fbpx

Jeśli pytasz kogoś o branżę, w której pracuje to po kilku słowach masz wyobrażenie tej osoby oraz domysły jaka może być, jakie może posiadać cechy osobowości. Rozmawiasz z prawnikiem to często myślisz, że jest bezwzględny, osoba o kamiennej twarzy nawet wtedy gdy kłamie. Jeśli rozmawiasz z lekarzem to myślisz o takiej osobie, że jest pewna siebie, nie uznaje kompromisów. Idąc dalej w bardziej zbliżoną branżę czyli informatykę to oczywiście tutaj nadal panuje stereotyp o osobach zamkniętych w sobie do tego stopnia, że praktycznie cały dzień mogą się nie odzywać, a próba konwersacji kończy się na wymianie krótkich wyrazów lub skinienia głową.

 

Graficy, projektanci – również mają własne stereotypy. Ogólnie ludzie myślą o nich jak o artystach z dużą dawką temperamentu i ekscentryzmu. Niektórzy uważają też, że graficy żyją we własnym świecie i są surowymi introwertykami. I choć niektóre z cech nich mogą nie być prawdziwe, istnieje sporo cech wspólnych dla każdego projektanta. Oczywiście te cechy mają w sobie wiele pozytywnego ponieważ sprawiają, że to co robisz jest wyjątkowe. A Ty ile z poniższych cech możesz przypisać sobie ?

 

 

 

Empatia

Projektanci muszą rozumieć, jak czują się ich docelowi odbiorcy. Projektując należy wczuć się zarówno w rolę klienta jak i końcowego odbiorcy projektu. Musisz wiedzieć co ich pobudza, co zmusza ich do podjęcia decyzji zakupowej i jakie elementy wpływają na ich wybory. Owszem jest w tym wiele kreatywności ale jeśli nie wczujesz się w rolę odbiorcy, to Twój projekt nie do końca będzie trafiał w grupę docelową. Jeśli już po pierwszych słowach Twojego klienta wiesz czego oczekuje i zaczynasz myśleć tak jak on to jesteś wymarzonym grafikiem dla klientów.

 

 

Skrupulatność

Podczas gdy inni ludzie widzą linię prostą, Ty powinieneś zauważyć tę mikroskopijną krzywą pośrodku. Tam, gdzie inni widzą idealną równowagę,  Ty zauważysz różnicę między 0,005-milimetrową różnicą między marginesem na lewo i na prawo. To właśnie dokładność sprawia, że ​​świetni projektanci osiągają niewiarygodne rezultaty – dbałość o detale, dążenie do perfekcji. Jeśli już na pierwszy rzut oka widzisz, ze odstępy między literami w logo są nierówne lub w projekcie ulotki brak jest wyrównania elementów to posiadasz zadatki na skrupulatnego grafika.

 

 

Cierpliwość

Wielu ludzi odbiera naszą pracę jak nudną, monotonną, taką w które nic się nie dzieje. Dlaczego więc jedną z cech jest cierpliwość ? Po pierwsze etapy projektowania czasem są bardzo żmudne i czasochłonne. Nie raz kilka godzin potrafi zająć wyszukiwanie odpowiedniego fontu do stworzenia logo. Niestety pośpiech w przypadku projektowania nie jest mile widziany i każdy kto potrafi wykazać cierpliwość ma większe szanse na lepszy projekt. Kolejna sprawa dotyczy kontaktów z klientami, gdzie cecha cierpliwości jest bardzo potrzebna. Tłumaczenie klientom, że plik jpg to nie plik edycyjny czy logo wklejone z Worda nie nadaje się na plakat wielkoformatowy to rzeczy, na porządku dziennym każdego grafika. I jak tutaj nie być cierpliwym ?

 

 

Spostrzegawczość

Jako projektant powinieneś mieć umiejętność kojarzenia ze sobą faktów i rzeczy. Przypuśćmy, że projektujesz logo według szkicu klienta, jednak w pewnym momencie orientujesz się, że gdzieś to już widziałeś. Okazuje się, że klient skopiował pomysł z innej strony. Tutaj wychodzi Twoje spostrzegawczość. Powinieneś od razu wyłapać elementy, które już gdzieś zostały użyte. Spostrzegawczość pozwoli Ci również kojarzyć fakty, będziesz zawsze na bieżąco z nowymi trendami oraz tym co się dzieje w branży.

 

 

Komunikatywność

Tutaj poruszamy kwestię braku komunikatywności wśród informatyków. Może i jest to stereotyp ale tylko częściowo. Nadal jakiś procent w branży stanowią osoby, z którymi zupełnie nie można dojść do porozumienia. Drodzy graficy pamiętajcie, że nawiązanie rozmowy z klientem, wytłumaczenie mu problemów to także część Waszej pracy. Jeśli już na wstępnie będziesz operował językiem, który znasz tylko Ty, to klient się wystarczy. Może i uzna Cię za eksperta ale wybierze kogoś, kto naświetli mu dane zagadnienie prostym językiem.

 

 

 

Motywacja

Wypalenie to coś co często przytrafia się osobom pracującym na własny rachunek. Wielogodzinna praca przy komputerze, dzień w dzień potraci znudzić każdego. Bez odpowiedniej motywacji i samozaparcia w dążeniu do celu będzie Ci naprawdę ciężko. Dlatego bardzo dobrze jest gdy wyznaczasz sobie jakiś cel. Może to być cel główny, cel codzienny lub miesięczny. Ważne żebyś wytrwale dążył do jego osiągnięcia. Kłania się tutaj od razu inna cecha jaką jest samodyscyplina, która jest bardzo potrzebna gdy ktoś pracuje u siebie.

 

 

Otwarty umysł

Rozwój w naszej branży to szalenie istotny czynnik, który sprawi, że Twoje projekty będą co raz lepsze. Pamiętaj, że nie wystarczy raz nauczyć się danej rzeczy. Cały czas trzeba śledzić branżę i nowinki, uczyć się nowych narzędzi, widzieć potrzebę ulepszania swoich umiejętności. Dlatego cały czas czytaj, obserwuj, oglądaj, ucz się. Gdy osiądziesz na laurach to tylko kwestia czasu gdy wypadniesz z obiegu.