fbpx

Kolory neonowe są trudne w użyciu i często rezygnujemy z nich projektując grafikę. Pierwszy z powodów niechęci do takich barw jest obecny trend material design gdzie zgodnie z zasadą należy używać wyrazistych barw, jednak takich by nie były rażące. Druga sprawa to zastosowanie neonowych kolorów bardzo ingeruje w projekt i takie barwy mogą odwrócić uwagę od reszty.  Kiedyś efekt neonów stosowano bardzo często. Dziś graficy boją się go stosować, by nie posądzono ich o amatorszczyznę oraz by ich projekty nie stały się odpustowe w oczach klientów. Jak jest naprawdę i czy faktycznie jest się czego bać ? Czy powinniśmy na stałe odrzucić takie barwy ?

W tym wpisie postaramy odpowiedzieć się na pytanie w jaki sposób można używać neonowych kolorów. A zapewniam Was, że czasem warto zaryzykować i przełamać schemat, dodając do projektu jasne, wyraziste barwy. Wystarczy trzymać się kilku zasad, by Twoje projekty wzbogaciły się o jakże kontrowersyjne dziś – neonowe barwy.

 

 

 

Neonowa tęcza

Korzystanie z odblaskowych barw wybierając cała paletę tęczy nie przyniesie dobrych rezultatów. Pamiętaj, że odblaskowych kolorów będziesz używać w celu wyróżnienia jakiegoś elementu. W Przypadku gdy cały projekt będzie odblaskowy, nikt nie będzie wiedział co jest naprawdę ważne w projekcie. Większość kolorów neonowych ma podobne wartości barw pod względem jasności i nasycenia, dlatego na ekranie wszystko będzie wyglądać bardzo podobnie. Prowadzi to do problemów z kontrastem co przekłada się na czytelność projektu. Zamiast tego postaw na jeden kolor neonowy, niech będzie dominujący w projekcie. Na pewno nie raz widziałeś materiały graficzne od Spotify, a w szczególności ich dzieło Climatune. Zobacz jak pięknie wygląda tam jaskrawa zielona barwa, która jest symbolem aplikacji Climatune. Ten kolor jest jednym z ulubionych kolorów wśród projektujących w jaskrawych barwach. Zastosowanie takiego koloru na ciemnym tle, daje natychmiastowy efekt kontrastu, dzięki temu od razu widzimy co jest naprawdę ważne.

 

 

Neon jako tło

Powyżej mieliśmy przykład zastosowania jaskrawej barwy jako jednego elementu.  A  co gdyby odwrócić bieg wydarzeń i zabarwić tło neonowym kolorem. Na pewno nie często możemy natknąć się na takie zastosowanie barw w projekcie, ale trzeba przyznać, że taki projekt na pewno przemawia do widza już na wstępnie. Wystarczy być bardzo ostrożnym, by nie przesadzić z kolorami, ograniczyć liczbę elementów do minimum i zastosować złagodzenie efekty w postaci prostego, czarnego tekstu.

 

 

Paleta neonowa

Jeśli Twoja marka korzysta za koloru neonowego to nie musisz rezygnować z neonowych barw jako kolorów uzupełniających, one również mogą być jaskrawe. Znasz napój Mountain Dew i jego oczodajną butelkę ? Producent w swoich materiałach reklamowych również stosuje cała paletę bardzo jaskrawych barw, przez co marka jest bardzo rozpoznawalna. W czym tutaj tkwi sekret ? Zauważ, że wszystkie jaskrawe barwy to odcienie tego samego koloru – zielonego. To właśnie tylko ten kolor jest wyrazisty, bez względu na to jaka jest jego jasność.

 

 

Neon, a białe tło

Przyjęło się, że barwy neonowe zazwyczaj stosujemy na ciemnym, najlepiej czarnym tle. Oczywiście coś w tym jest ponieważ na takim tle wyglądają one najlepiej. Często neony na białym tle nie współgrają ze sobą. Jaskrawe barwy posiadają dużo jasności i w połączeniu z białym tłem efekt na ekranie jest nieczytelny. Jednak jeśli zrobisz to umiejętnie i takie kolory będą tylko ozdobnikiem, efekt może wyjść równie przyzwoity, co na czarnym tle. Pamiętaj, neony działają najlepiej tam, gdzie jest dużo kontrastu pomiędzy elementem neonowym, a tłem. Na powyższym projekcie zastosowano jaskrawy kolor, do tego w formie gradientu. Niektóre poradniki mówią o tym, że obecnie gradienty są niemodne. Jak widać ich umiejętne zastosowanie nadal może wywołać ciekawy efekt. Całość wygląda naprawdę świeżo, lekko i pobudzająco. Gdyby te same barwy zastosowano na czarnym tle zamiast białego, szata graficzna sklepu była by zbyt przytłaczająca.

 

 

Nastrój projektu

Decydując się na neonową paletę kolorów w projekcie zwróć uwagę na nastrój. Czy projekt jest poważny, zabawny, do jakiej grupy docelowej ma trafiać ? Neonowe kolory są ogólnie kojarzą się z zabawa,rozluźnieniem, są bardzo ekscentryczne. Dlatego bądź ostrożny, ponieważ taką paleta barw możesz wywołać uczucie nieadekwatne do treści projektu. W projektach poważnych, biznesowych, warto sto razy zastanowić się czy takie barwy mają rację bytu. Neonowe kolory nie powinny być używane na siłę. Jeśli dodajesz takie barwy i to nie działa, porzucić ideę.

 

 

Propozycje palet

Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych palet kolorystycznych gdzie dominując jaskrawe barwy. Zastosuj je w swoim projekcie i zobacz jakie efekty osiągniesz. Gdy będzie zbyt jaskrawo spróbuj zmniejszyć po prostu jasność danej barwy.

 

 

Jak widzisz nie należy bać się jaskrawych barw. Neonowe kolory mogą ożywić Twój projekt, ale jednocześnie stwarzają ogromne ryzyko, że efekt będzie przesadzony. Dlatego warto zachować umiar przy stosowaniu fluorescencyjnych barw i zwrócić uwagę na odpowiedni dobór barw uzupełniających, aby zrównoważyć ich jasność. Neony mogą wyglądać profesjonalnie, elegancko, zabawnie, kiedy są dobrze wykonane. Warto czasem poeksperymentować, zwłaszcza jeśli chcesz pokazać w swoich projektach coś nowego, odkrywczego. Możesz zacząć od drobnych elementów, jak przyciski, linki, drobne wektorowe stawki i przekonać się czy takie kolory Ci odpowiadają.