fbpx

Chcesz ulepszyć swoje formularze rejestracji? Zobacz jakie błędy są powszechne podczas projektowania formularzy rejestracyjnych.

Im prostsze, tym lepsze?

Prostota jest fajna, ale tylko do pewnego momentu. Gdy Twój formularz będzie zbyt prosty, użytkownicy mogą pomylić go z formularzem logowania. W tym przykładzie dodałem opisowy nagłówek, co znacznie wpłynęło na zmniejszenie ilości pomyłek, mimo tego, że na przycisku wcześniej był napis utwórz konto.

Nie duplikuj pól wypełnienia

Bardzo często na stronach spotkasz się z polami, które trzeba wypełniać dwa razy. Taka sytuacja bardzo często ma miejsce w przypadku pola „hasło” lub „adres email”. 

Tego typu praktyka ma zapobiegać wpisaniu złego hasła podczas rejestracji. Jednak dla użytkownika sytuacja, że musi dwa razy wpisywać to samo jest irytująca i zabiera mu jego cenny czas.

Zrezygnuj z drugiego pola i zamiast niego dodaj ikonę, która umożliwia szybki podgląd hasło.

Nie generuj hasła dla użytkownika

Użytkownicy zwykle ignorują wygenerowane hasło, które otrzymują od Twojego systemu po zakupie lub rejestracji. Użytkownik po zakupie uważa, że zakończył proces i często ignoruje stronę podsumowującą, gdzie znajduje się wygenerowane hasło do konta.

Niektórzy użytkownicy mają to samo hasło w wielu witrynach internetowych, więc przy następnej wizycie na Twojej stronie będą zaczynać logowanie od tego hasła.

Inni użytkownicy używają menadżerów przechowujących hasła.

Wysyłanie hasła po zakupie na adres email również nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ przerywa przepływ: użytkownicy muszą przełączyć się do programu pocztowego.

W tym czasie ich uwaga może zostać rozproszona przez np. inne emaile reklamowe, co w konsekwencji może prowadzić do porzucenia Twojej strony.

Nie zmuszaj użytkowników do potwierdzenia aktywacji konta

Wielu ekspertów od bezpieczeństwa radzi, by wysyłać maila z prośbą o potwierdzenie rejestracji konta. Jest to problem bezpieczeństwa czyli programisty, a nie użytkowników.

Sprawdzanie poczty e-mail przerywa przepływ interakcji ze stroną lub aplikacją: użytkownicy muszą przełączyć się do programu pocztowego.

Użytkownicy i tak podają prawidłowe e-maile, dzisiaj mało komu chce się tworzyć fałszywe konta, wiedząc, że i tak pewnie zostanie poproszony o weryfikację konta.

Włącz autouzupełnianie

Opcja autouzupełniania upraszcza proces rejestracji użytkowników w Twojej witrynie.

Istnieje wiele pól, gdzie można posłużyć się autouzupełnianiem jak np. nazwa miasta, kod pocztowy, nazwa ulicy.

Gdy użytkownicy zaczną pisać, interfejs rozpozna wymagane pole i automatycznie wypełni je dla użytkownika lub zasugeruje odpowiednio zawężony wybór. Według Google użytkownicy wypełniają formularze o 30% szybciej z aktywnym autouzupełnianiem.

Użyj nagłówka zorientowanego na korzyści

Zanim potencjalny klient dotrze do formularza rejestracji, w większości przypadków już ocenił Twoją usługę i zdecydował, że odpowiada jego potrzebom.

Ale czy to oznacza, że nie powinieneś mu przypomnieć i dać dodatkowo zachętę do wypełnienia formularza rejestracji. Wykorzystaj w tym celu nagłówek, gdzie przekażesz językiem korzyści, co zyska klient gdy uzupełni formularz.

Jeśli tworzysz ciemny motyw na podstawie jaśniejszego i chcesz zachować kolorystykę marki, to uwydatnij kolorem tylko drobne elementy.

Rozważ użycie okna modalnego

Dla usług z szybkim procesem rejestracji, rozważ formularz rejestracji w wykukującym oknie. 

Okno modalne oferuje kilka korzyści. Okienka nakładają formularz na bieżące treści, zamiast przenosić użytkownika na inną stronę. Jest to mniej niepokojące niż przeniesienie się w nowe miejsce, które wydaje się przerywaniem.

Przyciemniając grafikę strony głównej i wyświetlając formularz rejestracji w wyskakującym oknie, użytkownik ma poczucie, że proces ten będzie szybki i bezbolesny oraz że w mgnieniu oka wróci do przeglądania treści.

Okno sprawia wrażenie, że ​​użytkownicy w jednej chwili wrócą do przeglądania. Oczywiście warto tutaj przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zrobić badania na swoich użytkownikach.

Nie ukrywaj instrukcji

Pola w formularzu muszą być bardzo zrozumiałe. Dlatego jeśli pole wymaga danych, które mogą powodować błędy, daj zwięzłą instrukcję widoczną przy etykiecie. Gdy instrukcja pojawi się dopiero gdy użytkownik błędnie wypełni dane pole, to traci ona sens.

Nawet dobrze znane pole, takie jak „Hasło”, może być trudne do uzupełnienia. Wszyscy na pewno znają formularze, które wymagają hasła od 11 do 13 cyfr, z liczbami dużą literą i znakiem specjalnym.

Po pierwsze, unikaj złożonych pól i nie proś użytkowników o tego typu hasła, które przecież i tak zapomną. Pozwól użytkownikowi wpisać hasło, które zna i stosuje.

Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz ominąć złożonego pola, zachowaj jasne instrukcje i nie czekaj, aż użytkownik wypełni je źle, zanim powiesz mu, że można to zrobić we właściwy sposób.

Jeśli spodobały Ci się porady z tego artykułu, to zapraszam Cię do zapoznania się z naszym ebookiem “przeprojektowani”, gdzie znajdziesz mnóstwo wiedzy z zakresu projektowania Ui/Ux.