fbpx

Psy są jednymi z najtrudniejszych tematów do fotografowania. Są nieprzewidywalne, łatwo się rozpraszają,  poruszają się szybko.Wbrew pozorom nie jest to wcale łatwiejszy temat do fotografowania niż ludzie. Istnieje jednak kilka porad, by zdjęcia zwierząt były udane.

 

 

Krótka ogniskowa

animal-portrait-234836_960_720

Ze względu na perspektywę i zniekształcenia obiektywu ultra szeroki kąt ( zazwyczaj poniżej 24mm na pełnej klatce ) nie jest mile widziany przy fotografowaniu ludzi, portretów. Jednak co innego gdy robimy portrety naszym zwierzakom. Wtedy jak najbardziej możemy sięgnąć po taki obiektyw. Istnieje bowiem kilka powodów, które przemawiają za zastosowaniem szerokiego obiektywy. Na pewno jednym z nich będzie większa interakcja ze zwierzakiem. Ze względu na bliskość zwierzęcia względem aparatu jesteśmy w stanie cały czas kontrolować jego zachowanie podrzucając smakołyki, szczelając palcami, machając zabawką itd. Czasem wystarczy rzucić zaczepne spojrzenie w stronę psiaka, by ten zatrzymał się na chwilę w portretowej pozie. Pamiętaj jednak by często przecierać obiektyw chusteczką ponieważ ślina psiaka może zakłócić nam kadr.

 

Szerokie kąty wyolbrzymiają wielkość. Oznacza to, że małe obiekty umieszczone na pierwszym planie będą znacznie większe w porównaniu do reszty. Czyli fotografujemy pysk psiaka, który będzie zabawnie wyglądał na tle tułowia. Gdy połączysz to z jednolitym, minimalistycznym tłem otrzymasz bardzo przyjemny portret zwierzaka.

 

Fotografując takim zestawem czyli aparat plus szeroki kąt lub nawet “rybie oko” łamiesz schemat. Ludzie przyzwyczajeni są do standardu czyli obiektywu typu 30mm. Większość fotografów robi zdjęcia właśnie taką ogniskową. Nic w tym dziwnego ponieważ w portretach ludzi zastosowanie rybiego oka to raczej kabaret, natomiast w zdjęciach psiaków będzie to dobry, nieschematyczny, wyróżniający pomysł na sesję.

 

 

Światło stałe

dog-1224267_960_720

Jeśli robisz portrety zwierzaka w studio to postaw na światło ciągłe w postaci softboxów. Będzie to o wiele lepszy wybór niż lampy błyskowe. Większość zwierząt po prostu boi się nagłego błysku i w czasie sesji mogą czuć się nie pewnie. Często taki błysk może być również kojarzony z burzą i piorunami co jak wiadomo nie jest mile widziane u zwierząt. Do tego błysk rozprasza uwagę zwierzęcia i może zepsuć ciężko wypracowane zachowanie psa gdy ten po wielu wysiłkach w końcu usiadł lub się położył. Zwierzęcia swoje zachowania opierają na skojarzeniach. Jeśli Twoje zwierze będzie miało złe skojarzenie z błyskiem to sesja zakończy się klapą. Błysk w rozumieniu zwierzaka to burza, fajerwerki, wybuch. Jednak najlepiej unikać sztucznego światła i robić tego typu zdjęcia na zewnątrz. Przy sztucznym świetle źrenice zwierząt pracują zupełnie inaczej niż na dworze.

 

 

Głębia ostrości

adorable-1851106_960_720

Zdjęcia portretowe zwierząt podobnie jak i ludzi lubią jasne obiektywy. Dobrze sprawdzą się tutaj stalki typu 50mm 1.8f lub jaśniejsze. Ustawiamy niską wartość przesłony tzn. 1.8f, 2.f i celujemy ostrością w oczy zwierzaka. Pamiętajmy o prawidłowym kadrowaniu czyli nie ucinajmy uszów, łapek. Na koniec mała rada: warto mieć w ręce ulubione ciasteczko psiaka lub zabawkę dzięki temu będziemy mieli większą kontrolę nad zwierzęciem. Jeśli chodzi o energiczne zwierzęta, które uciekają nam z kadru i nie potrafią usiedzieć w miejscu to dobrze jest przed sesją wybrać się z takim nadpobudliwym modelem na spacer  i pobawić się z nim trochę. Po prostu musimy go zmęczyć wtedy na sesji będzie trochę spokojniejszy.