fbpx

Na początku warto rozróżnić dwa terminy jakimi są copywriting oraz Ux Writing. Myśląc o copywritingu mamy na myśli tworzenie tekstu, które coś sprzedają. Natomiast celem Ux writingu jest jak najlepsze zrozumienie tekstu i usprawnienie komunikacji na stronie czy w interfejsie.

W tym artykule przyjrzymy się kilku poradom pomagającym tworzyć pozytywne wrażenie użytkowników.

Lorem ipsum – pracuj bez niego

Będąc na początkowym etapie projektowania interfejsu, często wybierasz Lorem Ipsum jako wszystkim znany zapełniać tekstowy. Jego zadaniem jest szybkie wypełnienie treścią i zasymulowanie naturalnego wyglądu projektu.

Jednak musisz wiedzieć, że im wcześniej będziesz używał prawdziwych  tekstów, tym lepiej dla Twojego projektu.

Po pierwsze, tekst jest częścią projektu. Bardzo wiele zależy od długości zdań, wyglądu oraz ułożeniu słów. Każda kombinacja liter wygląda inaczej. Lorem Ipsum jest swoim układem pasuje do większości projektów.

Ale to co dobrze wygląda z Lorem Ipsum wcale nie musi tak samo wyglądać gdy zastąpisz go prawdziwym tekstem. Nagle może okazać się, że zdania nabrały zupełnie innego wyglądu.

Po drugie słowa tak samo jak obrazy przekazują wizualną koncepcję. W projekcie strony z telewizorami nie użyjesz zdjęć samochodów i odwrotnie. Dlaczego więc używasz Lorem Ipsum, które wizualnie nic nie przekazuje?

Stwórz hierarchię za pomocą tekstu

Stosowanie odpowiednich nagłówków to podstawy projektowania i mam nadzieję, że je stosujesz. Pamiętaj, że masz do dyspozycji różne wielkości nagłówków począwszy od tytułowego h1 po h2,h3,h4,h5. Wykorzystaj to. Często widzę, w projektach wszędzie zastosowane nagłówki h1.

W projektach tekst często nie współgra z obrazem.

Tymczasem za pomocą tekstu możesz nakierować wzrok użytkownika w dane miejscy czy np. napisać go w taki sposób, by uzupełniał się wzajemnie z obrazem. Czasem wystarczy odjąć lub dodać jeden wyraz.

Stosuj liczby

Ludzie uwielbiają liczby. Do tego stopnia, że ludzkie oko jest w stanie nawet w dużym bloku tekstowym wyłapać liczbę i zatrzymać na niej wzrok.

Ludzie podświadomie kojarzą liczby z faktami, statystykami, rozmiarami i odległością czyli czymś co może okazać się interesujące.

Ponadto liczby pomagają skrócić zdania. O wiele mniej miejsca zajmuje zapis liczbowy np. 48 niż słowny czterdzieści osiem. Dzięki temu tworzysz zwięzłe zdania i oszczędzasz czas użytkownika.

Powyższe słowa potwierdza badanie przeprowadzone przez Nielsen Norman Blog.

Stwórz spójny dialog

Ludzie zapamiętują znaczenie wyrazów. Jeśli w Twoim projekcie usuń oznacza usunięcie danego elementu, to trzymaj się tego znaczenia w każdym miejscu.

Nielubiane słowa

Istnieje kilka słów, których należy unikać:

  • Wykorzystaj – tak naprawdę o wiele prościej jest napisać użyj.

Użytkownicy wolą proste słowa zamiast skomplikowanych, ponieważ są bardziej znane, a przez to łatwiejsze do przetworzenia.
Przedtem : wykorzystujemy wszystkie dostępne narzędzia.
Po : korzystamy ze wszystkich dostępnych narzędzi.

  • Pozwala  – słowo brzmi jakbyś dawał przywilej na korzystanie z Twojego produktu. Lepiej podkreślić, co ludzie mogą zrobić z twoim produktem lub jakie może on im przynieść korzyści.
    Przed : Nasza strona internetowa pozwala znaleźć bilety ze zniżką.
    Po : Zdobądź bilety ze zniżką tutaj 
  • Bardzo – to słowo z kolei należy do tzw. pustych słów, które nic nie wnoszą, a zabierają miejsce. Usunięcie tego typu wzmacniaczy przede wszystkim skróci zdanie oraz stworzy bardziej pewny ton przekazu.
    Przed : Ten produkt jest bardzo interesujący.
    Po : Ten produkt jest interesujący         
  • Rozumiem, że…- to słowo przynosi odwrotny skutek. Opowiadanie historii z perspektywy klienta wcale nie dowodzi, że go rozumiesz. Zamiast tego lepiej skupić się na faktach.
    Przedtem : Rozumiem, że jest Pan poirytowany kolorem produkt.
    Po : Kolor produktu jest dokładnie odwzorowany na zdjęciu.