fbpx

Kształty są podstawą projektowania graficznego. Są to figury i formy, które tworzą logotypy , ilustracje, tła, wzorki oraz praktycznie każdy element w projektach graficznych. Kształty pomagają projektantowi wzbudzić zainteresowanie oraz urozmaicić projekt. Kształty mogą mieć znaczenie symboliczne, wywoływać uczucia lub kierować uwagę na najważniejsze elementy. Jako jeden z elementów wzornictwa, kształty odgrywają ważną rolę w komunikacji. Możesz je łączyć, dopasowywać, aby tworzyć przyciągające wzrok projekty. Oprócz kształtów, istnieje 6 innych elementów projektu, którymi są: linia, kolor, tekstura, kolory, przestrzeń i rozmiar. My dziś omówimy rolę kształtu.

 

 

Różne rodzaje kształtów

Istnieją trzy podstawowe typy kształtów.

 

Kształty geometryczne

To podstawowy typ i zaliczamy do nich kwadraty, prostokąty, koła, trójkąty, trapezy itd. Są to figury, o których ludzie pomyślą na słowo kształt. Zwykle składają się na ostre rogi, ale mogą mieć również zaokrąglone elementy. Większość kształtów geometrycznych na stronach internetowych jest tworzona poprzez CSS.

 

Kształty organiczne.

Ten typ kształtu ma płynne linie i jest często nazywany “naturalnymi kształtami”. Przypominają obiekty występujące w przyrodzie, takie jak kropla wody, góry, chmury, jabłko lub liść. Tego typu elementy odgrywają ważną rolę w projektach jako symbolika w ikonach, logo, na stronach.

 

Abstrakcyjne kształty

Istnieją również te kształty, których nie możemy przypisać do powyższych. Są to kształty swobodne, takie jak spirale, fraktale. wielowymiarowe kształty, które stały się popularne w nowoczesnym projektowaniu. Abstrakcyjne kształty w projektach internetowych są zwykle dodawane poprzez obrazy na przykład ikony, fantazyjne fonty.

 

 

 

Używanie kształtów w twoich projektach

Właściwe używanie kształtów jest jednym z kluczy do udanego projektu graficznego. Forma, kolor,rozmiar i inne cechy kształtów w układzie mogą wpływać na nastrój oraz przesłanie projektu. Miękkie, zakrzywione i zaokrąglone kształty są odbierane inaczej niż ostre. Na przykład firma, której podstawowymi klientami są kobiety, może używać kształtów kołowych w swoim logo. Natomiast,firma z branży sportowej będzie potrzebować kształtów o ostrych liniach, które będą przedstawiać ruch i działanie, takie jak logo Nike czy Adidas.

 

Okręgi

Zaczniemy od wykorzystania kształtów geometrycznych jako najczęściej występujących w projektach. Jeśli połączysz dwa koła powstanie kształt 8, który nie ma początku ani końca. Tego typu kształt ma silne powiązania kulturowe i obejmuje zagadnienia takie jak wieczność, jedność, a także harmonia. Często tego typu kształty przypisywano w historii ze względu ma ciała niebieskie : słonce, gwiazdy, planety. Ten kształt jest zazwyczaj postrzegany jako ciepły i kojący. Użyj okręgów w swoim projekcie, jeśli chcesz mówić o społeczności, związkach, a także o miłości. Dlatego też okręgi tak często wykorzystywane są w branży dla kobiet. Koło integruje i zamyka wszystko w sobie,zapewniając poczucie wspólnoty. Kręgi często wykorzystywane są w reklamach, które łączą społeczność lub są powiązane z kobietami. Ze względu na kręty charakter, koła dobrze współgrają w połączeniu z fontem kursywą.

 

Kwadraty

Kwadraty i prostokąty mówią o pewności. Jeśli chcesz w projekcie pokazać równość, zaufanie, ład i porządek to kwadraty i prostokąty będą dobrym rozwiązaniem. Przedstawiają także solidarność, bezpieczeństwo, twardość i równość. Są one powszechnie stosowane w projektach korporacyjnych, ponieważ kwadraty są prostymi kształtami, a zatem działają jako dobre wsparcie dla ważnego elementu: tekstu. Nie mają one przyciągać uwagi, ale tylko dodać estetyki do projektu. Bardzo często używane w plakatach, ulotkach, broszurach.

 

 

Trójkąty

Trójkąty, mogą być symetryczne i niesymetryczne, służą do reprezentowania rzeczy, które są dynamiczne. Użyj tego kształtu, jeśli chcesz być postrzegany jako kierujący działaniem, męskością i energią. Trójkąt zawsze był związany z religią i duchowością, dzięki 3 stronom odpowiadającym Świętej Trójcy. Trójkąt może być stabilny lub niestabilny, w zależności od tego, po której stronie leży. Stąd reprezentuje pewien dynamiczny aspekt, nieobecny w innych kształtach. Trójkąt pokazuje także kierunek, jak w strzałkach.To przedstawia ambicję, działanie i postęp. Pionowy trójkąt przedstawia wzniesienie. Wszystkie te cechy zostały uznane za męskie. Trójkąty są często używane w projektach logo produktów dla Panów, takich jak Adidas,  Mitsubishi. Trójkąty są często używane przez marki sportowe oraz siłownie.

 

Kolej na kształty organiczne oraz abstrakcyjne.

Naturalne kształty są zazwyczaj przyjemniejsze w odbiorze .Wszystko jest w ścisłym związku z naturą, dlatego ostatnio stały się tak popularne wśród produktów dbających o dobro ziemi, naturalnych, eko, zdrowotnych. Naturalne kształty przenoszą uczucie spontaniczności. Tymczasem abstrakcyjne kształty zwykle przekazują bardziej uniwersalny, neutralny przekaz.

 

 

Korzystając z kształtów w projekcie staraj utrzymać się minimalizm. Pamiętaj, że gdy na stronie stosujesz wiele kształtów, to w tle raczej powinno być gładko. Zastosowanie tła, które również ma kształty może wprowadzić nieporządek w projekcie. Nie baw się zbyt wieloma kształtami w jednym projekcie, w przeciwnym razie możesz utracić przekaz, którą chcesz przekazać.