fbpx

Pieniądze są zawsze niezręcznym tematem, o którym ciężko rozmawiać, zwłaszcza gdy jesteś początkującym freelancerem. Zapewne nie raz zadałeś sobie pytanie “czy na pewno jestem tyle wart ?”, “czy mój klient zgodzi się na podniesie stawek ?”, “a co jeśli wystraszę klienta ?” – oto tylko niektóre wątpliwości podczas podnoszenia stawek za usługi, które do tej pory świadczyłeś. Jednak pamiętaj, że Twoje obawy muszą odejść na dalszy plan, ponieważ tym tokiem myślenia za 10 lat nadal będzie zarabiał tyle co dziś. Wszyscy chcemy dobrze zarabiać, najlepiej gdyby wycena pracy nie należała do naszych obowiązków. A jeszcze gorzej informowanie stałych klientów, że od nowego miesiąca zmieni się cennik na wyższy.

Oto kilka porad jak przygotować się do poinformowania klientów, o jakże niewdzięcznym dla nich fakcie, jakim są podwyżki cen Twoich usług.

 

 

Zbadaj temat: Co wiesz o kliencie ?

Dowiedz się czy dany klient jest wrażliwy na podwyżkę czy też przyjmie taką informację bez problemu. Organizacje, kościoły, szkoły to przykłady gdzie klienci są o wiele bardziej wrażliwi na podwyżki niż na przykład branża medyczna, prawnicy, branża elektroniczna. Dlatego najpierw sprawdź lokalne stawki jakie obowiązuje w Twojej branży i dowiedz się jak swoją pracę wycenia konkurencja. Może się okazać, że już od dawna powinieneś podnieść swoje ceny. Da Ci to również argument w rozmowie z klientem. Powiedz mu, że konkurencja oferuje o wiele mniej w tej samej cenie lub po prostu jest droższa.

 

 

Czy mailowo będzie ok ?

Informacje o podwyżce cen możesz przekazać w dowolny sposób. Wszystko zależy od tego jak do tej pory kontaktowałeś się z danym klientem.  W przypadku większości zleceń na pewno jest to  e-mail i jest to jak najbardziej właściwy sposób kontaktowania się z klientami w sprawie podwyżek cen. Jednak jeśli czujesz, że wybrany klient wolałby usłyszeć taką informację telefoniczne to warto zadzwonić lub po prostu spotkać się osobiście. Przy osobistym spotkaniu stawiasz go nieco pod murem ponieważ będzie on zobowiązany od razu dać Ci odpowiedź czy akceptuje Twój nowy cennik. Zazwyczaj nie będzie miał argumentów przeciw.

 

 

Pokaż korzyści

Obowiązkowy punkt. Pisząc maila o podwyżce cen musisz go nieco rozwinąć i opisać klientowi jakie z tego tytułu będzie miał korzyści. Mało kto lubi podwyżkę cen gdy za tym nie idzie jakaś dodatkowa korzyść. Zacznij od podsumowania dotychczasowej współpracy i pokaż jakie wyniki osiągnąłeś oraz co zyskał dzięki Tobie klient. Podaj konkretne przykłady np. podwyższenie pozycji w wyszukiwarce, wzrost odwiedzin strony, większa liczba fanów na Facebooku itd. Następnie napisz jakie korzyści będą w przyszłości. Wzmocnienie relacji z klientem poprzez pokazanie mu w jaki sposób Twoja osoba przyczynia się do sukcesu jego firmy to najlepsza metoda. Jeśli umieścisz takie informacje w mailu klient będzie miał o wiele mniej argumentów przeciwko.

 

 

Utrzymuj kontakt

Często może zdarzyć się sytuacja, że klient nie odpisze Ci na wieści o podwyżce. Dlatego za jakiś czas wyślij maila z ponownym zapytaniem o akceptację Twoich nowych warunków. W mailu możesz nawet umieścić przycisk akcji w stylu “odpisz teraz”. Staraj się odpisywać sprawnie na zadane pytania klienta.

 

 

Pokaż wydatki

Czasem Twoi klienci po prostu nie wiedzą za co płacą. Wiedzą tylko, że przynosi to korzyści ale tak naprawdę nie mają pojęcia co robisz. Dlatego informacja o podwyżce cen to świetna okazja, żeby pokazać klientowi jaką pracę wykonujesz. Wymień wszystkie składowe i wydatki jakie musisz ponieść, żeby osiągnąć dany efekt. Powiedz klientowi jakie koszty ponosisz, jakie opłaty są związane z tym zleceniem oraz przede wszystkim ile czasu poświęcasz na dane zlecenie. A wydatki są wszędzie – chociażby abonament w usłudze Adobe. Uświadom klientów, że projektowanie logo nie polega tylko na wyszukaniu odpowiedniego fontu, który masz zainstalowany w systemie. Powiedz, że font musiałeś kupić, ile on kosztował. Klienci często nie zdają sobie sprawy, że pewne rzeczy kosztują, a to prowadzi do tego, że ciężko im zapłacić wyższą stawkę.

 

 

Nie bój się prosić o dodatki

Normalną sprawą jest fakt, że często zakres prac ewoluuje w czasie projektu, szczególnie w większych przedsięwzięciach, w związku z tym należy również dostosować budżet na bieżąco. Informuj o tym fakcie klienta. Powiedz, że zmiany będą kosztowały tyle i tyle. Nigdy nie mów tego dopiero na sam koniec ponieważ dla klienta może to być szokiem. Stwierdzi, że umawialiście się na inną kwotę. Najlepiej zmiany w kosztorysie spisuj na umowie.

 

 

Wniosek

Jeśli zastosujesz się do tych prostych wskazówek, możesz znacznie zmniejszyć ryzyko niezręcznego spotkania z klientem oraz odmową dalszej współpracy. Jest to szczególnie ważne dla świeżo upieczonego freelancera, który wciąż próbuje trudnej sztuki jaką jest wycena swojej wartości.  Jeśli szukasz bardziej rozbudowanych wskazówek, polecam zapoznanie się z naszym kursem na temat wyceny pracy freelancera. Dzięki niemu przekonasz się, czy Twoje ceny są dobre dla Ciebie i Twoich klientów.