fbpx

Pracując jako grafik na pewno czasem zaglądasz do szuflady lub archiwalnych folderów przeglądając z łezką w oku Twoje projekty z dawnych lat. Jeśli masz już jakiś staż w projektowaniu to na pewno znajdą się tam projekty, które wywołują uśmiech na Twojej twarzy i dziś najchętniej byś się pod nimi nie podpisał. Oglądając projekty wykonane w zasadzie nie tak dawno, ponieważ jeszcze kilka lat temu, myślisz sobie: “jak ktokolwiek zaakceptował ten projekt?”. Jednak zapewniam Cię, że na tamte czasy był to na pewno udany projekt.

Rozwijasz się, śledzisz nowinki, trendy, nowe standardy projektowania.  Są jednak osoby, które w projektach z dawnych lat nie widzą nic śmiesznego i mało tego, nadal projektują tak samo kiedy zaczynali naukę grafikę. Podobna sytuacja jest z ubraniami. Są ludzie którzy podążają za modą i wiedzą, że popielaty garnitur z lat 80-tych nie będzie dziś wyglądał zbyt atrakcyjne. Jednak dla innych ten sam garnitur, który kupili 20 lat temu będzie nadal idealny. Fakt, że hawajska koszula była na topie w letnim sezonie jakiś czas temu, nie znaczy, że dziś też tak jest. Chociaż należy tutaj zwrócić uwagę, że trendy lubią powracać. Wracając do hawajskiej koszuli, dziś w sklepach można zauważyć co raz więcej takich motywów. Tak samo może być z projektowaniem grafiki. Być może przestrzale trendy znów za jakiś czas powrócą.

Dziś zabierzemy Cię na mały spacer do przeszłości, w zasadzie nie tak odległej. Okazuje się, że to co było aktualne jeszcze 5 lat temu, dziś jest nieatrakcyjne, brzydkie. Wszystko za sprawą szybkiego rozwoju technologi, która narzuca część zmian. Trendy w projektowaniu zmieniają się tak szybko, że faktycznie niektórzy mogli nie zauważyć tej zmiany. Zobacz zatem czego dziś unikać tworząc projekty.

Obrys

Był widoczny zwłaszcza w projektach logo oraz wszelkiego rodzaju typografii. Graficy namiętnie stosowali obrys, dzięki temu tekst nie był nudny, otrzymał więcej kolorów. Potrójny obrys to już była wyższa szkoły jazdy, profesjonalizm w pełnym wydaniu. Obrys potrafił szybko nadać charakter, stworzyć w szybki sposób efekt zabawnego logo, efekt napisy w stylu retro, dziecięcą stylizację itd. Dziś obrys stosuje się w uzasadnionych przypadkach, tworząc skomplikowane projekty typograficzne.

Faza i płaskorzeźba

Jedna z ulubionych funkcji Photoshopa, dostępna w opcjach mieszania do dziś. Jednym kliknięciem można uzyskać efekt wypukłości. Jak najprościej stworzyć przycisk na stronie ? Dodając do niego fazę i płaskorzeźbę. Chyba każdy dawny button musiał posiadać nałożoną fazę i płaskorzeźbę. Był to wyznacznik lat 90. Dziś praktycznie nawet nie masz o zaglądać  do opcji faza i płaskorzeźba ponieważ używając jej narażasz się na to, że Twój projekt będzie kiepski. O wiele lepiej jest zostawić płaski przycisk niż dać mu wypukłość za pomocą tej opcji. Dziś projektowanie jest minimalistyczne i takie inwazyjne nadanie wypukłości obiektowi nie jest mile widziane.

Web 2.0 Gloss

Trend web 2.0 był bardzo popularny gdy raczkowało pojęcie startupów. Polegał na stworzeniu efektu szkła, przeźroczystości dodanej na projekt, przez co projekt dostawał swoistego blasku. Stosowany w logo, buttonach, bannerach.  Bardzo często w przyciskach można było zauważyć charakterystyczne zaokrąglenie, mówiące, że grafik wie jak stworzyć zaokrąglone rogi. Przecież jak można było wtedy stworzyć po prostu prostokąt bez zaokrąglenia ?

Kursywa w ozdobnym tekście

Do dzisiaj mamy tendencję do nadawania kursywy w tekstach gdzie stosujemy ozdobny krój fontu. Nie wiadomo skąd się to wzięło ale pogląd, że jak mamy ozdobny nagłówek to koniecznie musi on być przekrzywiony kursywą jest obecny do dziś. O wiele lepiej i przede wszystkim czytelniej wygląda ozdobny tekst napisany normalnie.

Cienie

Dodawanie padającego cienia to domena projektów z lat 90. Niemal każdy projekt posiadał padający cień, zazwyczaj skierowany na dolny, prawy róg projektu.  Oczywiście nie twierdzimy, że cienie są złe i należy ich za wszelką cenę unikać. Jednak należy zachować ich umiar i tylko subtelnie akcentować poszczególne cienie. Bardziej stosując szary kolor niż czarny.  Nie dopuść do tego by cień bardzo mocno kontrastował z tłem oraz by jego odległość nie była zbyt duża od obiektu.

Wybuch

Wybuch to sprawdzony sposób, aby przyciągnąć uwagę widza. Mówi „hej, nie możesz tego przegapić! Bardzo często stosowany w sklepach internetowych jako symbol promocji oraz rabatów. Jest łatwy do zaprojektowania jednocześnie dając swoją rozpoznawalnością jasny komunikat : promocja, rabat, przycisk akcji. Jednak jest z nim problem – jest po prostu brzydki. Można odnieść wrażenie, że ten symbol to jeden z pierwszych, które przychodzą do głowy osobie mającej za zadanie zakomunikować ważną informację. Brak w tym oryginalności.

Ostre gradienty

Barwne przejścia lubimy wszyscy. Stosowanie gradientów jest popularne do dziś i nawet w obecnym trendzie material design czy flat desing możemy stosować gradienty. Dlaczego więc gradienty znalazły się na tej liście ? Kiedyś zachwyceni możliwościami jakie daje nam gradient stosowaliśmy je jak leci. Projektanci prześcigali się w wymyślaniu nowych przejść kolorystycznych. Niestety dziś tak inwazyjne gradienty nie zrobią szału. O wiele lepiej jest zastosować bardzo subtelne przejście, stosując te same barwy, różniące się tylko jasnością.

Realizm na siłę

Kiedyś wyznacznikiem umiejętności grafika było to jak jego grafiki są przybliżone rzeczywistości. Trend ten można było zobaczyć zwłaszcza w projektach logo gdzie starano się oddać 100% realizmu obiektu, które opisywało logo. Stosowana więc wszelkiego rodzaju efekty trójwymiarowości, skupiana się na detalach, dbano o każdy szczegół tak by obiekt był odwzorowany kropla w kroplę. Można więc powiedzieć, że dzisiejsi graficy mają o wiele prościej w tego typu projektach, ponieważ wystarczy płaski styl, który tylko kształtem przypomina dany obiekt.

Rozrzut kolorystyczny

Barwne projekty to coś co klienci kochali najbardziej. Barwy wylewały się z monitora strumieniami. Im więcej tym lepiej. W jednym projekcie można było spotkać czasem kilkanaście rożnych od siebie kolorów. Dziś bardziej liczy się wstrzemięźliwość ( jakkolwiek to brzmi ) i ograniczenie barw do max 2, 3 na projekt. O wiele lepiej manipulować odcieniami typu jaśniej, ciemniej niż zupełnie zmieniać kolor na inny.

Blaski, neony

Efekty specjalne to coś co tygryski lubią najbardziej. Nie dziwi więc zastosowanie wszelkiego rodzaju blasków, świateł, efektów neonu w projektach minionej epoki. Graficy bardziej zaawansowani stażem na pewno pamiętają program o nazwie Xara text 3d designer. Tam efekty tego typu brylowały i właśnie z tym programem tego typu teksty kojarzą mi się  najbardziej. Jeśli nie pamiętacie wpiszcie sobie w Google grafika nazwę tego programy, a zobaczycie o czym mówię.