka łatwa jak się wydaje, dlatego poniżej zebraliśmy dla Was uniwersalne zestawy fontów, które powinny pasować do większości nagłówków.

Montserrat

Uniwersalny font nadający się nie tylko na nagłówków ale i do zwykłego tekstu.  Komponuje się świetnie zarówno w cienkim oraz grubym tekstem. Można powiedzieć ze jest to tak skrojony font, że znajdzie zastosowanie w projekcie z nowymi technologiami jak i na stronie osiedlowego kółka różańcowego. Bardzo dobrze paruje się z takimi fontami jak Open Sans lub Roboto.

Merriweather

Tutaj mamy wzór w stylu szeryfowym. Jednak jego zakończenia są na tyle dobrze skrojone, że śmiało może tworzyć świetną alternatywę i odskocznię dla fontów bezszeryfowych. Dla nagłówków proponuję użyć pogrubionego kroju. Warto również zwrócić uwagę na poprawny kerning i w razie czego ręcznie dopasować odstępy między literami. Jeśli chcemy ją parować to świetnie sprawdzą się do niej fonty bezszeryfowe jak np.  Open Sans.

Josefin Sans

Nowoczesność oraz elegancja to słowa, które najlepiej opisują ten font. Jej uniwersalność sprawia, że znajdzie zastosowanie jak nagłówek w codziennej gazecie oraz plakacie w stylu retro. Najlepiej wygląda pisana cienkim krojem dając tym samym projektowi dużo wolnej przestrzeni.

Arvo

Kolejny szeryfowy font w naszym zestawieniu można powiedzieć nieco odważniejszy w swoim kroju od reszty. Jednak co by nie mówić na pewno będzie pasował jako nagłówek. Bardzo dobrze sprawdza się jako tytuł artykułów na blogach, w gazetach. Za sprawą swej wyrazistości czytelnik od razu zwraca uwagę na nagłówek. Komponujemy go tylko z fontami bezszeryfowymi ponieważ gdy damy jej sąsiedztwo w postaci szeryfowego fontu, otrzymamy chaos w projekcie.  Jeśli ktoś uważa ten krój fontu za zbyt nachalny, może spróbować nieco subtelniejszej odmiany o nazwie Crete Round.

Raleway

Font cechuje się dużym wyborem stylów. Dobrze sprawdza się grubość medium w nagłówkach, wtedy litery nie są zbyt szerokie. Zwróćcie uwagę na cechę charakterystyczną tego fontu, czyli na literkę W. Posiada ona przecięcia na środku. Font bardzo dobrze komponuje się z fontami szeryfowymi co jest rzadkością w naszym zestawieniu.

Catamaran

Font posiada dużo dostępnych stylów od cienkich, po naprawdę grube. W nagłówkach najlepiej wypada jej pogrubiona odmiana. Daje niesamowity kontrast dla tekstu przez co sprawdza się w roli nagłówka idealnie. Oczywiście pogrubiony styl raczej będziemy używać tylko w nagłówkach ponieważ w zwykłym tekście będzie on zupełnie nieczytelny. Jeśli więc szukasz tłustego, fajnego fontu, to wypróbuj ten.

Pt Sans

W nagłówku sprawdzi się tylko pogrubiona wersja tego fontu. Zwykła może nie dać nam odpowiedniego kontrastu dla tekstu zwykłego. Cechą charakterystyczna tego fontu są jej niezwykle gładkie krawędzie. Jej bliźniaczą wersją o wiele bardziej szeryfową jest PT Serif.

Open Sans

Tak, ten font musiał znaleźć się w tym zestawieniu. Chyba nic w tym dziwnego ponieważ jest to font widoczny w większości podobnych zestawień. Nie ma się co dziwić ponieważ jego krój jest tak neutrony, że jest jednym z popularniejszych krojów stosowanych przez grafików oraz webdesignerów. Świetnie sprawdzi się jako nagłówek ale i zwykły tekst. Dla nagłówka polecamy jego pogrubioną wersję. Na czym polega jego sukces ? Na prostocie. Jego alternatywa to font Muli.

Roboto slab

Roboto jest jednym z częściej wykorzystywanych fontów wśród projektujących w płaskim stylu. Tutaj mamy jego odmianę szeryfowa, która świetnie sprawdzi się jako nagłówek. Wersja szeryfowa o wiele lepiej przyciąga uwagę w tytule lub nagłówku niż jej bezszeryfowy odpowiednik.

Ubuntu

Znów w naszym zestawieniu znalazł się font, który jest bardzo popularny. Znajdzie zastosowanie w zwykłym tekście oraz w nagłówku. Jest bardzo wszechstronny. Zaokrąglone krawędzie sprawiają, że jest on bardzo nowoczesny i elegancki. Jego krój oraz style sprawiają, że wybór liczby fontów możemy ograniczyć tylko do jednego.